Letecká záchranka se vrátila do Plané. Vrtulník poprvé vzlétl dnes po deváté hodině























Pomyslnou štafetu dnes o půlnoci jihočeští záchranáři převzali od Letecké záchranné služby Armády České republiky v Bechyni. „Pro pacienty se tím nic nezmění, neměli by žádné změny poznat. Pouze na obloze neuvidí červenobílý vrtulník, ale vrtulník žluté barvy. Tak, jak jsme do roku 2016 pracovali my, tak stejně dobře pracovala i armáda. Nastupuje sice nový vrtulník, ale podobné posádky. Ti, kteří pacienty ošetřovali doposud, je budou víceméně ošetřovat i nadále,“ uvedl ředitel Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje Marek Slabý.
Letečtí záchranáři mezi sebou budou mít i specialisty pro náročnější vzlety. „Když někdo třeba vyleze na Javor a bude potřebovat vyprostit, nebo spadne do Lipna a bude třeba ho z vody vytáhnout, tak i na to jsme připraveni. V posádce máme trvale lezce, kteří jsou oprávněni k těmto speciálním činnostem,“ dodal ředitel, který má z návratu letecké záchranky na heliport v Plané velkou radost. „Už jen jeho vybudování nás stálo spoustu úsilí. Museli jsme vymyslet, kde vlastně bude. Toto místo bylo totiž původně plánované pro více vrtulníků, pro více složek Integrovaného záchranného systému. Ministerstvo vnitra ale pak od tohoto úmyslu upustilo a budoval se heliport a hangár jen pro leteckou záchranku. Musely se vyrovnat pozemky mezi Jihočeským krajem a letištěm, takže to bylo poměrně složité. A rok poté, co jsme za přibližně padesát milionů základnu dostavěli, došlo ke změně provozovatele a armáda z technických důvodů létala z Bechyně. Tady pak zůstala jen pozemní záchranná služba,“ připomněl Marek Slabý.
Hangár v Plané ale záchranáři celé čtyři roky udržovali v dobrém stavu a vybavovali ho nejnovější technologií. Teď se tam letecká záchranná služba vrátila. Její nový provozovatel, firma DSA, vzešel z veřejné zakázky, kterou vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví. „Jihočeský kraj ani záchranná služba s výběrem tedy nemá nic společného, byla to starost ministerstva. My tedy nezajišťujeme ani technický personál, ani piloty, pouze zdravotnickou posádku,“ poznamenal ředitel Slabý.
Nový vrtulník, který začali letečtí záchranáři využívat, je o poznání lehčí, než armádní. Může tedy přistát i na jediném střešním heliportu v jižních Čechách, kterým disponuje jindřichohradecká nemocnice. „Tam už dlouho žádný vrtulník letecké záchranky nepřistál, protože jeho váha to neumožňovala. Teď už to půjde,“ zmínil Marek Slabý.
Vedoucí záchranář Letecké záchranné služby Jihočeského kraje Jan Vávra doplnil, že nad rámec zdravotnických dovedností musí mít letečtí záchranáři i dovednosti technické. „Jsme s pilotem vpředu v kabině a ve spoustě věcí mu musíme asistovat. Takže procházíme výcviky, které se této spolupráce týkají. Musíme mít i výcvik na provoz v noci a na speciální záchranné práce, jako je například vyprošťování v nepřístupném terénu,“ zmínil Jan Vávra.
Jihočeská zdravotnická záchranná služba vyjíždí přibližně k 78 až 80 tisícům případů ročně, z toho vrtulník letí přibližně k pěti stovkám pacientů.
Diskuse k článku