Iniciátoři petice za záchranu mostu na Červené apelují na kraj, aby most převzal a usiloval o cyklostezku


Správa železnic zhruba před měsícem potvrdila, že železniční most nabídne po roce 2024 k prodeji, nejspíše soukromému vlastníkovi. Prodej se uskuteční pro nevyužitelnost historického mostu, v jehož sousedství má být letos na jaře zahájena stavba železničního mostu nového. Podle Karla Holla by se měl vlastníkem památkově chráněného mostu stát Jihočeský kraj. S tím ale nesouhlasí hejtman kraje Martin Kuba (ODS). Podle něj by správa mostu byla pro kraj finančně velmi náročná.
Železniční most by mohl kraj získat zadarmo
Karel Holl spolu s petičním výborem zaslal vedení Jihočeského kraje několik dokumentů. První se týká případného převodu mostu na Jihočeský kraj. V odpovědi na dopis z loňského roku, který poslal Karel Holl generálnímu řediteli Správy železnic Jiřímu Svobodovi, se generální ředitel vyjádřil, že v případě Jihočeského kraje lze prostřednictvím ministerstva dopravy požádat vládu České republiky o odsouhlasení bezúplatného převodu formou darovací smlouvy do vlastnictví kraje. Karel Holl tím reaguje na dřívější výroky vedení kraje, že i nákup železničního mostu by byl finančně nákladný. Odpověď Jiřího Svobody dává naději, že by převod mohl proběhnout úplně zadarmo.
Kolik by stála správa mostu?
Další informací, o kterou se Karel Holl během loňského roku zajímal, byly náklady na opravu mostu. I zde totiž zaznívaly různé informace o tom, že by kraj neměl dostatek financí, aby každoročně do mostu investoval. Karel Holl se o odhad těchto nákladů zajímal na tehdejší Správě železniční dopravní cesty u ředitele Petra Hofhanzla. „Pan hejtman Kuba nám tvrdí, jak strašné peníze, by oprava mostu stála. Zjistil jsem, že oprava mostu se odhaduje na osmdesát milionů korun, ovšem dalších dvacet let by nebylo nutné do mostu investovat ani korunu. Navíc mi pan Hofhanzl odpověděl, že část peněz, které by jinak byly určeny na likvidaci mostu, by mohly posloužit na opravu. Samozřejmě tyto finance by na celou opravu nestačily,“ uvědomuje si Karel Holl. Nynější zhotovitel nového mostu, což je společnost Metrostav, předpokládá snížení nákladů o 35 milionů, když nebude muset bourat starý most.
Peníze na opravu by se možná našly
Karel Holl začal pátrat, kde by kraj mohl další peníze na opravu mostu sehnat. Několikrát se dokonce vydal do Poslanecké sněmovny, aby za most orodoval. Požádal o pomoc i tehdejšího poslance za KSČM Vojtěcha Filipa. Ten zjistil, že by peníze na opravu mohly ležet v Bruselu v jednom z fondů Evropské unie. Budou tam však jen do konce roku 2023 a zažádat by o ně mohlo ministerstvo kultury. To by také muselo vytvořit projekt. Pokud by projekt uspěl, znamenalo by to možnost dofinancování opravy. „Jestliže pan hejtman tvrdil, že most by byl drahý, jak jeho koupě, tak oprava, tak myslím, že most by byl pravděpodobně převeden zadarmo a peníze na jeho opravu by se daly sehnat odjinud. Chce to jen mít zájem a ochotu pro to trochu něco udělat,“ říká Karel Holl.
Řešení cyklostezky
Dalším velkým tématem je vybudování cyklostezky přes historický most a dál do krajiny. Z mnoha stran zaznívalo, že je něco podobného kvůli vlastníkům pozemků nemyslitelné. Včetně financování cyklostezky. Karel Holl se i o to začal hlouběji zajímat. „Ministerstvo dopravy má poměrně dost financí v programu na rozvoj cykloturistiky. Znovu jsem si pak od poslance Vojtěcha Filipa nechal zjistit, že na rozjezd zelené dopravy, tedy i cyklistiky, leží i v Evropské unii spousta peněz. Z těchto peněz by se dala financovat cyklostezka jak na samotném tělesu mostu, tak i dále v návaznosti na takzvanou vltavskou magistrálu,“ je přesvědčen Karel Holl. Podle něj by nakonec nebyl zas až takový problém ani ve vlastnících pozemků kolem mostu.
„Na jedné straně je turistická červená značka. Takže tam žádný problém není. Z druhé strany mostu by bylo docela dobré napojení po lesní cestě, která patří Johannu Schwarzenbergovi. Měl jsem i nějaké jednání, povídal jsem si s jeho otcem, ale ten s tím nechtěl mít už nic společného. Tato možnost je tedy nereálná. Druhá varianta je v rámci železničního koridoru Správy železnic. Tedy že by stezka vedla vedle dráhy. To je podle mého velmi reálná varianta, která je v Evropské unii naprosto běžná. Myslím si, že i jednání se Správou železnic by mohlo přinést optimistický výsledek. Třetí možností je stezka po pozemcích obce Záhoří. S panem starostou jsem ještě nemluvil, ale myslím si, že by cyklostezka mohla být i v jeho zájmu. Ostatně v zájmu všech okolních obcí je, aby se něco podobného podařilo. Může to přinést peníze pro jejich obchody, pohostinství a podobně. Také to může přinést zlepšení turistiky v celém regionu. Poměrně dost nám pomáhal starosta Milevska Ivan Radosta. I jeho městu by to mohlo dost přinést,“ je si jist Karel Holl, který stále věří, že jeho boj za starý most nebude marný. V následujících měsících už připravuje i delší pořad ve spolupráci s Českou televizí.
Diskuse k článku