Na jih Čech začalo jezdit v běžném provozu rychleji než stošedesátkou Pendolino - Jižní Čechy Teď!
před 2 hodinami

Na jih Čech začalo jezdit v běžném provozu rychleji než stošedesátkou Pendolino

JIŽNÍ ČECHY – Česká železnice prolomila dosavadní rychlostní limit 160 km/h v pravidelné dopravě. Vysokorychlostní jednotka Pendolino Českých drah na lince z Prahy do Českých Budějovic poprvé dosahuje rychlosti až 200 km/h. První souprava vyrazila na jih Čech v neděli 31. srpna večer. V tiskové zprávě o tom informuje Správa železnic.





Do jihočeské metropole se cestující dostanou v rekordním čase 95 minut, v opačném směru bude vlak ještě o pět minut rychlejší. Pendolino dosahuje své maximální rychlosti díky technologii naklápění vozů na dvou úsecích jižního koridoru, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví.

První Pendolino na pravidelné lince do Českých Budějovic vyrazilo v neděli jako vlak IC 591 Pendolino ve 20.27 z pražského hlavního nádraží a do jihočeské metropole dorazil ve 22.02. Ranní spoj IC 590 Pendolino vyrazil z Budějovic minutu před šestou s příjezdem do Prahy v 7.29, uvádí Správa železnic.

„Prolomení stávajícího rychlostního limitu je pro nás víc než jen provozní změna – je to symbolické otevření nové kapitoly české železnice. Efektivní zkracování jízdních dob představuje jednu z priorit Správy železnic, a nemusíme se bavit jen o projektu vysokorychlostních tratí. Například právě tady, na koridoru z Prahy do Českých Budějovic, před námi stojí stavba tunelů mezi Nemanicemi a Ševětínem, díky kterým se podaří trať napřímit a cestujícím tak ušetřit další cenné minuty. Tunely začneme razit už v příštím roce,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

„Zrychlování vlaků a celkové zkracování jízdních dob vnímám jako jeden z klíčových nástrojů v posilování konkurenceschopnosti vlakové dopravy. Jsem hrdý, že je to právě vlak Českých drah, který jako první na pravidelné lince u nás dosahuje cestovní rychlosti až 200 km/h, a věřím, že v trendu zrychlování budeme intenzivně pokračovat. Naše vlaky jsou na to totiž připraveny, nejmodernější ComfortJet spolu s vysokorychlostní lokomotivou Vectron je schopen jezdit až 230 km/h,“ popsal předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec rychlostní možnosti vlaků a dodal: „Kromě rychlejšího cestování ale prodloužení Pendolina do Českých Budějovic přináší také nové možnosti cestování z východu na jih Čech. Večerní spoj totiž navazuje na vlak SC 500, který přijíždí z Bohumína do Prahy a fakticky i funkčně tak dochází k prodloužení tohoto spoje a vzniku unikátního přímého spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice.“

Na trati Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice provozují České dráhy dvě přímé dálkové linky – Ex7 Jižní expres a R17 Vltava. Rychlé spojení zajišťují Jižní expresy, které v současnosti ujedou trasu mezi Prahou a jihočeskou metropolí za zhruba 1 hodinu a 40 minut a na cestě staví jen v Táboře.

V pracovní dny a o nedělích jezdí až jedenáct spojů, o sobotách až deset spojů v každém směru. Čtyři páry těchto expresů jezdí až do hornorakouského Lince. Spojení z dalších stanic na trati, například z Benešova u Prahy, Olbramovic, Soběslavi a Veselí nad Lužnicí, do jihočeské metropole zajišťují rychlíky Vltava. V pracovní dny mohou cestující využít až 13 spojů této linky v jednom směru, o víkendech jezdí až devět spojů v každém směru.

V jízdním řádu 2026 navíc dojde k dalšímu posílení spojení Prahy a Českých Budějovic. Konkrétně bude zaveden nový pár rychlých vlaků InterCity v trase a s orientačními časy Praha hl. n. (7.21 hodin) – České Budějovice (8.59 hodin) a České Budějovice (12.58 hodin) – Praha hl. n. (14.39 hodin) a také nový zastávkový rychlík České Budějovice (21.10 hodin) – Praha hl. n. (23.10 hodin), který bude jezdit v pracovní dny a v neděli. Zároveň tak vznikne nové pozdější spojení Lince, Českých Budějovic a Tábora s Prahou, když současný vlak EC 336 Jižní expres pojede ještě o hodinu později, tedy z Lince před 20. hodinou a z Českých Budějovic kolem 22. hodiny s plánovaným příjezdem do Prahy před půlnocí.

Monika Prokýšková
Monika Prokýšková

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.