Na stavbě dálnice D3 nastaly komplikace. Neměly by však ohrozit termíny dokončení
Na 7,5 kilometrovém úseku Úsilné – Hodějovice, který staví sdružení firem Hochtief, Colas a M- silnice, má být vybudován přesýpaný tunel délky 999,5 metru a ten se nyní stal zdrojem problému. Firmy se při soutěži o zakázku snaží o její získání hlavně nabídnutím co nejnižší ceny. A tak se stává, že ve skutečnosti vysoutěžená cena nepokrývá náklady na stavbu nebo nezajišťuje firmám předpokládaný zisk, potřebný k růstu firmy. To je patrně příčinou toho, že se sdružení firem, stavějící tuto část dálnice D3, snaží o jiný způsob výstavby tunelu, než jaký byl navržen v projektové dokumentaci a byl zadán ve výběrovém řízení na zhotovitele. Jde zřejmě o to ušetřit náklady. Otázkou ovšm je, zda by tato změna nebyla porušením soutěže.
Je na Ředitelství silnic a dálnic a na Úřadu pro hospodářskou soutěž, aby to posoudily. Celkově se ale dá říci, že se na tomto úseku staví poměrně intenzivně a v souladu s harmonogramem výstavby tak, že je možné předpokládat dokončení stavby v termínu, tedy v roce 2022.
Možná z podobných, možná z jiných důvodů vznikl problém i na 12, 5 kilometrovém úseku Hodějovice – Dolní Třebonín, který staví firma Doprastav, původně ve sdružení s italskou firmou. Ta však ze zakázky odstoupila a aby nedošlo ke zrušení výsledku soutěže, ponechala se ve sdružení jen symbolický podíl 0,01% účasti. V určité části stavby je poměrně hluboký zářez do terénu a zde firma narazila na podloží, které vykazuje známky nestability a hrozí sesuv. Otázkou je, nakolik dobře a dostatečně byl proveden geologický průzkum a jeho výsledky promítnuty do technologie výstavby. Z toho pak vyplyne, jak a zda je třeba navrhovat dodatečná opatření a podle nich i finanční kompenzace zhotoviteli od investora. Vše je vždy řešitelné, často to ale znamená další náklady. A o to jde při jednáních zhotovitele s investorem.
V době, kdy se soutěží zhotovitel, firmy nabízejí nízkou cenu, aby uspěly. V době, kdy se řeší vícepráce, je tato část zakázky již bez výběrového řízení, bez soutěže, tedy bez efektivního tlaku na nízkou cenu. Zhotovitel je jasný, jeho ocenění prací jde sice rozporovat, ale je to on, kdo má silnější váhu argumentů. Prakticky nenajdete žádnou stavbu, kde by nebyly změny jak v projektu, tak v úhradách ceny. To je při velkých stavbách, zejména infrastrukturních, obvyklé. Jen obtížně lze při projektování vše do detailů vyhodnotit, ocenit. Čím je však projektová dokumentace lepší, přesnější, tím je méně změn při stavbě a také méně dalších nákladů na vícepráce.
Firma Doprastav je slovenskou firmou a mohla by mít v dnešní době problémy s pracovníky ze Slovenska, jejich dopravou a pobytem v Čechách. Zdá se však, že problémy vyřešila a dnešní situaci zvládá. Pokračuje ve výstavbě tak, aby termíny splnila. Rok dostavby tohoto úseku, tedy 2022, je pořád reálný.
V jižních Čechách pak zbudou k dostavbě úseky Dolní Třebonín – Kaplice (9 km), Kaplice – Nažidla (12 km) a Nažidla – Dolní Dvořiště (3,5 km). V letošním roce by měla být zahájena stavba v úseku Dolní Třebonín – Kaplice, v dalším roce pak zbývající úseky. Dokončení jihočeské části dálnice D3 se předpokládá koncem roku 2024. Bohužel středočeská dálnice D3 se začne stavět nejdříve až po roce 2024 a postup přípravy ani tomu bohužel odpovídá.
Pavel Eybert, předseda spolku pro D3 a D4

Diskuse k článku