Nejrizikovější místo z pohledu nehod je pod železničním mostem u Chýnova. Podívejte se, kde jsou další


JIŽNÍ ČECHY – Loni se na jihu Čech stalo celkem 4801 dopravních nehod. Zemřelo při nich 33 lidí, těžce zraněných bylo 155 účastníků nehod, lehce zraněných pak 1923. Ve srovnání se zbytkem České republiky je v této statistice Jihočeský kraj o 8,8 procenta pod průměrem. Deset nejvíce rizikových míst v Jihočeském kraji se rozebíralo v úterý 24. června na regionální dopravní konferenci na Krajském úřadě Jihočeského kraje v Českých Budějovicích.
Jako nejvíce rizikové místo v Jihočeském kraji byl letos vyhodnocen podjezd pod tratí u Chýnova. Za posledních pět let došlo totiž na tomto místě hned k 39 nehodám. Nejčastějším důvodem bylo nepřizpůsobení rychlosti s ohledem na technický stav vozovky. Nehody si v úseku vyžádaly čtyři smrtelná zranění a jedenáct lidí utrpělo těžká zranění. Finanční škoda přesáhla jedenáct milionů korun.
„Řidiči často nezvládají levotočivou zatáčku a vyjíždějí do podjezdu železničního mostu, kde dochází ke střetu s překážkou,“ popsal vrchní komisař Krajského ředitelství policie Jihočeského kraje Stanislav Vorel, který vidí řešení ve výstavbě další části silnice I/19. „Tato silnice by pak neměla pod mostem už procházet,“ podotkl Vorel.
Podle zástupce Ředitelství silnic a dálnic Tomáše Voráčka zřejmě někteří řidiči nevnímají dopravní značení. „Je tam snížená rychlost, všechna značení navádí řidiče, aby zpomalil. Zkusíme přidat radar, aby na šoféry zasvítil a přikázal snížit rychlost. Mohli bychom tam dát ještě svodidla,“ popsal Voráček.
Na křižovatce ulic Mánesova a Lidická nedávají řidiči přednost
Druhé místo obsadila křižovatka ulic Mánesova a Lidická v Českých Budějovicích, kde došlo za posledních pět k 23 nehodám. Příčinou střetů bývá většinou nedání přednosti při odbočování vlevo a nedodržení bezpečné vzdálenosti. Je zde evidováno 20 zranění a škoda dle pojišťoven činí jedenáct milionů korun.
„Jedná se o extrémně vytíženou křižovatku, která v nedávné době prošla rekonstrukcí. Z naší strany bude dán požadavek na předělání světelné signalizace na směrové signály. Věříme, že by to pomohlo k větší bezpečnosti,“ poznamenal Vorel.
Problémy dělá řidičům i křižovatka u obce Dráchov
Na křižovatce u obce Dráchov na Táborsku se za posledních pět let stalo devět nehod. Nejčastějším důvodem bylo opět nedání přednosti při odbočování vlevo. Evidováno je sedm lehkých zranění a škoda činí přes dva miliony korun. Místo je tak třetím nejrizikovějším v kraji. Podle odborníků je přitom křižovatka přehledná.
„Proč se tam dějí dopravní nehody? To úplně nedokážu popsat. Řešení? Byli bychom šťastni, kdybychom mohli udělat na staré dráchovské křižovatce okružní křižovatku. Bohužel s pozemky to tam není vůbec jednoduché, takže se jedná spíše o zbožné přání,“ okomentoval situaci Stanislav Vorel.
Jeden z řidičů, který místem projíždí často, přidal svůj poznatek. „Když odbočujete doleva a od Veselí nad Lužnicí jede kamion, který zahýbá doprava, tak vám dává přednost. Problém je v tom, že se za tím kamionem nachází další vozidlo, které nevidíte a vyjedete do křižovatky. Mně se to tam také několikrát stalo, a to jsem znalý. Naštěstí se mi vždy povedlo situaci vyřešit,“ popsal řidič, podle kterého by bylo řešením dát přednost vozidlům jedoucím od Veselí nad Lužnicí.
Další riziková místa v Jihočeském kraji
Čtvrté místo patřilo opět Chýnovu na Táborsku, nedaleko již zmíněného železničního přejezdu. Tentokrát se však jednalo o směrový oblouk na silnici číslo I/19. Za posledních pět let se tam stalo osm nehod. Nejčastější příčinou bylo nepřizpůsobení rychlosti a nezvládnutí řízení.
Pátým rizikovým místem je silnice II/145 u obce Otín na Jindřichohradecku. Problém zde je oblouk v nezastavěné části katastrálního území obce. V úseku došlo za posledních pět let k sedmi nehodám. Velkou roli zde hrálo nepřizpůsobení rychlosti. Řidiči tu bourali především za mokra.
Šestá pozice patří křižovatce silnic druhé třídy II/155 a II/157 u městyse Ledenice na Českobudějovicku. Za posledních pět let se na ní stalo dvanáct nehod a kolize si vyžádaly 20 zraněných. Nejčastější příčinou nehod bylo nedání přednosti.
Sedmým problematickým místem je úsek silnice číslo I/20 u vesnice Dubí Hora na Písecku. Za posledních pět let na něm došlo k sedmi nehodám, nejčastěji kvůli nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Časté jsou na tomto úseku srážky se stromy.
Na osmém místě skončilo náměstí T.G. Masaryka ve Veselí nad Lužnicí, kde za posledních pět let došlo ke 14 nehodám. Příčin bylo více. Například se jednalo o nezvládnutí řízení vozidla nebo nedání přednosti při vyjíždění na silnici. V sedmi případech byli účastníky cyklisté.
Deváté místo se týká Pořešína na Českokrumlovsku, konkrétně silnice číslo II/157, kde se nachází úzký most. Došlo tam za posledních pět let k osmi nehodám. Nejčastějším důvodem nehod je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, sedm nehod z osmi se týkalo srážky s pevnou překážkou.
Poslední místo patřilo oblouku na silnici číslo 24 u Třeboně. V tomto úseku za posledních pět let došlo k osmi nehodám, z nichž jedna byla smrtelná. Nejčastěji se jednalo o nehody z důvodu nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, často pak řidiči bourají do stromů.
Diskuse k článku