Mateřská škola v Sezimově Ústí má novou přírodní učebnu
SEZIMOVO ÚSTÍ – Mateřská škola Lipová v Sezimově Ústí otevřela od tohoto školního roku novou přírodní učebnu. Projekt uspěl ve výzvě Místní akční skupiny Krajina srdce, zaměřené na vzdělávání, a byl schválen k financování z Integrovaného regionálního operačního programu.
Ředitelka Gabriela Ťoupalíková přišla na sezimovoústecké zastupitelstvo s myšlenkou na dřevostavbu pro přírodní učebnu loni v dubnu. Vysvětlovala, že už téměř deset let odmítá při zápisech deset až dvacet dětí. Další děti musí odmítat během školního roku. „Bylo by proto dobré tuto příležitost využít ke zvýšení kapacity o stavbu v přímé interakci s přírodou,“ konstatovala. Zastupitelé se napřed chtěli seznámit s demografickým vývojem ve městě, které má celkem tři mateřské školy. Zajímala je naplněnost jednotlivých školek. Ředitelka objasňovala, že v novém objektu bude nastálo deset dětí a odpoledne tam budou probíhat i různé kroužky. Od zastupitelů také zazněla obava, jestli prosklený objekt, který viděli na vizualizaci, půjde v mrazech dobře vytopit a jestli náklady na vytápění nebudou enormní.
Stavba v interakci s přírodou prošla
Nakonec se zastupitelé usnesli, že pokud se skutečně podaří dotaci získat, město učebnu dofinancuje. Letos na konci prázdnin už se mohli na hotovou učebnu podívat.
Stavba vyšla na necelých 5,8 milionu korun a postavila ji firma Dvě dílny. Dotace z IROP činila 4,75 milionu korun, dovybavení školky stálo 1,5 milionu. Město Sezimovo Ústí přispělo přibližně dvěma miliony korun.
Výzva se věnovala zlepšení podmínek v mateřských školách a zařízeních péče o děti. Vedení mateřské školy do ní vstoupilo se záměrem navýšit kapacitu. Do budoucna ale počty narozených dětí klesají.
Školka přijímá i dvouleté děti
„Víme, že porodnost klesá. Je tam pětiletá udržitelnost projektu a současně jsme získali i prostor pro odpolední aktivity a kroužky,“ uvedla ředitelka Ťoupalíková. Jednou z podmínek projektu bylo také přijímání dvouletých dětí. Podle ředitelky se to škole daří již několik let, protože má pro tuto věkovou skupinu speciální třídu.
V nové přírodní učebně jsou umístěni předškoláci. Učebna je propojená s přírodní zahradou a umožňuje celoroční vzdělávání venku i uvnitř. Je vybavena moderními prvky a rozšiřuje možnosti, které školka dětem nabízí. „Tím, že je budova hodně prosklená, mají děti přímý kontakt s přírodou. Vidí, jak venku sněží, prší, kvetou květiny nebo padá listí, a během dne pozorují různé změny v přírodě,“ řekla ředitelka. „Učebna je koncipovaná tak, že mohou děti vyběhnout rovnou ven. Nejenže jim učitelka přírodní jevy ukáže na obrázku, ale mohou je vidět přímo,“ dodala.
Stavba se neobešla bez komplikace. Při provádění díla bylo zjištěno, že není možné napojit kanalizaci, protože je v plánovaném místě napojení původní kanalizace neprůchozí. Trasa se musela prodloužit, což znamenalo vícepráce. Termín se ale nakonec stihl a přírodní učebna zažívá svůj premiérový školní rok.

Diskuse k článku