Nedaleko Strkova je u dálnice v plánu první odpočívka na Táborsku

Stavební náklady jsou odhadovány na cca 172 milionů korun bez DPH. Investorem bude ŘSD. „Tato odpočívka je plánována jako malá a oboustranná. Na levé straně dálnice se plánuje 15 míst pro nákladní vozidla, 5 míst pro karavany, 4 místa pro autobusy a 27 míst pro osobní auta včetně dvou míst pro invalidy,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký. Na pravé straně D3 bude pro nákladní vozidla 22 stání. Pro karavany o jedno méně a stejně jako na levé straně 27 míst pro osobní automobily.
Záměr ŘSD na vybudování oboustranné odpočívky u Strkova nedávno schválilo také zastupitelstvo Plané nad Lužnicí. „Zatím ještě není projekt, celá věc je pouze ve stádiu studie. Přesto jsme dali ŘSD několik podmínek. Například že obě odpočívky budou oploceny jako dálnice, aby se případný nepořádek nešířil do okolí. Tou druhou je, že odpočívky budou schovány v zeleni, aby nečněly a nenarušovaly okolní přírodní prostředí. Náš stavební referent zveřejnil záměr na webových stránkách města. Zatím jsme neobdrželi od občanů žádnou námitku,“ uvedl starosta Jiří Šimánek.
Odpočívky se nově dělí na malé, střední a velké. Ta u Strkova je koncipována jako malá. Sociální zařízení je samozřejmostí na každé odpočívce, tedy bude i zde. Restaurační zařízení plánováno není, patrně jen nápojový automat. Problémem bývá i čistota na odpočívkách, ŘSD proto tuto strkovskou nebude pronajímat soukromníkům, ale o její stav se bude starat vlastními silami. Soukromí podnikatelé nemají navíc o provozování odpočívek zájem. A to ani o ty velké. Především pro hodně práce s úklidem a nízké tržby i v případném vlastním stánku s občerstvením. Stejně jako na dalších státních odpočívkách v péči ŘSD nemá být parkování zpoplatněno.
Na dálnici D3 je aktuálně v provozu jen oboustranná odpočívka Mitrovice. Podle mluvčího ŘSD Studeckého se situace na D3 v příštích letech postupně zlepší. „Letos bude zahájena výstavba odpočívky Chotýčany. V roce 2023 pak zahájíme výstavbu odpočívky Suchdol, která bude součástí dálnice D3 v úseku Kaplice nádraží – Nažidla,“ konkretizuje Studecký. V úseku mezi Táborem a státní hranicí s Rakouskem plánuje ŘSD ještě tři další oboustranné odpočívky a aktuálně prověřuje jejich možné umístění. Podle ŘSD plánované odpočívky nejen na D3 zasáhla absence koncepce výstavby a také ekonomická krize v roce 2008. V následujících letech byla výstavba nových dálnic utlumena. „Daleko horší ale bylo rozhodnutí vypustit odpočívky z přípravy dálničních tahů. Tím začaly vznikat dálnice bez jakéhokoliv místa k zastavení, odpočinku či možnosti natankování. To je také případ D3,“ uzavírá Jan Studecký.
Diskuse k článku