Jak se propagovaly a prodávaly vozy Škoda v zahraničí? Martin Kupec vydal další knihu  - Jižní Čechy Teď!
před 2 hodinami

Jak se propagovaly a prodávaly vozy Škoda v zahraničí? Martin Kupec vydal další knihu 

Zobrazit galerii (2)
Jak se propagovaly a prodávaly vozy Škoda v zahraničí? Martin Kupec vydal další knihu 

MILEVSKO – Rok 2025 byl pro milevského autora motoristických publikací Martina Kupce úspěšný. Po druhém díle knihy o historii Mototechny, představeném na konci května, přišla na předvánoční trh ještě česko-anglická publikace Škoda – propagace v zahraničí/Promotion abroad, 1945-2025, vydaná u příležitosti 130. výročí založení automobilky Škoda. Vyšla v nákladu 3000 kusů.





Obvykle se mohli příznivci motorismu těšit na vaši novinku před Vánoci. Letos jste zvládl dvě knihy. Asi to byl náročný rok?

Časově to letos bylo opravdu náročné. Na vydaný druhý díl knihy o Mototechně navíc navázala hned v červnu v Milevském muzeu výstava plakátů a dalších artefaktů na téma Mototechna – Tuzex. Výstava skončila v září. K tomu jsme s muzeem organizovali u příležitosti vernisáže této výstavy i sraz historických vozidel, nakonec jich do Milevska přijelo více jak sto. Mezitím jsem od začátku roku připravoval nyní vydanou knihu o škodovkách. Od listopadu mám novou výstavu plakátů legendárních soutěžních vozů Škoda 130 RS v Auto-moto muzeu v Lučanech u Jablonce nad Nisou.

Poslední kniha je česko-anglická. Má to nějaký zvláštní důvod?

Důvody jsou hned dva. Prvním důvodem je skutečnost, že kniha je o zahraničních importérech a afilacích prodávajících vozy značky Škoda a publikace si tak mohou v angličtině přečíst zájemci v mnoha dalších zemích. První objednávky už přišly například z Finska, Anglie nebo z Německa, takže tento záměr se naplňuje. Druhým faktem je skutečnost, že publikace vznikla s podporou společnosti Škoda Auto a ta si část nákladu odkoupila pro své marketingové potřeby. Tam se angličtina také hodí, neboť interní sítí se kniha dostane do mnoha dnešních zastoupení této společnosti po celém světě. Dvojjazyčný překlad v rámci jedné knihy je opravdu multifunkční záležitost.

Jaký byl vývoj prodejů a propagace vozů Škoda po roce 1945?

Vývoj to byl dost dynamický. Od roku 1950 ve světě zastupoval automobilku Škoda, přejmenovanou na AZNP, podnik zahraničního obchodu Motokov. Po roce 1991 se Škoda Auto o své prodeje stará opět samostatně, jak tomu ostatně bylo i před druhou světovou válkou. Osobní automobily Škoda se po roce 1945, kdy náš příběh v této knize začíná, prodávaly v mnoha desítkách zemí několika kontinentů. Tento trend trvá a dále se rozvíjí dodnes. Navíc v současnosti se vozy Škoda vyrábějí i v dalších zemích a je všeobecně málo známé, že tomu tak bylo i v minulých desetiletích, byť v té vzdálenější historii to byla výroba či montáž v menších sériích. I o tomto tématu se čtenáři zde dozvědí více. Kniha má 472 stran a 35 kapitol, které jsou věnovány různým exportním trhům z celého světa, a je doplněna dvěma úvodními kapitolami, které jsou věnovány způsobům přípravy propagace tehdy a teď.

Zmíníte nějakou zajímavost z knihy?

Podařilo se mi sehnat opravdu celou řadu raritních propagačních materiálů, které, myslím, u nás téměř nikdo ještě neviděl, neboť byly určeny často i pro velmi vzdálené trhy. Například některé historické australské, kanadské, řecké, finské, holandské, německé, francouzské nebo italské prospekty na škodovky jsou téměř neznámé. Ale třeba i plakát kupé Škody Garde před zámkem Schönbrunn je u nás zcela neznámý a zároveň atraktivní motiv. A to nemluvím o prospektech Škody Favorit v hebrejštině pro Izrael nebo o arabských a čínských prospektech na Felicie z 90. let. Zajímavá je také třeba kapitola o anglickém trhu, kam se v 80. letech vyváželo rekordní množství vozů. Měly mnoho nadstandardních doplňků, které je odlišovaly od u nás tehdy prodávaných škodovek. Také současné prospekty mají svoji vysokou vizuální i obsahovou úroveň. V knize jsou obsaženy i nejnovější prospekty dnes vyráběných modelů v mnoha i exotických jazykových verzích.

V říjnu jste se stal poslancem sněmovny. Máte v plánu v psaní automobilových knih pokračovat? Stihnete to?

Nějaký čas si na to vyhradit musím, protože ještě před zvolením jsem měl udělané přípravy nebo rovnou uzavřené smlouvy na několik projektů a rád bych jim dostál. Je jasné, že teď budou trvat delší dobu. To se týká například přípravy knihy o autech prodávaných v Tuzexu, k čemuž mám mnoho dosud snad nikde jinde nepublikovaných materiálů. Tuzex je fenomén, rád bych jeho zpracování dokončil, ale musím to posunout. Dále budou postupně vznikat dvě knihy, první o vojenských a druhá o hasičských speciálech značky Tatra, na to mám s touto automobilkou uzavřenou smlouvu. Takže oba tyto tituly musí vyjít nejpozději do jara 2027. Budu je tentokrát připravovat ve dvojici s kolegou, který se stane spoluautorem. To vše bude pokračovat v této jednotné ediční řadě publikací o propagaci a reklamě, o kterou je mezi čtenáři a motoristickými příznivci stále zájem. Zároveň do budoucna připravuji trochu jinak zaměřenou edici, kde budou auta spojená s jejich slavnými vlastníky.

 

 

 

 

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.