Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 

Na krajském zastupitelstvu se ozvali Táboráci: Zachraňte Bechyňku!

 Autor: L. Kolářová

    Autor: L. Kolářová

AKTUALIZOVÁNO - 20.2.2020 13:44

TÁBOR - Na dnešním zasedání krajských zastupitelů vystoupili Jiří Fišer (Jihočeši 2012) a Pavel Eybert (ODS). Přestože je politická příslušnost rozděluje, dnes mluvili jedním hlasem - aby rada kraje přehodnotila své souhlasné stanovisko k přechodu stejnosměrného na střídavé napájení na železniční trati Tábor - Bechyně. To totiž znemožní jízdy historických mašinek Elinka a Bobinka na trati, kterou elektrifikoval vynálezce František Křižík.

 

Jihočeský kraj jako poslední z mnoha institucí podpořil usnesením rady kraje na historické Křižíkově elektrické trati Tábor – Bechyně z roku 1903 přechod ze stejnosměrného napájení 1,5 kV z měnírny v Malšicích na střídavé napětí 25 kV, 50 Hz z Chotovin a Veselí nad Lužnicí. Stalo se tak 30. ledna. Na Táborsku rozhodnutí vyvolalo velkou nevoli. 

Krajský zastupitel a táborský radní Jiří Fišer se podivil, proč se zástupci táborského okresu nikdo tuto věc nekonzultoval. Označil rozhodnutí za velmi nešťastné a apeloval, aby nebylo konečné. K tomu se připojil i Pavel Eybert. Upozornil, že už vysoké poplatky Správě železniční dopravní cesty za používání trati radikálně omezilo počet jízd historických vláčků. A rovněž se přimlouval, aby se usnesení rady kraje zvrátilo. Protože jde o velkou turistickou atraktivitu. 

Radní pro dopravu Jiří Švec (Pro jižní Čechy) řekl, že se kraj snaží podporovat technické unikáty. Proto nenechal padnout Jindřichohradecké dráhy, přestože souběžná autobusová doprava tu vychází levněji. Upozornil ale, že rada kraje se na trati Tábor - Bechyně přiklonila k názoru odborníků, ty pro ni byly rozhodující. Dopravní experti argumentují, že přechod na střídavé napájení umožní modernizaci vagonů pro běžnou dopravní službu, která na trati probíhá. "Zachování stejnosměrného napětí tu ekonomicky vychází velmi velmi nepříznivě, ale pokusíme se ještě hledat nějaké řešení, ekonomika nemusí být vždy na prvním místě. Slíbit vám to ale nemohu," řekl Jiří Švec. 

Jiří Fišer podotkl, že ke Křižíkově trati mají lidé na Táborsku silné vazby. Připomněl, že v Táboře pořádali k letošnímu 600. výročí města anketu O největšího Táboráka. "A František Křižík tady zvítězil nad Janem Žižkou," zmínil táborský exstarosta. Hejtmanka Ivana Stráská v závěru přislíbila, že se kraj ještě pokusí hledat takové řešení, aby historický unikát byl zachován. 

Diskuse k článku - 16 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
« Novější příspěvky 1 2  | Starší příspěvky »
  • Ladanek 

    Reagovat

     

    Je dobře,že by se na trati něco udělalo k lepšímu.Nyní je to hrozné. Jsem také fanoušek Bechyňky,ale je třeba udělat něco pro pravidelnou dopravu. Je potřeba udělat něco pro cestující veřejnost. Nyní je děs cestovat upravenými vagony(ty už jsou také historické). Plně souhlasím s předělaním na 25kW a nasadit moderní nízkopodlažní soupravy,zkrátit jízdní dobu a lidé se vrátí zpět z autobusu.

    Vloženo 22.2.2020 00:13:16

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Tato trať má sloužit především běžné dopravě občanů mezi oběma městy a vesnicemi přes které vede. Občanům z těchto míst je srdečně jedno jakým proudem bude trolej napájena. Pro ně je důležité dostat se z bodu A do bodu B bez ohledu na to, jestli soupravu táhne Elinka, Bobinka nebo moderní lokomotiva, za přijatelnou cenu jízdného. A tvrzení, že je to velká turistická atraktivita je přitažené za vlasy bez uvedení počtu lidí, kteří mají v průběhu roku o tuto atraktivitu zájem. Jestliže tedy vychází stejnosměrné napětí ekonomicky velmi velmi nepříznivě, tak kvůli pár stovkám(?) zájemců do roka (jedná se o cca 4 jízdy(?) za rok) o tuto atraktivitu nedává smysl. Je to něco podobného, jako kdyby se v Praze znovu postavily v některých ulicích historické obloukové lampy a párkrát za rok by se s nimi svítilo.

    Vloženo 21.2.2020 08:41:34

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Vy jste dobrej. Napřed se zdraží koleje, omezí se kvůli tomu počet historických jízd na minimum a pak budeme argumentovat, že se tam jezdí Elinkou jen málo. Super logika!

      Vloženo 21.2.2020 08:55:48

      • anonymní čtenář 

        Reagovat

         

        Zjevně jste nepochopil můj příspěvek. Jestliže někdo zdražil koleje, tak pro mě, za mě, ať tam Elinka nejezdí vůbec a jezdí tam to, co tam jezdit má, aby to sloužilo cestující veřejnosti a ne pár stovkám turistů v letní sezóně. Nebo chcete říci, že kdyby nedošlo ke zdražení kolejí, tak Elinka bude jezdit 10krát za měsíc? Kdo by o to měl asi tak zájem? Moje argumentace je taková, že kvůli pár stovkám turistů do roka, je luxus napájet trať stejnosměrným napětím, pokud je x krát dražší. A jestliže tedy provozovatel omezil počet historických jízd na minimum kvůli zdražení kolejí, tak ať si stanoví cenu jízdného těchto historických souprav tak, aby ta jízda na sebe vydělala nebo aby tyto jízdy, spolku který je organizuje nebo provozuje, někdo zasponzoroval. Potom ať klidně jezdí 5x denně, pokud bude turistický zájem. Ne však na tuto atrakci doplácet z veřejných rozpočtů, protože až tak velký zájem o tyto jízdy není a mimo turistickou sezónu už vůbec ne.

        Vloženo 21.2.2020 09:44:26

        • Eda 

          Reagovat

           

          Vy asi zas nechápete, co to je dědictví předků, technická památka a tak dále. Ze svého, tedy z daní, sponzorujete například i opravy historických domů v centru Tábora, které jsou v soukromém vlastnictví. Ty byste zboural nebo co jako?

          Vloženo 21.2.2020 10:44:22

          • anonymní čtenář 

            Reagovat

             

            Pokud je to tedy dědictví předků, technická památka a tak dále, tak to má být řádně zakonzervováno a uloženo v muzeu zájemcům k prohlídce a ne aby to sloužilo turistům jako atrakce a tím se to opotřebovávalo. To je to samé, jako kdyby si někdo např. na nějakém státním zámku prohlášeném za kulturní památku objednal a pronajal několik pokojů včetně historických artefaktů a nábytku na 14 dní a pobýval tam jako na hotelu. A porovnávat veřejné dotace na turistické jízdy historickými stroji pro pár stovek lidí za sezónu s veřejnými dotacemi na opravou památkově chráněných budov je silně mimo mísu!

            Vloženo 21.2.2020 14:16:19

            • anonymní čtenář 

              Reagovat

               

              A kolik jsou ty dotace?
              A dojeďte se podívat třeba do Švýcarska, tam na pravidelných linkách jezdí historických vlaků poměrně dost a nikdo proti tomu neprotestuje. Asi tam žijí lidé, kteří si váží toho, co dokázali vytvořit jejich předci a jsou hrdí na to, že to stále funguje.
              Vy máte nějaký názor, pochopitelně jediný správný a všichni ostatní tu plkají nesmysly?
              Viděl jste někde nějakou seriózní ekonomickou rozvahu podporující konverzi na 25kV? Prosil bych odkaz.
              Třeba už jen to, že je to historická trať se zachovaným pravidelným provozem je z historického hlediska přinejmenším zajímavé.
              A poplatky za užívání tratě neplatí jen ty historické vlaky, ale vše, co na trati jezdí, takže Vy jste taky tak trochu mimo mísu.
              A přestavba tratě bude taky asi něco stát, budou to řádově desítky miliónů, standartní lokomotivy tam asi taky pustit nepůjde a bude jistě velmi zajímavé, jak se z bezpečnostního hlediska vyřeší třeba souběh silnice, chodníku a tratě pod trolejí s napětím 25kV.
              P.S. Už vidím tu moderní lokomotivu.....
              Dráhy šáhnou po prvním šrotu, co slouží k posunování a tím bude veškerá modernizace hotová.

              Vloženo 21.2.2020 14:56:40

              • anonymní čtenář 

                Reagovat

                 

                Ne. Jediný a správný názor máte Vy. A ten je asi takový: Na co stavět dálnice, když bývalé silnice dlážděné kostkami byly historickým odkazem našich předků a plně by dostačovaly i pro současnou dopravu a projet se po takovéto dlažbě by bylo z historického hlediska přinejmenším zajímavé. Proč vyvíjet moderní sdělovací a mobilní techniku, když by nám jako historický odkaz našich předků stejně posloužily černobílé televizory, drátové telefony, počítače na děrné štítky atd. Proč vyvíjet nové automobily, letadla, tramvaje, lokomotivy a vůbec proč vše modernizovat, když nám poslouží výdobytky našich předků. A co se týká seriózní ekonomické rozvahy na 25kV, tak jak si v uvedeném článku můžete přečíst, je to názor odborníků. Ne ale zřejmě takových, kteří dosahují Vaší kvality. Co se týká poplatků za užívání tratě tak nás nemusíte poučovat, že za to neplatí pouze historické vlaky, protože všem je jasné, že to platí pro veškerý provoz. A proto zřejmě i z tohoto hlediska je doporučován ekonomičtější provoz na střídavý proud. Hledisko bezpečnosti ponechejte na fundovaných lidech. Závěrem dotaz : Nedělal jste náhodou poradce bývalému ministrovi dopravy Kremlíkovi?

                Vloženo 22.2.2020 09:33:45

                • anonymní čtenář 

                  Reagovat

                   

                  Hmm, jen snůška demagogie. Zastánci zachování Bechyňky tak jak je, nikde netvrdí že by se měl zastavit technologický pokrok. Tady jde jen o zachování funkční technické památky.
                  Když se vrátím ke Švýcarsku, proč tam mohou fungovat supermoderní vlaky a místy si opečovávají tratě historické? S elektrickou a světe div se, dokonce i parní trakcí.
                  Švýcaři zachováním pár funkčních historických tratí bojkotují technologický pokrok?
                  Nepodsouvejte nikomu, že je staromilec bránící rozvoji, to o čem jde lidem okolo Bechyňky zjevně nejste schopen akceptovat.
                  Co se týče názoru odborníků, tak doufám že jsou jiní, než třeba ti, kteří podporovali stavbu letiště u Budějovic.
                  A odpověď na Vaší otázku, ne poradce jsem nikomu nedělal, tuhle funkci Vám milerád přenechám, budete dozajisté ten nejlepší.

                  Vloženo 23.2.2020 10:52:43

  • O.R 

    Reagovat

     

    Chceme vidět činy a ne kecy,sliby....

    Vloženo 20.2.2020 20:04:56

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Proč tu trať Tábor nekoupí? Lehce by úvěr na ni splatil za 20 let. Ta trať nemůže stát mnoho, když je podle odborníků tak špatná a neekonomická. Jenže na to se radnice nezmůže. Fišer jen symbolicky na kraji něco řekne a zas nic nebude. Jako se silnicí do ZOO, atd.atd. Jenom kecy a žádná chytrá akce.

    Vloženo 20.2.2020 18:50:35

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Proč se tu maže, vždyť tam nic neslušného nebylo.
    Aha, příspěvek nebyl ČSSD friendly...

    Vloženo 20.2.2020 16:40:52

« Novější příspěvky 1 2  | Starší příspěvky »
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace