Jednota Volyně chce převést další prodejny do automatizovaného 24/7 nonstop provozu


Jednota, spotřební družstvo Volyně aktuálně spravuje 42 provozoven po celém Volyňsku, Strakonicku a Vodňansku a zaměstnává v nich 260 lidí. Největší obchod je ve Strakonicích, nejmenší pak ve Lhotě Střelskohoštické. Současně byla Jednota první, kdo před třemi lety otevřel ve Strakonicích prodejnu v režimu 24/7. Dnes jsou otevřené nonstop obchody tři– již zmíněná strakonická prodejna v Podskalské ulici, dále v Radomyšli a v Malenicích. Nejúspěšnější a nejnavštěvovanější je v tomto ohledu malenická prodejna, která byla v automatickém režimu spuštěna letos v květnu. „Naši obyvatelé tuto službu oceňují. Často se stane, že něco zapomenete a díky této službě můžete hned všechno napravit. Často vídám, že u Jednoty zaparkuje auto za tmy a řidič jde nakupovat,“ popisuje starosta Malenic Jiří Mráz.
V příštím roce se otevřou minimálně další tři obchody, ve kterých zákazníci budou moci nakoupit v jakoukoliv hodinu. „Reagujeme tím na poptávku samotných zákazníků i požadavky obcí, jejichž starostky a starostové spatřují v této službě posílení obslužnosti venkovského prostoru,“ uvádí Radek Kurc, vedoucí obchodně-provozního odboru Jednota Volyně. Tržby v bezobslužném provozu se pohybují kolem dvanácti procent z celkového obratu prodejny. Večer či v noci chodí zákazníci nejvíce nakupovat v pátek nebo v sobotu. „Nejpozději v roce 2025 chceme do provozu nonstop převézt další tři prodejny. Formát prodeje v režimu 24/7 se stále rozšiřuje. V systému spotřebních družstev COOP je zprovozněno 55 prodejen v automatickém režimu, což je samo o sobě známkou spokojenosti,“ podotýká Kurc. Problémů má non stop obchod minimálně – nad dálkovým přístupem bdí ostraha fyzická i stále populárnější umělá inteligence. V době, kdy by byla Jednota standardně zavřená, chodí nakupovat stovky lidí měsíčně. „Jedná se o úspěšný projekt. Dokázali jsme uspokojit zákazníky, kteří nemají z různých důvodů možnost dojít si k nám na nákup během běžné prodejní doby,“ doplňuje Radek Kurc.
V automatickém provozu je prodejna využívána v plnosortimentním rozsahu nabídky. V nabídce nejsou jen krájené uzeniny a vážené zboží z pultu. Struktura nákupů kopíruje podíly a šíři jako v běžném provozu. V tyto hodiny nejčastěji lidé kupují mimo jiné například sladké a energetické nápoje, běžné pochutiny, mléčné výrobky a alkohol. „Zákazníci mohou nakupovat například i nebalené pekařské výrobky a pečivo, na které poskytujeme v automatickém provozu slevu od 20 procent. Toto rozhodnutí si chválí,“ dodává Kurc s tím, že největší výzvou podle něj byla technologie. „Vždyť jen představa, že si mohu dojít nakoupit o půlnoci do prodejny, kde není žádný personál, je převratná myšlenka. Důležité je pohodlný a bezpečný nákup, tomu se podřizují i technologie. A taková inovace by bez nových technologií nebyla vůbec možná. Výhodou prodejen 24/7 je i to, že ve své podstatě nevyžadují příliš velké zásahy do stavebních úprav, nebo složitých změn ve stávajících prodejnách,“ uzavírá Kurc.
Diskuse k článku