Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Country tancování

    středa 20.11 10:00 - Písek, KD

  • Géniové světové hudby v klavírních proměnách

    středa 20.11 19:00 - Písek, Trojice

    Jiří Pazour – skladatel, koncertní klavírní improvizátor a pedagog Pražské konzervatoře.

Zobrazit všechny události
 

Kousek od Červené nad Vltavou vyroste nový železniční most. Začal boj za zachování starého mostu pro pěší

Stavba železničního mostu byla na svou dobu výjimečná. Podle místních by byla velká škoda most zbourat.

Stavba železničního mostu byla na svou dobu výjimečná. Podle místních by byla velká škoda most zbourat.

ČERVENÁ NAD VLTAVOU – Začátkem října potvrdila centrální komise ministerstva dopravy výstavbu nového železničního mostu přes orlickou přehradu na Vltavě. Jedná se o kompletní náhradu již nevyhovující ocelové konstrukce mostem v nové stopě na zhruba 100 metrů vzdáleném místě po proudu řeky. Po dokončení stavby dojde k převedení železniční dopravy na nový most. Ten již nebude mít v přehradní nádrži žádný podpůrný pilíř a jeho mostovka bude provedena s průběžným kolejovým ložem, což sníží i hlučnost při jízdě vlakových souprav po mostě. Na starém mostě, který se v současné době na Červené nachází, je malá nosnost, což znamená, že je pro nákladní dopravu nepoužitelný. To je hlavní důvod, proč dochází k výstavě mostu zcela nového. Po jeho vybudování bude starý most snesen a rozřezán. Jeho pilíře budou odstraněny na výšku dohodnutou s Povodím Vltavy. Výstavba nového mostu by měla začít ve druhé polovině příštího roku.

 

Most na Červené má bohatou historii

Železniční most na Červené má za sebou velký kus historie. Vystaven byl v letech 1886 – 1889, jako součást železnice Brno – Plzeň. Oficiálně byl otevřen 20. listopadu 1889. Jeho délka je 253 metrů a původní výška byla 65 metrů. To se však změnilo po napuštění Orlické přehrady, kdy se výška o několik metrů snížila. Železná konstrukce mostu byla dodána závodem ČKD Praha ve třech polích, z nichž každé mělo rozpětí 84 metrů. Most vyrobila Pražská mostárna za 510 000 zlatých. Jedná se o první železniční most na území dnešní České republiky, který byl vystavěn bez lešení pouze letmou montáží. Ve své době byl druhou nejvyšší mostní stavbou v celém Rakousku a zaujal tak hned druhé místo za mostem Trisana v Alpách.

Nejen místní bojují za zachování starého mostu

Místní obyvatelé momentálně bojují za zachování železničního mostu alespoň pro pěší a cykloturistiku. Podle Evy Hanzalové by byla nesmírná škoda takovou stavbu zničit, přestože v současnosti nemá žádnou památkovou ochranu. Památkový úřad v Písku se k mostu vyjadřoval pouze jednou v roce 2016 během řízení ministerstva kultury o zrušení památkové ochrany vzniklé v roce 1988. Tehdy byl místní úřad obeslán ministerstvem se žádostí o vyjádření na základě požadavku vlastníka mostu na zrušení prohlášení za kulturní památku. Památkový úřad poukázal na hodnoty, které most vykazuje. Ministerstvo nakonec rozhodlo, že zápis do seznamu kulturních památek provedený roku 1988 je neplatný.

Eva Hanzalová tedy navrhuje v případě skutečné realizace nového mostu ponechat starý most pro pěší a cykloturistiku. Náklady na zbourání mostu, zejména pilířů, by podle ní zcela jistě překračovaly náklady na zprovoznění mostu pro turistiku. „Snad by nic nebránilo pokračovat od mostu dále cestami, kterými se bude muset přivážet stavební materiál pro stavbu mostu nového. Ideální by byla cyklostezka z Vlastce do Červené souběžně s tratí," myslí si Eva Hanzalová.

Podle ní by využití mostu pro pěší mělo velký význam pro povltavskou turistiku. V současnosti musí turisté využívat úzký a velmi frekventovaný Podolský nebo Zvíkovský most. Přes ně jsou v mapě zakresleny turistické či cyklistické trasy, jejich reálné užívání je však ve skutečnosti velmi nebezpečné, neboť nebyl nijak koncepčně zohledněny v projektu příslušných silničních komunikací. „Přínos nového, bezpečného a mimořádně atraktivního turistického přechodu Vltavy by byl obrovský a odrazil by se na turistickém ruchu v celé oblasti," říká Eva Hanzalová.

Pro zachování nebojuje pouze ona a občané kraje. Pro zachování mostu se vyjadřují i obce, sdružení, jako např. Klub českých turistů v Písku, muzeum i památkáři. "Snad Správa železniční dopravní cesty ještě zváží svůj postoj a najde se možnost pro zachování stavby, která, stejně jako Eiffelova věž, dokládá um z doby svého vzniku, na nějž byli současníci hrdí," uzavřela na závěr Eva Hanzalová, která poblíž přehrady obývá jedno ze stavení.

 

 

Diskuse k článku - 6 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    To seberou Trautenberkovi kus nedotknutelné obory.

    Vloženo 25.10.2019 06:38:55

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Argument, že most, přisoučasném úoadku nákladní dopravy nejen na na této trati, nevyhovuje je prolhaný jako vše co komunisté vypustí z úst. Ta ústa v případě komunistů mi těžko lezla do klávesnice. Normalizační svazáci nemají ke starým hodnotám žádný vztah mnoho jich zničili, například i točnu z roku 1886 v Ražicích. Komunisté hospodaří stylem po nás potopa. Vše co vybudují vydrží s těží od prdnutí do pos..-

    Vloženo 23.10.2019 15:00:02

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Ty musíš být hodně velké tele. Chtěl bych vidět ty normalizační svazáky, o kterých píšeš, na SŽDC. Tam je nejstarší šéf ve věku tak 35 let. To znamená, že mu v době sametového třesku bylo tak 5 let. maximálně. Tak si dál ťukej do klávesnice ty svoje neznalosti ale bacha. Praskne ti cévka budeš tahat nohu.

      Vloženo 23.10.2019 15:41:18

  • Mobinick 

    Reagovat

     

    Při dnešní skomírající železniční nákladní dopravě nepoužitelný? Ne. Vojenské transporty musí na východ projet nejkratší trasou stůj co stůj!

    Vloženo 22.10.2019 21:27:08

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Nekratší nemusí být nejrychlejší. Ale třeba se tudy kdysi vezlo americké palivo do Temelína a jednou bude potřeba vyvézt odpad ven. A i klasická paliva jako dřevní štěpka, uhlí nebo LPG do Branic to teď musi objíždět.

      Vloženo 23.10.2019 06:13:16

  • Proč nepřidělají 

    Reagovat

     

    K novému mostu lávku, tak jako to udělali na mostě přes Hracholusky? Její údržba nebude tak drahá, jako udržovat starý most, na to dráha nebude mít peníze!

    Vloženo 22.10.2019 19:59:19

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace