Kousek od Červené nad Vltavou vyroste nový železniční most. Začal boj za zachování starého mostu pro pěší


Most na Červené má bohatou historii
Železniční most na Červené má za sebou velký kus historie. Vystaven byl v letech 1886 – 1889, jako součást železnice Brno – Plzeň. Oficiálně byl otevřen 20. listopadu 1889. Jeho délka je 253 metrů a původní výška byla 65 metrů. To se však změnilo po napuštění Orlické přehrady, kdy se výška o několik metrů snížila. Železná konstrukce mostu byla dodána závodem ČKD Praha ve třech polích, z nichž každé mělo rozpětí 84 metrů. Most vyrobila Pražská mostárna za 510 000 zlatých. Jedná se o první železniční most na území dnešní České republiky, který byl vystavěn bez lešení pouze letmou montáží. Ve své době byl druhou nejvyšší mostní stavbou v celém Rakousku a zaujal tak hned druhé místo za mostem Trisana v Alpách.
Nejen místní bojují za zachování starého mostu
Místní obyvatelé momentálně bojují za zachování železničního mostu alespoň pro pěší a cykloturistiku. Podle Evy Hanzalové by byla nesmírná škoda takovou stavbu zničit, přestože v současnosti nemá žádnou památkovou ochranu. Památkový úřad v Písku se k mostu vyjadřoval pouze jednou v roce 2016 během řízení ministerstva kultury o zrušení památkové ochrany vzniklé v roce 1988. Tehdy byl místní úřad obeslán ministerstvem se žádostí o vyjádření na základě požadavku vlastníka mostu na zrušení prohlášení za kulturní památku. Památkový úřad poukázal na hodnoty, které most vykazuje. Ministerstvo nakonec rozhodlo, že zápis do seznamu kulturních památek provedený roku 1988 je neplatný.
Eva Hanzalová tedy navrhuje v případě skutečné realizace nového mostu ponechat starý most pro pěší a cykloturistiku. Náklady na zbourání mostu, zejména pilířů, by podle ní zcela jistě překračovaly náklady na zprovoznění mostu pro turistiku. „Snad by nic nebránilo pokračovat od mostu dále cestami, kterými se bude muset přivážet stavební materiál pro stavbu mostu nového. Ideální by byla cyklostezka z Vlastce do Červené souběžně s tratí,“ myslí si Eva Hanzalová.
Podle ní by využití mostu pro pěší mělo velký význam pro povltavskou turistiku. V současnosti musí turisté využívat úzký a velmi frekventovaný Podolský nebo Zvíkovský most. Přes ně jsou v mapě zakresleny turistické či cyklistické trasy, jejich reálné užívání je však ve skutečnosti velmi nebezpečné, neboť nebyl nijak koncepčně zohledněny v projektu příslušných silničních komunikací. „Přínos nového, bezpečného a mimořádně atraktivního turistického přechodu Vltavy by byl obrovský a odrazil by se na turistickém ruchu v celé oblasti,“ říká Eva Hanzalová.
Pro zachování nebojuje pouze ona a občané kraje. Pro zachování mostu se vyjadřují i obce, sdružení, jako např. Klub českých turistů v Písku, muzeum i památkáři. „Snad Správa železniční dopravní cesty ještě zváží svůj postoj a najde se možnost pro zachování stavby, která, stejně jako Eiffelova věž, dokládá um z doby svého vzniku, na nějž byli současníci hrdí,“ uzavřela na závěr Eva Hanzalová, která poblíž přehrady obývá jedno ze stavení.
Diskuse k článku