K větší bezpečnosti orlické nádrže přispěje projekt za téměř dvě miliardy


Co se bude na přehradě budovat?
Na přehradě se vybudují do roku 2026 tři objekty. Prvním bude přelivný objekt a navazující skluz v prostoru pravobřežního zavázání hráze. Druhým objektem bude nový bezpečnostní přeliv – ten je hrazen segmentovými uzávěry. Hrazený profil je o velikosti 3x 13,3 x 8,15 metrů. Kóta pevného prahu přelivu je 346,45 metrů nad mořem. Kapacita nových přelivných polí při referenční hladině 354,60 metrů nad mořem je 3 x 588 metrů krychlových za sekundu. Třetím a posledním objektem je krytá část skluzu – ta navazuje na přeliv v podélném spádu zhruba pěti procent. Jsou v něm tři železobetonové rámy o velikosti 13 metrů na 9 metrů a délkách 53 metrů, 66 metrů a 72 metrů od jednotlivých polí. Navazující otevřený skluz má délku 235 metrů a hloubku 6 metrů. Tvoří jej železobetonové koryto v podélném sklonu až čtyřiceti procent.
Několik zajímavostí z výstavby
Přehrada Orlík bude v průběhu rekonstrukce v provozu. V harmonogramu jsou vymezena období a limity možného snížení hladiny vody v nádrži. Pro zajištění bezpečnosti bude přehrada v období výstavby pod zvýšeným dohledem. Před zahájením výstavby byla již zahájena měření pro zjištění srovnávacích hodnot u dotčených konstrukcí.
Staveniště se nachází v příkrém svahu a klade na zhotovitele mimořádné požadavky na vybavení staveniště, organizaci práce a dodržení harmonogramu. Velkou výzvou pro stavebníky může být i provádění masivních železobetonových konstrukcí v pracovních postupech přesahujících objem 200 metrů krychlových. Celkový objem konstrukčních betonů obsahuje 50 000 metrů krychlových. Pro objasnění podmínek realizovatelnosti masivních betonů byl dokonce i zrealizován výzkumný úkol zaměřený na technologii betonové směsi, betonáže, vývin hydratačního tepla a objemové změny. S ohledem na vysoké rychlosti proudění vody ve skluzu jsou zadány i přísné podmínky pro kvalitu betonu a rozměrovou přesnost.
Celá událost bude i finančně velmi nákladná. Celkově 95 procent financování stavebních nákladů pokryje Program prevence před povodněmi IV od ministerstva zemědělství. Veškerá projektová příprava a náklady na stavební práce nad rámec programového financování bude finančně směřovat na vrub státního podniku Povodí Vltavy. Celkový rozpočet výstavby se vyšplhá až do výše 1,78 miliardy korun. Ukončení stavby je plánováno na rok 2026.
Omezení dopravy kvůli výstavbě
Momentálně se žádné omezení dopravy u přehrady nebo kolem ní nekoná. V budoucnosti se s některými úplnými uzavírkami počítá. Budou se týkat cest, které buďto vedou přes přehradu nebo jsou v jejím blízkém okolí.
Martin Petřík ve spolupráci s tiskovým mluvčím Povodí Vltavy Hugo Roldánem
Diskuse k článku