Na trati z Prahy do Českých Budějovic mizí výpravčí a operátoři - Jižní Čechy Teď!
19. 1. 2023 13:51

Na trati z Prahy do Českých Budějovic mizí výpravčí a operátoři

Zobrazit galerii (2)
Na trati z Prahy do Českých Budějovic mizí výpravčí a operátoři
JIŽNÍ ČECHY – Nádražní kolorit – výpravčí v červené čepici a hlas místní operátorky z amplionu, se stává minulostí. S ním do budoucna nejspíš zmizí i truhlíky s květinami, zkrášlující nástupiště, protože se o ně nebude mít kdo starat. Nádraží na 4. železničním koridoru postupně přecházejí na automatizovaný provoz, řízený z Prahy.




Na podzim Správa železnic zprovoznila Centrální dispečerské pracoviště ve své pražské budově na Balabence. Z nového dispečerského sálu pro obsluhu 4. železničního koridoru se již ovládá provoz na trati mezi Prahou – Uhříněvsí a Táborem. Aktivace dálkového ovládání v této etapě bude dokončena na přelomu ledna a února, kdy dojde k zapojení navazující části do stanice Hluboká nad Vltavou-Zámostí.

Délka úseků obsluhovaných z Prahy různými směry se prodlouží na 635 kilometrů. Zbývající část trati na státní hranici s Rakouskem včetně stanice České Budějovice bude do Centrálního dispečerského pracoviště zapojena v následujících letech. Postupně se z něj bude řídit celý úsek Praha-Uhříněves – Horní Dvořiště státní hranice.
Centrální dispečerské pracoviště má momentálně k dispozici šest dispečerských sálů. Dálkově je odsud nyní řízeno 83 stanic a výhyben a 98 zastávek. Na jejich obsluze se ve směnném provozu podílí 185 traťových dispečerů a 75 operátorů železniční dopravy.

Správa železnic zdůrazňuje přednosti moderního centra. „Všechna pracoviště obslužného personálu splňují nejnovější trendy, zejména pokud jde o velikost monitorů a komfort díky použití stolů o šířce téměř dva metry,“ informovala Správa železnic při otevírání pražského dispečinku v říjnu. Operátoři, kteří byli z jihočeských nádraží převedeni do Prahy a do práce tam dojíždějí, už výhodu dvoumetrových stolů a velkých monitorů oceňují méně.

O práci na nádražích na 4. železničním koridoru přicházejí i výpravčí. Do přepojení na Centrální dispečerské pracoviště pracovalo v uvedených stanicích 35 výpravčích, jejich počet se po 13. říjnu snížil na jedenáct, výpravčí zůstali ve stanici Tábor a Veselí nad Lužnicí. Řada výpravčích byla převedena na menší nádraží na jiných tratích, kam také nyní dojíždějí.

Už na přelomu ledna a února se rozejde i tým z železniční stanice ve Veselí nad Lužnicí. Operátoři začnou pracovat z Prahy, počet výpravčích se zredukuje na polovinu, stejně jako v říjnu v Táboře. Ve směně bývali dva výpravčí, teď už jen jeden.

Pokrok se nezastaví. Z pohledu cestujících se ale nádraží odlidští. Panují i obavy, jestli na nádražích bez personálu nebudou mít volné pole působnosti vandalové a podobné živly. Právě ve Veselí nad Lužnicí loni nechala Správa železnic vymalovat nádražní podchod díly budějovického výtvarníka Daniela Kyncla, který předtím uvítacím mottem do města vyzdobil i přestupní terminál z autobusů před nádražím.

Kolektiv veselského nádraží zas loni už podruhé uspěl v městské soutěži květinové výzdoby Veselá kola. Na veselské nádraží byla radost pohledět. Loňská květinami obsypaná kola, kterým dala první místo v soutěži třicítky exponátů jak porota, tak veřejnost, však měla nostalgický název Poslední expres… Bylo to symbolické loučení veselských železničářů s cestujícími.

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.