Na D3 zatím jen jedna odpočívka. Změní se to? - Jižní Čechy Teď!
12. 12. 2020 10:09

Na D3 zatím jen jedna odpočívka. Změní se to?

JIŽNÍ ČECHY – U českých dálnic chybí odpočívky, kde mohou řidiči zastavit. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uvádí, že je jich třeba vybudovat kolem 1400. V měsících koronavirové krize se sice snížil počet osobních aut na dálnicích, zato se značně navýšil počet vozů nákladní a kamionové dopravy. Řidiči si stěžují, že nemají kde zastavit pro povinné přestávky, ale také odpočinout si či vykonat potřebu. Situace je kritická zejména na dosud zprovozněném úseku jihočeské dálnice od Mezna po České Budějovice.

Na D3 zatím jen jedna odpočívka. Změní se to? - Jižní Čechy Teď!

„Na dálnici D3 je aktuálně v provozu jen oboustranná odpočívka Mitrovice, a to vpravo na kilometru 63,3, vlevo na kilometru 63,7. Aktuálně je připravována odpočívka Suchdol, která bude součástí úseku D3 Kaplice nádraží – Nažidla,“ konstatuje mluvčí ŘSD Jan Studecký. Není to trochu málo na více než sedmdesáti současných kilometrech D3?

Vznikne pět odpočívek
Podle ŘSD plánované odpočívky na dálnicích zasáhla absence koncepce výstavby, ale také ekonomická krize v roce 2008. V následujících letech byla utlumena výstavba nových dálnic, daleko horší ale bylo rozhodnutí vypustit odpočívky z přípravy dálničních tahů. Tento krok vedl k tomu, že začaly vznikat dálnice bez jakéhokoliv místa k zastavení, odpočinku či možnosti natankování. To je zřejmě i případ D3.
„Kromě připravované odpočívky Suchdol se dále chystá na D3 odpočívka Chotýčany, na kterou plánujeme vypsat do konce letošního roku výběrové řízení. Zahájení realizace předpokládáme v příštím roce. V úseku mezi Táborem a státní hranicí s Rakouskem plánujeme ještě čtyři další oboustranné odpočívky, aktuálně prověřujeme jejich možné umístění,“ přibližuje vize ŘSD Studecký.

Návrat do minulého století?
ŘSD má nyní podle Studeckého zpracovanou novou koncepci odpočívek. Ta je de facto návratem ke koncepci ze 70. let minulého století, jež obsahovala velké odpočívky s benzínkami ve vzdálenosti 25 – 50 km, a mezi nimi byly ve vzdálenostech 8 – 10 km umístěny odpočívky malé. Nová koncepce se s přihlédnutím k aktuálním zkušenostem v zahraničí k tomuto modelu s určitými rozdíly vrací. Odpočívky se nově dělí na malé, střední a velké.
Před lety byla ve hře i odpočívka na D3 u Kozího hrádku. Ta by mohla nabídnout možnost odpočinout si téměř v polovině cesty z Prahy do Českých Budějovic, ale v sezoně třeba i prohlídku památky. Když se plánoval tento úsek dálnice, byl nadšeným zastáncem odpočívky v těchto místech tehdejší starosta Sezimova Ústí Jaroslav Schneider. V plánech dokonce vybojoval cestičku z odpočívky ke zřícenině hrádku a restauraci. Zdejší odpočívka jako řada dalších ale nakonec z plánů ŘSD vypadla. Mohla by zde ale podle současné koncepce ŘSD vzniknout například malá odpočívka, kterých chtějí vybudovat na D3 šest.

Soukromníci zájem nemají
Jak mají být odpočívky vybaveny? Vznikne i nějaké zázemí pro řidiče, například WC, sprchy, občerstvení? K tomuto tématu je ŘSD i dnes zdrženlivá, k provozovateli se nevyjadřuje a od tiskového mluvčího jsme dostali jen odkaz na publikaci ŘSD Odpočívky na českých dálnicích. „V 90. letech převažoval názor, že soukromníci zajistí služby na dálnici nejlépe a státu tak odpadne starost. Proto byly v 90. letech uzavírány nájemní smlouvy na odpočívky až na 50 let,“ píše se v publikaci. Smlouvy ovšem zašly na úbytě, protože pro soukromé podnikatele se odpočívky finančně nevyplatily, obzvlášť, když měli zajištovat také úklid a údržbu sociálních zařízení. Zřejmě zbyde starost o odpočívky státu, potažmo ŘSD. A na jejich koncepci čeká i Jihočeský kraj. Jeho nové vedení není nakloněno tomu, aby se vedle budějovického letiště budovalo truckcentrum pro odstavování kamionů, o kterém se mluvilo v minulém volebním období. Nyní kraj očekává, že služby řidičům nabídnou odpočívky přímo u dálnice.

Diskuse k článku

Pro přidávání a zobrazení komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.