Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 

Volání na tísňové linky nyní dokáže lokalizovat polohu volajícího

V loňském roce odbavili v republice operátoři na tísňové lince 112 a 150 přibližně 2 300 000 volání, na tísňové lince 155 přibližně 1 900 000 volání a na lince 158 asi 1 600 000 tísňových volání. Volající potřebuje pomoc a bývá ve stresu. Někdy má problém s uvedením místa, kde se nachází. Nová služba sama lokalizuje polohu volajícího. Člověka v tísni, ale třeba také autory planých poplachů a hloupých žertů.

 

Na druhém konci telefonní linky je ale zpravidla člověk, který potřebuje pomoc. Buď je sám v tísni nebo je svědkem mimořádné události. Je ve stresu. Přestože operátoři na tísňových linkách jsou na tyto situace proškoleni a umí s takovým člověkem komunikovat, klíčovou informací pro ně je co nejpřesnější místo události. A to je přesně to, co mnozí lidé ve stresu neumí sdělit.

Operátorovi se sice na monitoru zobrazí přibližná poloha volajícího, ta ale nemusí být úplně přesná. Záleží například na pokrytí vysílači mobilní sítě. Pomocí mobilní sítě se dá přesnost místa volajícího ve městě lokalizovat zhruba s odchylkou 400 metrů, ve volném terénu – například v horách – to však může být i několik kilometrů. Přitom každých 100 metrů nepřesnosti znamená pro dojezd záchranných složek minuty navíc.

Proto se záchranné složky neustále snaží pracovat na zpřesnění lokalizace tísňových volání. Výsledkem jejich úsilí je například zavedení eCall, automatického tísňového volání z vozidla, jehož příjem tísňovými linkami byl v září 2017 spuštěn také v České republice. Dalším krokem je využívání lokalizačních SMS formátu Advanced Mobile Location (AML), jako nové funkce jednotného evropského čísla tísňového volání - tísňové linky 112, která bude využita také pro národní tísňová čísla 150, 155 a 158.

Služba byla v České republice spuštěna 11. února, pro zařízení s operačním systémem Android, a bude nabíhat postupně několik týdnů. V praxi to bude vypadat tak, že pokud vytočíte jedno z tísňových čísel (112, 150, 155, 158), vyšle váš chytrý telefon operátorovi nejpozději do 25 sekund automaticky zprávu s vaší přesnou polohou. Tato vaše poloha se operátorovi automaticky zobrazí na monitoru v mapě.

Tato doplňková služba se spustí ve všech „chytrých telefonech" s operačním systémem Android automaticky. Není tedy potřeba instalovat jakoukoli aplikaci, povolovat polohové služby nebo přenastavovat telefon. Služba je bezplatná. Na základě těchto dat bude operátor schopen určit polohu s přesností přibližně na desítky metrů.

Podmínky pro fungování:

- musí být tzv. „chytrý telefon", vybavený lokalizačním zařízením,
- používání systému Android, do budoucna také iOS,
- volající musí být na signálu svého operátora,
- česká SIM karta,
- k odeslání dojde pouze vytočením tísňových linek (112, 150, 155, 158).

Diskuse k článku - napište váš názor
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace