Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Místní kolo soutěže

    středa 22.1 17:00 - Blatná, ZUŠ

  • Stopem se psem v Asii

    středa 22.1 17:00 - Městská knihovna Jindřichův Hradec, U Knihovny 1173, Jindřichův Hradec

    Beseda.

Zobrazit všechny události
 

Kraj podal pomocnou ruku k záchraně Jindřichohradeckých úzkokolejek

ČESKÉ BUDĚJOVICE - V pondělí 9. prosince podepsal první náměstek hejtmanky Josef Knot za Jihočeský kraj dlouhodobou smlouvu s provozovatelem Jindřichohradeckých úzkokolejek. Jejím signováním se završil proces zachování regionální úzkokolejky a umožní i její rozvoj. Jihočeský kraj se tím přihlásil k odkazu předcházejících generací. Regionální železnice o rozchodu 760 mm představuje unikátní technické a kulturní dědictví a je oblíbeným turistickým cílem na jihu Čech.


Smlouva garantuje pro rok 2020 cenu 125 Kč za vlakový kilometr. Výše kompenzace znamená pro dopravce možnost udržitelného rozvoje. V průběhu pětiletého smluvního vztahu budou nasazeny tři nově pořízené moderní motorové jednotky, které doplní stávající vozový park JHMD. O jejich dodávce v současné době úzkokolejky jednají s potenciálními výrobci.

„Jihočeský kraj si je plně vědom, že tradici Jindřichohradeckých úzkokolejek je možné zachovat pouze za cenu pořízení nových vozidel a modernizace železniční infrastruktury. Vydali jsme se touto cestou s očekáváním, že dopravce splní všechny smluvní podmínky a zajistí kvalitní veřejnou dopravu pro obyvatele i návštěvníky regionu," řekl náměstek Knot. „Objednali jsme u dopravce po dobu následujících pěti let regionální dopravu v rozsahu 235 000 vlakových kilometrů ročně. Vzhledem k pořízení nových vozidel bychom chtěli smluvně zajistit jejich dlouhodobý provoz na další roky," doplnil krajský radní pro dopravu Jiří Švec.

„Provozně marketingová koncepce úzkokolejek počítá se zajištěním každodenního provozu podle požadavku Jihočeského kraje. Budeme se aktivně podílet na rozvoji cestovního ruchu v Jihočeském kraji, zejména v oblasti České Kanady. Nová vozidla budou ekologická, moderní a nízkopodlažní. Posílí kapacitu nejen v sezónním období. Budou podporovat přepravu jízdních kol. Úzkokolejky současně nabídnou i parní provoz, o jehož zachování, společně s nostalgickým provozem historických dieselových lokomotiv, má zájem Jihočeský kraj i veřejnost. Jindřichohradecké úzkokolejky jsou také od nového grafikonu zařazeny do systému Jihočeské krajské jízdenky JIKORD plus, která cílí zejména na podporu turistického ruchu v rámci celého Jihočeského kraje" uvedl statutární ředitel Jindřichohradeckých úzkokolejek Boris Čajánek.

„Dlouho se jednalo o to, zda tento technický unikát přežije, či nikoli. Ve finále proto kvituji postoj krajských zastupitelů, kteří dali pokračování úzkokolejky zelenou, byť jsme si byli vědomi finanční náročnosti," zdůraznil krajský radní pro dopravu Švec. Modernizace a provoz úzkokolejky vyplatí z hlediska dopravní obslužnosti i zatraktivnění tamního regionu. Pro místní obyvatele je úzkokolejka tradičním způsobem, jak se dostat do školy nebo do práce, k lékaři, za kulturou. „Zejména v turistické sezóně jsme pro rodiny cílem víkendových nebo prázdninových výletů a prostředkem k poznávání krás Jihočeského kraje. Jsme jedinečnou technickou památkou, která neodmyslitelně k regionu patří," připomněl ředitel Čajánek.

Proč zachránit úzkokolejky?

Jindřichohradecké úzkokolejky představují soubor dvou úzkokolejných drah s rozchodem 760 mm. Jsou jedinečným dopravním systémem s historickým a technickým významem pro celé území. Představují kulturní dědictví nadregionálního významu. Česká pobočka mezinárodní společnosti GfK, která provádí analýzy a výzkum trhu, zařadila Jindřichohradecké úzkokolejky podle počtu návštěvníků mezi nejfrekventovanější turistické cíle v Jihočeském kraji a Kraji Vysočina. Úzkokolejka se podle průzkumu významně podílí na návštěvnosti a zároveň přispívá k prodloužení pobytu turistů v regionu.

Diskuse k článku - 4 příspěvky
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • železničář v důchodu 

    Reagovat

     

    Jak je možné, že za ředitelování Ing. Šatavy ty (obě) trati fungovaly bez problémů, a jakmile "byl odejit",problémy najednou nastaly? Ono nestačí podívat do obchodních rejstříků na to, kolik "svých" firem už Čajánek dokázal potopit? A to kraj ani nevnímá, jakou lumpárnu udělal právě Čajánek vznikem "hašišbeden", a bude mu ještě přihrávat peníze na další jeho podobné lotroviny?
    Novobystřická lokálka má v současnosti (bohužel) smysl už jen jako výletnická atrakce a rozhodně je třeba minimálně takoýá provoz na ní zachovat, ale obrataňská trať má smysl i pro "ZDO" - a jestliže Čajánek způsobil škody nesmyslným znikem "hašišbeden", ať teď ta "nová nízkopodlažní vozidla" zaplatí z toho, co si on a jeho nohsledi při tom nahrabali: proč to má teď zpětně de facto saturovat kraj?

    Vloženo 9.12.2019 22:58:29

    • Protože 

      Reagovat

       

      Žemlička

      Vloženo 10.12.2019 13:23:33

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Čajánek je možná kontroverzní, ale chci připomenout 2 fakty: za Šatavy došlo k podseknutí cen pod náklady a nové vedení to muselo těžce řešit. A Hašišbedny budou převedeny na Vysočinu (kromě jedné), podle vzorce platíš málo - dostaneš odpad.

      Vloženo 10.12.2019 20:51:30

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Jen veřejná doprava může zachránit planetu, ale to většina lidí nechce slyšet

    Vloženo 9.12.2019 20:18:24

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace