I Budvar má svého Francina, jako z Postřižin. Jen z mokré a prochlazené sklenice je pivo jako křen, říká kvalitář Douda


V národním podniku, kde působí pět let, je zodpovědný za správnou prezentaci značky piva Budvar ve výčepech. „Zkrátka učíme výčepní, provozní i majitele podniků, kde odebírají naše pivo, se o něj řádně starat,“ upřesnil Douda.
Řídí se při tom heslem, že nejdůležitější povinností výčepního je, zabezpečit pitelnost piva. V té nejvyšší kvalitě. A nejčastěji o tom rozhoduje, jak dále uvedl, důkladné mytí skla. „To je to, co ve finále odděluje vítěze od poražených. Sklenice musí být krásně prochlazená a mokrá, což zabezpečí, že pivo v ní je opravdu jako křen,“ zdůraznil. „Důležité je samozřejmě zajištění dalších provozních postupů při točení piva, jako je péče o výčep a udržování čistoty veškerého zařízení,“ dodal Douda.
Ležák natočený na dva až tři zátahy s typickou pěnovou čepicí
Správný proces čepování piva Douda za příliš složitý nepovažuje. Nenaučí se to, bohužel, úplně všichni. Ti, kteří o to mají zájem, prý ale ano. „Nejrozšířenější způsob točení piva v České republice je na jeden zátah, kdy si takzvaně založíte pěnu a pak jej pod ní čepujete. My v Budvaru udržujeme ikonický způsob čepování českého ležáku na dva až tři zátahy. A to pouze u značky Budweiser Budvar Original. To pak na konci vznikne na pivu ta nádherná pěnová čepice,“ popsal Douda, který před zakotvením v národním podniku sbíral své pracovní zkušenosti v mnoha tuzemských i zahraničních provozech.
Diskuse k článku