Jižní expresy jezdí sice rychle, vozy jsou ale přeplněné a často netopí

„Nevím, komu tohle přišlo jako dobrý nápad, nasadit do provozu vůz, který je z půlky první třídou a z půlky bistrem? Je tam málo místa, neustále kolem vás někdo chodí, musíte čichat smrady z různých jídel, prostě katastrofa. A to ani nemluvím o „špičkové“ toaletě, kde se nemáte ani šanci otočit,“ hodnotí cestování vozy první třídy na spojích Jižního expresu František Zářecký z Českých Budějovic. Jeho názor sdílí i další z pravidelných cestujících na této lince Ester Novotná. „Bistro vůz je fajn nápad, ale měl by být samostatný, rozhodně ne součástí první třídy. Tohle spojení bere cestujícím, kteří si připlácí za lepší cestování, v podstatě jakýkoliv klid a soukromí. Neustále kolem vás někdo chodí a ve špičce je v první třídě nedostatek místa, takže často sedím, i když mám časový doplatek, ve druhé třídě. A jsem vůbec ráda, že tam najdu místo,“ dodává Ester Novotná z Tábora.
Tím se dostává k dalšímu problému Jižních expresů, a to nízké kapacitě, kdy počet pěti vozů velmi často nestačí počtu cestujících. „Hlavně v pátek a neděli, často sedíme na zemi, protože vozy jsou beznadějně plné. A na většině spojů pouze jeden průvodčí. Ti jsou sice profesionálové, ale nemají ani šanci projít celou soupravou, natož pak řešit problémy cestujících a nefungujících souprav,“ podotýká Aleš Vávra, který jezdí Jižním expresem přibližně čtyřikrát týdně. Na nevyhovující podmínky a stav vozů, si stěžují i samotní zaměstnanci Českých drah, ti ale s médii hovořit nesmějí. „Je mi jich líto, odnášejí všechno za neschopné vedení. Musí být v neustálém stresu, za nic nemůžou, ale každý si na ně otevře pusu, když něco nefunguje,“ lituje vlakový doprovod Aleš Vávra.
A v poruše je u Jižních expresů každou chvíli něco. „Pravidelně některé vozy netopí, často nefunguje klimatizace, nebo jsou nefunkční záchody. Z pěti jízd je bez problémů tak jedna,“ dodává Aleš Vávra. Tiskový mluvčí Českých drah Lukáš Kubát ale žádný problém nevidí. „V současné době nemáme informace o tom, že by docházelo k přeplňování vlaků na lince Ex7. Posilové vozy jsou řazeny dle potřeby – vývoje poptávky. Například v neděli 22. 1. ve vlaku IC 532 bylo ve 2. třídě 191 cestujících, kapacita byla 239 míst. Obecně doporučujeme pro komfortní cestování pořídit si společně s jízdenkou i místenku, která cestujícímu zaručí místo k sezení,“ říká Lukáš Kubát, jeden z mluvčích národního dopravce. Jenže složení vlaku často neodpovídá plánovanému řazení, a tak ani zakoupené místenky cestujícím místo k sezení nezajistí. „Už dvakrát se mi stalo, že „můj“ vůz prostě v soupravě nebyl, a tak jsem si mohla s místenkou, víte co…?,“ říká s mírným úsměvem Jana Šulcová z Českých Budějovic.
„Na lince Ex 7 Jižní expres, jezdí pouze vozy Českých drah, a to jak oddílové, tak velkoprostorové. Plánované je řazení pouze klimatizovaných vozů. Teplota je nastavena, ale lze ji ovlivnit v určitém rozmezím nastavením v oddíle nebo průvodčím. Teplotu, respektive účinnost klimatizace lze ovlivnit i dalšími způsoby, například zavřením dveří oddílů, zavíráním nástupních dveří v době pobytu vlaku ve stanici. Kapacita vlaků včetně jednotlivých tříd a rozsah služeb jsou stanoveny objednavatelem. Stejně tak počet členů vlakového personálu funguje na základě interních norem. Pokud má spoj do pěti vozů, může být v něm jeden člen personálů, v případě šesti až deseti vozů jsou to dva členové vlakového personálu,“ dodává mluvčí Českých drah Lukáš Kubát. Otázku, zda takto nastavený počet pracovníků na vlaku je pro ně samotné i cestující bezpečný, nechal opět bez odpovědi.
Diskuse k článku