Nejdéle sloužící stíhačka - MiG 23 Tygr bude nadále při vstupu na Jihočeské letiště - Jižní Čechy Teď!




Nejdéle sloužící stíhačka - MiG 23 Tygr bude nadále při vstupu na Jihočeské letiště - Jižní Čechy Teď!
26. 5. 2017 12:00

Nejdéle sloužící stíhačka – MiG 23 Tygr bude nadále při vstupu na Jihočeské letiště

Nejdéle sloužící stíhačka – MiG 23 Tygr bude nadále při vstupu na Jihočeské letiště
Zobrazit galerii (3)
Nejdéle sloužící stíhačka – MiG 23 Tygr bude nadále při vstupu na Jihočeské letiště
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Symbol Jihočeského letiště České Budějovice, který vítá u vstupu do areálu cestující i návštěvníky - MiG 23 Tygr, zůstane i nadále na svém místě. Konkrétně do konce roku 2018. Umožní to nová smlouva, kterou kraj musí uzavřít s Vojenským historickým ústavem Praha, aktuálním vlastníkem tohoto muzejního exponátu.

Nejdéle sloužící stíhačka - MiG 23 Tygr bude nadále při vstupu na Jihočeské letiště - Jižní Čechy Teď!

 

„K datu 31. srpna 2016 totiž vypršela smlouva mezi krajem a majitelem stíhačky – ministerstvem obrany,“ uvedl náměstek hejtmanky pro finance a majetek Jaromír Novák s tím, že okamžité uzavření nového smluvního vztahu bylo pozdrženo právě z důvodu procesu převodu letounu mezi těmito složkami státu, když Vojenský historický ústav Praha je muzejní, vědeckovýzkumné a knihovní zařízení ministerstva obrany.
Novák dále vysvětlil, že následně bude nutné uzavřít ještě smlouvu o zapůjčení exponátu mezi krajem a letištěm, jako tomu bylo i v předchozích letech. Ta bude nastavena, stejně jako v případě historického ústavu, do konce roku 2018. Naše armáda měla stíhaček MIG 23 celkem 70 kusů.

MIG 23 Tybr bylo vyroben v listopadu 1982. Celkově nalétal 1 136 hodin a 41 minut. Poslední letová akce se s ním uskutečnila 26. října 2000, kdy byl pilotován plk. Jiřím Zábranským, pplk. Jánem Rehákem a mjr. Zdeňkem Oudou.

 

MiG-23

je sovětský proudový stíhací letoun s měnitelnou geometrií křídel. Vyrábět jej začali v roce 1970 a bylo vyrobeno více než 5 000 kusů. Do výzbroje naší armády byly tyto letouny zavedeny 1. září 1978 a tvořily po celá 80. léta nejlepší stíhací letadla ve výbavě ČSLA. Celkově v ní sloužilo 70 kusů, z nichž poslední vyřadila Armáda ČR v květnu 1998. Jediný MiG -23ML Tygr létal až do roku 2000.

Technické údaje
Motor:
1x R-29-300, 120 kN / 1x R-35F-300, 130 kN
Délka:
17,1 m
Rozpětí:
13,97 m šíp 72°, 7,78 m šíp 16°

Výška:
4,8 m
Prázdná hmotnost:
10 845 kg
Maximální hmotnost:
18 250 kg/ 17 800 kg
Max.rychlost:
1 350 km/hod / 0 m, 2 500 km/h (2,35 M) / 12 500 m

Dostup:
18 300 m

Max.dolet:
2 550 km

Výzbroj:

1x dvouhlavňový 23mm kanón GŠ-23 se 200 náboji pod trupem
5 závěsníků pro 2000 kg raketové nebo pumové výzbroje nebo přídavnou nádrž (jen na centrálním závěsníku)

 

 

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.