Město Písek chce zrekonstruovat lávku přes Otavu na Portyči


PÍSEK – Lávka pro pěší spojující sídliště Portyč s nábřežím 1. máje v Písku by měla projít zásadní rekonstrukcí. Letos by město mělo mít k dispozici projektovou dokumentaci a příští rok či v dalších letech by mohly začít stavební práce. Snahou města bude získat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Lávka přes Otavu má stejnou konstrukci jako lávka v Praze Tróji, která se v roce 2017 zřítila. „Město ji tehdy z preventivních důvodů zavřelo a nechalo ji posoudit odborníky. Zkušební laboratoř Kloknerova ústavu při ČVUT Praha v roce 2020 potvrdila bezpečnost tohoto mostního objektu na pět let. Naštěstí nebyla zjištěna žádná hloubková koroze nosných konstrukčních prvků, ani další nebezpečné jevy,“ řekla místostarostka Petra Trambová s tím, že město nechalo lávku v souladu s doporučením odborníků opravit a je možné ji nadále užívat.
Lávka je osazena speciálními měřícími přístroji pro sledování aktuálního stavu konstrukce a dvakrát ročně ji kontroluje Kloknerův ústav. „Podle odborných posudků je lávka bezpečná, její životnost se ale krátí a náklady na monitoring jsou velmi vysoké, proto jsme se rozhodli rekonstrukci tohoto mostního tělesa už více neodkládat,“ vysvětlila místostarostka.
Při rekonstrukci by měly zůstat zachovány oba mostní pilíře, které jsou v dobrém stavu. Vyměněna bude pouze nosná část mostu. Ta bude konstruována tak, aby mohl probíhat vizuální monitoring nosné konstrukce v podobě viditelných ocelových pásů se shora uloženou mostovkou.
Projekt nebude řešit jen samotné mostní těleso, ale i napojení cyklostezky z obou břehů, přístup k řece umožňující využití břehů k relaxaci či osvětlení lávky, které zde v současnosti chybí. Projektovou a zadávací dokumentaci vypracuje architekt Petr Tej z atelieru Bridge Structures. „Je autorizovaným architektem a mostním inženýrem, který se specializuje na návrhy mostních konstrukcí. Jeho lávka v Praze na Štvanici spojující Holešovice a Karlín získala ocenění Národní cena za architekturu 2024. Zároveň je vedoucím oddělení mostních konstrukcí na Kloknerově ústavu ČVUT v Praze,“ dodala Petra Trambová.
Petra Měšťanová
Diskuse k článku