Na krajském zastupitelstvu se ozvali Táboráci: Zachraňte Bechyňku!

Jihočeský kraj jako poslední z mnoha institucí podpořil usnesením rady kraje na historické Křižíkově elektrické trati Tábor – Bechyně z roku 1903 přechod ze stejnosměrného napájení 1,5 kV z měnírny v Malšicích na střídavé napětí 25 kV, 50 Hz z Chotovin a Veselí nad Lužnicí. Stalo se tak 30. ledna. Na Táborsku rozhodnutí vyvolalo velkou nevoli.
Krajský zastupitel a táborský radní Jiří Fišer se podivil, proč se zástupci táborského okresu nikdo tuto věc nekonzultoval. Označil rozhodnutí za velmi nešťastné a apeloval, aby nebylo konečné. K tomu se připojil i Pavel Eybert. Upozornil, že už vysoké poplatky Správě železniční dopravní cesty za používání trati radikálně omezilo počet jízd historických vláčků. A rovněž se přimlouval, aby se usnesení rady kraje zvrátilo. Protože jde o velkou turistickou atraktivitu.
Radní pro dopravu Jiří Švec (Pro jižní Čechy) řekl, že se kraj snaží podporovat technické unikáty. Proto nenechal padnout Jindřichohradecké dráhy, přestože souběžná autobusová doprava tu vychází levněji. Upozornil ale, že rada kraje se na trati Tábor – Bechyně přiklonila k názoru odborníků, ty pro ni byly rozhodující. Dopravní experti argumentují, že přechod na střídavé napájení umožní modernizaci vagonů pro běžnou dopravní službu, která na trati probíhá. „Zachování stejnosměrného napětí tu ekonomicky vychází velmi velmi nepříznivě, ale pokusíme se ještě hledat nějaké řešení, ekonomika nemusí být vždy na prvním místě. Slíbit vám to ale nemohu,“ řekl Jiří Švec.
Jiří Fišer podotkl, že ke Křižíkově trati mají lidé na Táborsku silné vazby. Připomněl, že v Táboře pořádali k letošnímu 600. výročí města anketu O největšího Táboráka. „A František Křižík tady zvítězil nad Janem Žižkou,“ zmínil táborský exstarosta. Hejtmanka Ivana Stráská v závěru přislíbila, že se kraj ještě pokusí hledat takové řešení, aby historický unikát byl zachován.
Diskuse k článku