Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 

Plány na truck centrum u budějovického letiště půjdou zřejmě zatím k ledu

Hlasování o zastavení příprav na stavbu truck centra u letiště. Neprošlo.

Hlasování o zastavení příprav na stavbu truck centra u letiště. Neprošlo.

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Letos je v kraji volební rok a atmosféra v krajském zastupitelstvu houstne. Dnes se zastupitelé zasekli už v bodu, kterým si měli schválit program. Martin Kuba z ODS vystoupil s návrhem, aby do programu bylo zařazeno zrušení záměru na budování velkého parkoviště pro kamiony s možností ubytování pro řidiče, ale případně i cestující z letiště, myčky či dalšího vybavení například pro rozmrazování sněhu na plachtách velkých aut. S tímto záměrem se před časem nakoupily pozemky kolem letiště a i v rozhovoru pro JčTEĎ hejtmanka Ivana Stráská před pár dny uvedla, že právě z výnosu tohoto projektu by se mělo dotovat ztrátové letiště.


Návrh, který zazněl z klubu ODS a v diskusi ho vydatně podporovali zastupitelé z ANO, byl proto překvapivý a rozpoutal přestřelku na víc než hodinu. Vyvrcholila hlasováním, zda bod o zrušení truck centra zařadit do programu. ODS a ANO označovali projekt za odhadovaných 250 milionů za megalomanský, přitom zástupci vládnoucí koalice z ČSSD nebo Pro jižní Čechy dali najevo, že se opozice láme do otevřených dveří. Oni jsou k minimalizování tohoto projektu klidně připraveni. Počtem 34 hlasů, které přidalo i vedení kraje, se bod posunul na program.

Evergreenem bylo handrkování, kdo si vlastně projekt letiště vymyslel a proč je celý problém tam, kde dnes je. Zatímco investiční náměstek hejtmanky Josef Knot (Pro jižní Čechy) přečetl výčet klíčových rozhodnutí od samého počátku, tedy už od krajské vlády ODS, pak ČSSD s ODS, ČSSD s KSČM, krajské vlády za součinnosti s ANO až po současnou koalici, Martin Kuba se chtěl bavit jen o posledních třech letech a zdůrazňoval, že to náměstek Knot nic nedělal a neudělal. „Historií od roku 2006 jste nezklamal. Je to ale hlavně problém z doby koalice ČSSD a KSČM," tvrdil Kuba.

Co má řešit truck centrum?

Ekonomický náměstek hejmanky Jaromír Novák (ČSSD) řekl, že pokud se škrtne parkoviště pro kamiony, přimlouvá se ale, aby na malé části vyrostlo zázemí pro organizaci Krajské školní hospodářství, která má za úkol se starat o značný majetek v okolí krajské metropole, ale nemá kde mít techniku a potřebovala by i malou správní budovu. Úvahy o trucku s tím počítají.

Pak si zastupitelé chvíli vyčítali, kdo vlastně chtěl parkoviště s kapacitou kolem stovky kamionů na letišti. Celou dobu se to uvádí jako zájem města České Budějovice, které potřebuje vymístit kamiony z prostoru na Dlouhé louce. „My navazujeme na dohody z doby našeho společného vládnutí s ANO, kdy město České Budějovice si přálo parkoviště kamionů dostat mimo centrum. Konzultovali jsme to s dopravci a ti vítali, aby tu vzniklo zázemí, řidiči nemuseli spát v autech a měli tu i myčku nebo bránu na čištění plachet od sněhu, i když o sněhu se dnes dá pochybovat," řekl náměstek Novák. A upřesnil, že odhad 250 milionů ale zahrnuje i náklady na přístupovou komunikaci z budoucí dálnice. Jaromír Novák podotkl, že pokud zástupci Českých Budějovic už náhradní parkoviště pro kamiony nechtějí, on s tím nemá žádný problém. A třeboňský starosta Jan Váňa (ODS) poznamenal, že v tom případě by chtěl, aby kraj postavil parkoviště taky v Třeboni.  

Martin Kuba apeloval, že by se ale nemělo nic budovat, dokud nebude vybrán strategický partner pro letiště, který může mít jinou představu o využití pozemků a limitů by měl mít co nejméně. I Tomáš Hajdušek z ODS zdůraznil, že představy potenciálního strategického partnera nejsou známé, takže je lepší projekt zastavit než později bourat něco, co by se mu nehodilo.

Ivana Stráská ale neoponovala. „Váš návrh má určitou logiku. I o tom jsme v radě kraje mluvili, že je možná lepší v tom území zatím nic nedělat. Protože čím méně možného strategického partnera svážeme, tím větší je šance na jeho nalezení" řekla. 

„Zázemí pro Krajské školní hospodářství je důležité, udělejme tedy jednoduchý projekt na něj a k tomu jednoduché odstavné parkoviště. Je jasné, že bez těch pozemků letiště nedává smysl," řekl Petr Kalina z ANO. Hejtmanka teprve v tu chvíli prozradila, že návrh na zastavení tohoto projektu už zazněl i v radě kraje. „Cena nám taky připadala neúměrná, ale v radě kraje zastavení neprošlo," přiznala. A opoziční zastupitelé rozpoutali další kolo, kdy zdůrazňovali, že rada kraje je podle všeho sama rozhádaná. Šlo ale o hlasování o projektování truck centra. Projekt připadal radním příliš drahý a jeho zadání neschválili. 

Vyhlídky regionálních letišť se dramaticky změnily

Jiří Svoboda z ANO podotkl, že prostavěné stamiliony na letišti jsou prostě politikum, ale bohužel hledání strategického partnera i oceňování hodnoty letiště pro odkoupení podílu od Českých Budějovic se nevyvíjejí příliš optimisticky. Roman Kubíček z ANO přidal argument, že podle ministerstva dopravy nemá vnitrostátní letecká doprava dobré vyhlídky, zejména po dokončení dálnice a železničního koridoru na jih. „Bez carga se tedy letiště neobejde," řekl.

Náměstek Jaromír Novák připomněl, že kraj v posledních letech reagoval i na závěry Výboru pro dopravu Evropské komise, který v roce 2015 vytkl cíl podporovat regionální letiště. „My jsme se tedy touto cestou vydali," podotkl.
Radní kraje Miroslav Joch (ČSSD) se otevřeně zeptal Martina Kuby, co má jeho návrh na zastavení výstavby parkoviště znamenat. „Známená to, že se má počkat, až tu budete sedět vy?" „Klidně to udělejte vy, já se na to budu rád dívat," opáčil Kuba.

Zastupitelé pak hlasovali o usnesení, které znělo – zastavit přípravy projektu parkoviště a truck centra do ukončení jednání se strategickým partnerem pro letiště. Náměstek Josef Knot měl navrhnout varianty parkování kamionů z budějovické Dlouhé louky v areálu letiště. Toto usnesení ale neprošlo. Získalo jen 24 hlasů. Svorně jej podpořili zastupitelé z ODS a ANO a pak už jen někteří jednotlivci včetně náměstka Knota.

Proč nebyli většinově pro komunisté? Na to odpověděl Petr Braný: „Zastupitelstvo tu nikdy neprojednávalo, že se má u letiště něco stavět. Ale podle nás je to tak, že pokud tu bude letiště s cargo, tak buď tam vznikne velké parkoviště nebo tam nebude nic, ani letiště. Čekání na partnera se ale podobá Čekání na Godota. Jestli mu řekneme, že ho budeme podporovat tři čtyři roky, tak se nedočkáme, protože i letecká přeprava je služba a bez dotací kraje do ní nikdo nepůjde. Jestli se přes 200 milionů ročně dotuje MHD v Českých Budějovicích, 1,2 miliardami ročně dotuje kraj dopravce autobusové a železniční dopravy, tak asi bude potřeba dotovat i leteckou dopravu. Tam to posuňme. Ale jestli pan Kuba tam teď truck centrum nechce, tak buď je vizionář, o čemž pochybuju, nebo už ví, že někdo tam chce něco jiného. Pochybuji ale, že by v krajském zastupitelstvu prošlo, že tam budeme řešit parkoviště pro kamiony, aby nestály v Budějovicích. To se pan třeboňský starosta Váňa správně ozval, že v tom případě chce od kraje taky zaplatit parkoviště pro Třeboň," konstatoval Braný.

Hejtmanka Stráská, jejíž klub ČSSD se až na dvě výjimky zdržel hlasování, ale řekla, že myšlenku na přehodnocení záměru truck centra vedení kraje akceptuje a materiál k tomu připraví.

„Mně to dává logiku, myšlenka Martina Kuby má hlavu a patu. Také poradce pro výběr strategického partnera, kterým je sdružení České spořitelny a advokátní kanceláře Havel a partneři, nám říkal, že bychom neměli před výběrem partnera pro letiště s pozemky nic dělat. Do dubnového zastupitelstva připravím nějakou minimalizovanou verzi parkoviště," komentoval závěr náměstek Josef Knot.

Diskuse k článku - 24 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
« Novější příspěvky 1 2  | Starší příspěvky »
  • kmotr Kuba a gang ODS 

    Reagovat

     

    ODS = Organizovaná Destrukce Státu. Kuba je jen kmotr a zločinec, který původně plánoval s kumpány ukrást přes 200 mega na letišti, když si s dalším odpadem z ODS naplánovali, že na letiště vytáhnou přes 450 mega z ROP Jihozápad a to na stavbu terminálu, který by ve skutečnosti stál jen max. 250 mega a zbytek by ukradli. Nyní má kmotr Kuba zálusk na pozemky u letiště, kdy už je s někým předem domluven na tom, že kraj (Kuba) to za pár kaček prodá a kmotr Kuba dostane provizi - nasypáno 15-20 mega. Kmotr Kuba představuje to nejhorší ze zločineckého gangu ODS. Kraj by měl všechny pozemky omezit zástavním právem na 100 let a Kuba bude mít po kšeftu. Zajímavý je také postoj úslužného Knota. Po volbách půjde k šípku, tak si možná také chce od Kuby zajistit njaké to všimné.

    Vloženo 21.2.2020 18:43:46

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Jo jo, svatá pravda.
      Ještě že tu máme socany, ti hospodaří vždy poctivě, než by někde prošustrovali korunu, raději jí dají z vlastního.

      Vloženo 21.2.2020 20:23:09

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Do letiště nalili a ještě nalejí spoustu peněz. Hledá se nějaký viník nebo aspoň výmluvy. Např to, že to vlastně podporuje Evropská komise nějakými bláboly. Nesvalujme to na EK, tenhle binec jde na triko kraje.

    Vloženo 20.2.2020 20:55:17

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Nebojte, za zrušené vlaky a busy se prachy najdou a strčí i s všimnými do letiště. Bodete módně moderní, Amerika také veřejnou dopravu skoro nepotřebuje.

      Vloženo 21.2.2020 11:49:20

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Bych ještě počkal, jestli se vůbec v dohledné době dostaví D3.

    Vloženo 20.2.2020 19:50:53

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      v klidu, D3 počká... do Prahy se mezitím dostanete lodí a nebo letadlem :-)))

      Vloženo 20.2.2020 21:52:54

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      ... D3 která přivede do měst další kvanta aut. Ještě že jsou ČB nafukovací a všechna modernější auta, nežli vlaky, nebo autobusy se tam snadno vejdou.

      Vloženo 21.2.2020 11:51:15

      • anonymní čtenář 

        Reagovat

         

        A jestli se zprovozní letiště, to už ty Budějce vůbec nebudou stačit, to se tam pohrnou úplně všichni.
        Jen mi je záhadou, která auta D3 přivede do města, když povede okolo. Normálně uvažující člověk by spíš řekl, že auta, co do teď přes ČB projížděla a pokračovala dál, budou pak jezdit po dálnici okolo a ne přes město.
        Ale Vy budete asi největší odborník přes (zrušenou) dopravu, co?

        Vloženo 21.2.2020 12:36:37

        • anonymní čtenář 

          Reagovat

           

          Nepochopil jste. Jedním z přínosů dálnice má být "místní doprava", resp. její zlepšení, tak aby nebylo potřeba řešit veřejnou dopravu v rámci kraje ve stávajícím rozsahu. Tak hovoří generel "rozvoje" (což je hloupý eufemismus pro útlum) veřejné dopravy kraje, který je ke stažení na stánkách JIKORD. Školy nemám, ale ODStavec generelu chápu tak, že počítá (a rezignuje na něj prakticky v jedné větě) s dalším úbytkem cestujících, kteří využijí svých aut na cestách do/ze zaměstnání, namísto veřejné dopravy. Jinými slovy, krajský příspěvek k hloupému parkování ve městech, vydávaný za "vůli" řidičů. A hádejte, co je v JČ převažující dopravní potřeba? Tranzit, jak se Vy (z neznalosti) domníváte překvapivě ne, ale právě cesty v rámci regionu, kdy kraj zásadně podporuje automobily, vůči autobusům a -především- železnici. Integrace veř. dopravy odmítnuta, několikrát dokonce, málo spojů, nepřípoje, nesmyslné obraty (především u busů), prosazování provozně nejdražších a zároveň nejhorších řešení. Vítejte v Jižních Čechách, místem s nehorší a nejméně použitelnou veřejnou dopravou. A porovnejte s normálními kraji ČR!!

          Vloženo 21.2.2020 19:27:19

          • anonymní čtenář 

            Reagovat

             

            Tak jste to nám hlupákům vysvětlil, dovolil bych si za nás všechny poděkovat, konečně máme jasno.
            A dovolil bych si takový malý návrh, když si ve všech diskusích stěžujete na kraj, že zlikvidoval veřejnou dopravu, což takhle založit nějakou dopravní společnost a tu veřejnou dopravu začít provozovat soukromě. Asi by se z Vás stal brzy milionář, budete-li ty nešťastníky (co musí používat svoje auta) vozit jen trochu levněji, než by je stál projetý benzín, zajisté Vám zcela naplní kapacitu "veřejných dopravních prostředků".
            A budete-li mít pěkně zpracovanou podnikatelskou rozvahu, zajisté dosáhnete i na příspěvek kraje, možná i na dotaci od Andyho.
            Akorát nechápu tu neznalost.
            Pojedu-li z Tábora do Budějc, ať pojedu po staré silnici, nebo po dálnici, dojedu do těch Budějc. Akorát po dálnici tam budu pohodlněji a dřív.
            Pojedu-li z Tábora třeba do Kaplice, pojedu po dálnici, Budějce minu a budu pokračovat dál. Takže minimálně v tomhle případě se jeví dálnice jaksi přínosně.
            Jestli s tím máte problém, řešení je napsané výše, máte možnost to změnit.

            Vloženo 21.2.2020 20:45:08

            • anonymní čtenář 

              Reagovat

               

              Už za to platím ze svých daní superodborníky na kú. Proč v krajích: Plzeňském, Karlovarském, Ústeckém, Středočeském, SM, JM, máme veřejnou dopravu v cajku (i bez vaší přemoudřele jasné rady), funkční využívanou a pro občana levnější?

              Vloženo 21.2.2020 21:04:54

              • anonymní čtenář 

                Reagovat

                 

                A máte nějaká seriózní a ověřitelná data ke srovnání? Co třeba uvést nějaký zdroj?
                Nebo to jsou jen plky jednoho úporného prudiče?

                Vloženo 21.2.2020 21:10:33

                • anonymní čtenář 

                  Reagovat

                   

                  Seriózními a ověřitelnými daty ke srovnání jsou jízdní řády. Porovnejme třeba dostupnost spádového centra do/z Borovan s obdobnými Řevnicemi. Nebo to samé v oblasti menších sídel - Brloh a třeba Hostomice. Rokycany versus Jindřichův Hradec. Skóre veřejné dopravy je neradostné pro pupek světa (Jižní Čechy), vše zjistíte sám (mě to je jasné, stejně jako každému rozumnému porovnávači), netřeba úporně plkat, nebo nedejbože prudit.

                  Vloženo 21.2.2020 21:32:10

                  • Entroslav 

                    Reagovat

                     

                    Rozumím vám, ale problém vidím v hustotě osídlení. Srovnáváte třeba Borovany s Řevnicemi. Vezmu-li železnici, tak na trase do Prahy jsou tedy Řevnice (cca 3500 obyvatel), Dobřichovice (cca 3600 obyvatel), Černošice cca 7000 obyvatel). Kolik takových sídel (i spádově) je na trase z Borovan do Budějc? Nevěřím tomu, že by třeba dojíždějící z Trh. Svinů do CB nechali auto v Borovanech a do CB jeli dráhou, i kdyby měla krátký interval mezi spoji. Asi se musíme se smířit s tím, že Budějce jsou stále vesnice po které se ZATÍM vyplatí jezdit autem. Až se to lidem z různých důvodů nevyplatí (hlavně časté zácpy, nemožnost v přijatelné době zaparkovat, nervy v kýblu :-) atd.), začnou se ohlížet po jiné formě dopravy, tak jako kolem Prahy. Tam se už dávno z těchto důvodů přestali ohlížet, tam ji k plné spokojenosti k dennímu dojíždění za prací mnozí využívají a auto na cestu do práce vytáhnou opravdu jen když musí.

                    Vloženo 21.2.2020 23:14:05

                    • anonymní čtenář 

                      Reagovat

                       

                      Koukám že ten pseudoargument "hustoty osídlení" zapustil kořeny. Nic proti Vám, ale je to (jak jinak) přesně opačně. Argument by byl platný v případě nikoli hustoty, nýbrž rozložení obavytelstvy, resp. dalo by se na něm obracet teprve v momentě, kdy by byla v JČ veliká města a mezi nimi jen samoty (např. typicky středozápad USA). V JČ prosazování této hloupé mantry vede (a teprve se začne projevovat v dlouhodobějším horizontu stále více) k zoufalé situaci s parkováním v ČB, Táboře a jinde. Časem to povede (lidí přibývá) k dalším parkovacím omezením ve městech a dojde na situaci známou kolem údolí Berounky, t.j. auto (bus), přestupní místo - vlak (bez zácpy) do města. Osídlení JČ totiž spíše připomíná okolí Řevnic, nežli ten hejtmanstvím debilně napodobovaný Středozápad USA. Nejhorší je, že ke scénáři s přestupními místy měly JČ hezky nakročeno, do doby, nežli se objevil šarlatán Žemlička a společně s hejtmany Zahradníkem a Zimolou začali ze zištných důvodů (vzpomeňme co se stalo s penězi za zrušené vlaky ČB-VnL v únoru 2014) úplně ničit zavedenou a funkční koncepci. Co jednou zrušíte, zle se napravuje, kroky Zimoly, poradce Žemličky, Kuby, Borovky byly zlodějské, nic více!

                      Vloženo 22.2.2020 09:26:21

                      • Entroslav 

                        Reagovat

                         

                        Píšete:
                        "V JČ prosazování této hloupé mantry vede (a teprve se začne projevovat v dlouhodobějším horizontu stále více) k zoufalé situaci s parkováním v ČB, Táboře a jinde. Časem to povede (lidí přibývá) k dalším parkovacím omezením ve městech a dojde na situaci známou kolem údolí Berounky, t.j. auto (bus), přestupní místo - vlak (bez zácpy) do města."
                        Já píšu:
                        "Až se to lidem z různých důvodů nevyplatí (hlavně časté zácpy, nemožnost v přijatelné době zaparkovat, nervy v kýblu :-) atd.), začnou se ohlížet po jiné formě dopravy..."
                        Řekl bych, že nejsme ve sporu s tím rozdílem, že vy byste dopravu řešil ihned, já bych zatím počkal. Nevěřím, že by v současné době byla tato doprava kolem/mezi většími městy v Jč kraji dostatečně využita. Ta doba zde ještě nenazrála. Je to otázka... Čas ukáže.

                        Vloženo 22.2.2020 09:52:49

                        • anonymní čtenář 

                          Reagovat

                           

                          Ano, souhlasím. Nemělo dojít k politicky až kriminálně (docent Žemlička byl vyšetřován v rámci jiné kauzy související s univerzitou J. Hradec, resp. staveb. pracemi, zakázkami, Zimola vyšetřován v souvislosti s ulitím peněz kolam špitálů - takovým lidem svěřovat cokoli z veřejných peněz je doslova smrtelné) motivovanému zničení toho, co jejich předchůdci doslova vydupali ze země. Vše by bylo jednodušší. Teď i v budoucnu. Výplody těchto chorých hlav a chamtivých ručiček vetknuté do "generelu rozvoje veřejné dopravy" platí totiž stále

                          Vloženo 22.2.2020 11:24:15

      • Entroslav 

        Reagovat

         

        D3 by měla odvést udávaných 27 % tranzitní dopravy z Budějc, ale jen z pár nám dobře známých ulic. Ve většině města zprovoznění D3 nezmění nic. To by vyřešily až různé silniční spojky, proti kterým brojí někteří občané. Dojížděči, kteří tvoří většinu denní dopravy, budou Budějce plnit stále jako dosud.
        O značném tlaku na stavbu logistických center (česky hnusných skladů) a tím dalšímu záboru orné půdy v blízkosti Budějc a D3 raději ani nemluvím. A o zatažení hluku prostřednictvím D3 do dosud relativně tichých míst kolem Budějc a okolí, už vůbec ne.

        Vloženo 21.2.2020 19:20:54

  • x 

    Reagovat

     

    Má být truck centrum, nebo truc centrum? Oboje jedno jest.

    Vloženo 20.2.2020 19:09:17

    • y 

      Reagovat

       

      Může se v truck centru trucovat a v truc centru truckovat?

      Vloženo 21.2.2020 22:14:51

  • Vlasta 

    Reagovat

     

    ODS zapomněla, kdo je je zodpovědný za ten nesmysl jménem Letiště.

    Vloženo 20.2.2020 19:03:35

    • XXX 

      Reagovat

       

      Zimola!

      Vloženo 20.2.2020 19:35:15

      • anonymní čtenář 

        Reagovat

         

        No jenže ten nápad převzal po Zahradníkovi. Že se do něj zabouchl je fakt

        Vloženo 20.2.2020 22:44:27

« Novější příspěvky 1 2  | Starší příspěvky »
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace