Jindřichohradecká úzkokolejka s krajem nekomunikuje. O tom, že vlaky nevyjedou, nikdo oficiálně neví

„Veškeré informace, které máme, jsou na úrovni médií. My jsme už v pondělí a také ve čtvrtek 29. září žádali oficiální cestou o vysvětlení situace, o které se mluví. Stanovisko, jak to bude vypadat po 2. říjnu do pátečního poledne nemáme,“ zmínil ekonom dopravy společnosti Jikord Jiří Pešek.
Dodal, že úzkokolejku dopravce pravidelně kontroluje. „Situaci monitorujeme. Poslední kontrola se konala včera, zástupci úzkokolejky se jí nezúčastnili. Zjistili jsme, že zatím všechny spoje jezdí. Pokud v pondělí vlaky nevyjedou, máme připravené krizové scénáře, abychom dotčené obce nenechaly bez dopravní obsluhy. Náhradní autobusovou dopravu můžeme spustit v podstatě v horizontu jednotek dnů,“ dodal Jiří Pešek.
Připomněl také, že kraj JHMD pozdržel platbu zálohy na provoz za měsíc září. „Vedení Jihočeského kraje tak rozhodlo až do té doby, než bude společnosti ustanoven insolvenční správce. Oni na sebe totiž vyhlásili insolvenci s návrhem reorganizace a zatím ji krajský soud neodsouhlasil,“ poznamenal.
Náměstek Jihočeského hejtmana pro dopravu Antonín Krák uvedl, že kontroly provozu se budou konat také o víkendu i v pondělí. „Opakovaně JHMD žádáme o relevantní informace, už i pomocí datovek, protože na telefonáty ani emaily nikdo nereaguje. Zatím ale žádnou odpověď nemáme. Nekomunikují a ani komunikovat nechtějí. Musím ale potvrdit, že smlouva je dosud oboustranně bez výhrad plněna,“ zmínil náměstek Krák. Dodal také, že je možné, že si úzkokolejka náhradní dopravu autobusy zajistí sama.
Také Kraj Vysočina je připraven udělat nezbytné kroky, pokud úzkokolejka v pondělí nevyjede. „V co nejkratším čase chceme zajistit základní potřeby obyvatel pro dopravu do práce, škol, k lékaři. Z důvodu nejistoty, do které nás dopravce JHMD dostává, jsme už nyní vstoupili do jednání se zástupci Jihočeského kraje i zástupci linkových dopravců. V horizontu dvou měsíců chceme realizovat linku z Pacova do Kamenice, která v pravidelném intervalu zajistí dopravní obslužnost daného území, současně se zajištěním přestupních vazeb na jiné autobusové a drážní linky, a to v Pacově, Obratani a Kamenici pro směry Pelhřimov, Tábor a Jindřichův Hradec,“ uvedl za Kraj Vysočina předseda Výboru pro rozvoj strategických projektů, životní prostředí a MA 21 Martin Hyský.
Společnosti JHMD už od poloviny týdne nefungují webové stránky a žádné informace nejsou ani na nádraží nebo zastávkách. O tom, že vlaky nemají vyjet, neví ani vedení Jindřichova Hradce nebo Nové Bystřice, tedy dvou měst, která úzkokolejka spojuje. „Víme, že má úzkokolejka finanční problémy, ale oficiálně nevíme nic. Musím říct, že pro nás to nebude problém, pokud opravdu provoz skončí. Pro nás je to především věc turistů a léta. Převážná část lidí, kteří od nás jezdí do práce do Jindřichova Hradce nebo Kamenice nad Lipou, využívá buď autobusovou dopravu nebo vlastní automobily,“ poznamenal místostarosta Nové Bystřice Vlastimil Hanuš.
Diskuse k článku