Na dovolenou z Budějovic budeme létat do dvou let, kromě Evropy i do Dubaje










Od loňského podzimu nesmí na dráze přistávat žádná letadla, opravdu tomu tak je nebo jsou nějaké vyjímky? Vlastníci menších letadel nejen z aeroklubu přece musí být naštvaní…
Někteří lidé se zlobí, ale není to možné. Jsme otevření pouze pro helikoptéry a vrtulníky integrovaného záchranného systému, ty samozřejmě mohou přistát i mimo přistávací dráhu. Tím, že se do dráhy vbudovaly nové technologie, tak se jí změnily parametry a my to musíme znovu začít postupnými kroky dávat do provozu. Ta světla jsou v podstatě překážkou na dráze a musí se opět zlegalizovat. Budeme rádi, když dráhu otevřeme v létě, ale pouze pro menší letadla.
Cesta k mezinárodnímu veřejnému letišti v Českých Budějovicích trvá už 13 let. Jak náročná je administrativa kolem nového letiště a co všechno přeměna obnáší?
V současné době je v Evropě téměř nemožné postavit nové letiště, protože už nikdy nedáte dohromady tak velké pozemky, nevydiskutujete všechny příslušně potřebné dokumentace, jako je třeba EIA a podobně. Narazí to na spoustu problémů, což se tady eliminovalo, protože budujeme letiště už od roku 2006. Říká se, že letiště se staví 15 let, než se začne létat a já si myslím, že se do těch 15 let vejdeme. Letiště staví Jihočeský kraj, který jde postupnými kroky, v současné době máme už kompletně vybavené letiště, kde je stavebně vše připraveno pro veřejné mezinárodní letiště.
Kdy se začne z Českých Budějovic létat na dovolenou?
My jsme v současné době od září mimo provoz, protože se do dráhy budovala světelná technologie a zároveň se dělala navigace. Tohle všechno musíme zlegalizovat, zprovoznit a dát do pořádku. Může to trvat rok, ale může to trvat i dva roky. Budeme muset být minimálně půl roku ve zkušebním provozu. Je to proces, který Úrad pro civilní letectví od druhé světové války v takovémto rozsahu na území České republiky nedělal. Doufám, že už to bude v příštím roce, případně nejpozději v roce 2021.
Vidím, že nový terminál už stojí, dodělávají se interiéry. Jaký komfort budoucím cestujícím nabídne?
Vše, na co jsou cestující zvyklí u ostatních letišť. Máme dvě odletové brány, jednu pro Schengen, jednu pro „neSchengen“. Terminál je velký 50 na 100 metrů, to znamená polovina českobudějovického náměstí. Výhodou regionálního letiště je, že jste tam klient a ne mravenec ve stotisícovém davu, který se tam pohybuje. Vystupovat a nastupovat se bude přímo na dráhu, bez autobusů. Stojánka je dimenzovaná na dvě velká letadla, Boeing nebo Airbus plus jedno středně velké letadlo na hodinovou kapacitu.
Určitě nejsem sama, kdo se těší, až nebudeme muset dojíždět na Letiště Václava Havla do Prahy a řešit dopravu i poměrně drahé parkování. Do jakých destinací se z Českých Budějovic bude létat?
Velikost letiště nás opravňuje, abychom uvažovali o všech evropských destinacích, máme dolet celé středomoří včetně severu Afriky. Jsme schopni zrovna tak dolétnout například do Izraele, ale letadla která by k nám mohla létat dolétnou i do Dubaje. Tím naznačuji, že i Dubaj je jednou z možností, o které zcela reálně uvažujeme, protože to je jeden z velkých leteckých přístavů, který by nám otevřel cestu do Asie a naopak Asiatům cestu sem k nám.
Jaké typy letadel budou moci na českobudějovickém letišti přistávat?
Běžná letadla, kterými létáme na dovolenou po Evropě, to znamená Boeing 737 a Airbus A320. Tyto letouny pojmou kolem 150 lidí.
A co členové místního aeroklubu? Budou moci v Plané dál létat?
Budou to mít těžší v tom, že budou muset dodržovat regule veřejného mezinárodního letiště, to nebude to „aeroklubácké“ kamarádské letiště, ale přísnější. Nicméně ten benefit bude dva a půl kilometru dlouhá vzletová a přistávací dráha, prostor tu pro ně zůstane.
Diskuse k článku