Limuzína Praga Alfa je auto, které pluje jako parník - Jižní Čechy Teď!




Limuzína Praga Alfa je auto, které pluje jako parník - Jižní Čechy Teď!
11. 8. 2021 9:56

Limuzína Praga Alfa je auto, které pluje jako parník

Limuzína Praga Alfa je auto, které pluje jako parník
Limuzína Praga Alfa je auto, které pluje jako parník
Limuzína Praga Alfa je auto, které pluje jako parník
Zobrazit galerii (5)
Limuzína Praga Alfa je auto, které pluje jako parník
VOLYNĚ – Šestimístná šestiválcová limuzína Praga Alfa z roku 1939 byla jedním z historických vozidel, které bylo k vidění poslední červencový den na volyňském koupališti na srazu veteránů. Jejím majitelem je Zdeněk Václavík ze Strakonic. „Mám ji pro radost. Na jejím restaurování jsem pracoval asi deset let, takže jsem si pocvičil trpělivost a pokoru. A s pokorou se k ní vracím,“ řekl k vozu, jehož motor má objem 2,5 litru a výkon 60 koní.




 

S autem vyjíždí jen jednou za rok, a to právě na volyňský sraz veteránů. „Ujedu s ním maximálně 200 kilometrů za rok. Garážuju ho v kočárovně – pocházím ze selské rodiny ze statku, kde dnes žije bratr. Je tam trvalá teplota, v zimě cca nula, v létě 18 stupňů Celsia,“ přiblížil. Motor podle něj při provozu na rovinách v nížinách funguje dobře. „Auto pluje jako parník, jede se s ním hezky. Ovšem jezdím s ním také na Šumavě, takže musím přejíždět i kopce. Mnohdy tedy musím řadit dvojku i jedničku. Řadí se s meziplynem a stalo se mi, že motor v kopci zhasl. To je jeden problém výkonu,“ přiblížil nedokonalost.

Dalším problémem jsou kapalinové brzdy. „Pohotovostní váha auta je 1700 kilogramů a účinek brzd není takový, na jaký jsme zvyklí dnes. Šlápnu na brzdu a nic se prakticky neděje. Musím proto daleko dopředu sledovat, co se v provozu děje a předvídat,“ dodal Zdeněk Václavík.

Auto koupil v Protivíně v roce 1987, kdy bylo ve stavu před renovací. Zaparkované bylo ve stodole, v jejíž střeše byla díra a na vůz pršelo a padaly úlomky tašek. Takže střecha auta byla zlikvidovaná. Cena byla 25 tisíc československých korun. „To na mě bylo hodně peněz. Měl jsem mladou rodinu a peníze žádné. Ale auto mi padlo do oka. Nakonec jsem sehnal dva sponzory a po čase jsem ho koupil. Při cestě domů jsem poprvé pocítil malou účinnost brzd,“ popsal nadšený veteránista.

Celkem má ve své sbírce 25 motocyklů a k tomu tříkolový velorex, Ford Cortina z roku 1968 a ještě dvě Tatry 57. „Ty nejsou zrestaurované, na těch pracuju. Alfu bych chtěl předat jednomu synovi a druhému Tatru,“ nastínil Zdeněk Václavík.

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.