Nový jízdní řád vlaků v Jihočeském kraji je nelogický, spoje na sebe nenavazují - Jižní Čechy Teď!
Nový jízdní řád vlaků v Jihočeském kraji je nelogický, spoje na sebe nenavazují - Jižní Čechy Teď!
Nový jízdní řád vlaků v Jihočeském kraji je nelogický, spoje na sebe nenavazují - Jižní Čechy Teď!
12. 12. 2014 20:56 Aktualizováno

Nový jízdní řád vlaků v Jihočeském kraji je nelogický, spoje na sebe nenavazují

JIŽNÍ ČECHY - Nový jízdní řád vlaků, který bude platný od 14. 12. 2014, je plný nenavazujících spojů na rychlíkových i lokálních tratích. Na území Jihočeském kraje je celá řada vlakových spojů, které na sebe nijak nenavazují. Na tuto skutečnost upozorňuje Spolek Za bezpečnou železnici.

Nový jízdní řád vlaků v Jihočeském kraji je nelogický, spoje na sebe nenavazují - Jižní Čechy Teď!

 

 „Příkladem míst, ve kterých cestující stráví zcela zbytečně velké množství času, a to díky nenavazujícím spojům z hned několika směrů, jsou České Budějovice nebo Tábor,“ říká Radim Kamler, předseda Spolku Za bezpečnou železnici. Rychlíku z Prahy do Českých Budějovic tak jen o několik minutek ujíždějí vlaky do Lince a celé skupiny vlaků do Plzně. Vlakům z Plzně naopak pravidelně ujíždějí rychlíky do Prahy. V těchto případech je sice odjezd vlaků o 2-3 minuty později, nicméně v naprosté většině případů se, i s ohledem na čas nutný pro uskutečnění přestupu, spoj nestihne. Ostatně i dopravce v jízdním řádu uvádí, že pokud je doba mezi příjezdem a odjezdem vlaku kratší než 5 minut, přestup nezaručuje a vlak nečeká. Další spoj do Prahy přitom jede za hodinu, do Plzně pak až za hodiny dvě.

Táboře rannímu spoji z Bechyně ujede těsně rychlík do Prahy, naopak ve směru do Bechyně spoj ujede oběma rychlíkům od Prahy i Českých Budějovic. Rychlík na Prahu pak ujede i oběma ranním vlakům do Tábora – z Obrataně i Milevska, ve druhém případě se dokonce jedná hned o dva rychlíky v těsném sledu. Detailně situaci vybraných nenavazujících spojů v Českých Budějovicích a Táboře ukazuje následující tabulka:

Odkud

Příjezd -kam

Příjezd –

čas

Odjezd – kam

Odjezd –

čas

Trať/trať

Praha

ČB

14:02

Linec

13:55

220/196

Praha

ČB

10:02

Linec

10:00

220/196

Plzeň

ČB

Lichá 55

Praha

Každá 57

190/220

Praha

ČB

Každá 02

Plzeň

Sudá 05

190/220

Praha

ČB

15.02

Č. Krumlov

14:55

220/194

Bechyně

Tábor

5:05

Praha

5:00

202/220

Praha

Tábor

6:59

Bechyně

6:48

220/202

ČB

Tábor

6:58

Bechyně

6:48

220/202

Obrataň

Tábor

5:08

Praha

5:00

220/224

Milevsko

Tábor

5:20

Praha

5:00/5:15

201/220

 

Vlak i autobus anebo nic

„Nenavazujících spojů, ale i dalších nelogičností je v novém jízdním řádu tolik, že ve svém důsledku vyhání cestující z vlaků a nutí je používat jiné způsoby dopravy, nejčastěji osobní vozy,“ říká Radim Kamler. Dochází tak k zásadnímu zhoršení dopravní obslužnosti obyvatel. Kraj přitom na druhou stranu některé trasy zdvojuje – vlakové i autobusové spoje jedou mnohdy téměř současně a dochází tak ke zbytečnému plýtvání finančními prostředky. Příkladem může být trasa mezi Táborem a Českými Budějovicemi, kdy autobusy/vlaky vyjíždějí na trase ve směru Planá n. Lužnicí, Soběslav a Veselí n. Lužnicí v časech  5:20/5:15, 6:20/6:16, 6:50/7:01, 9:00/9:01, 10:10/10:01, 14:00/14:01 atd. Autobusy placené Jihočeským krajem tak jedou ve stejných polohách jako rychlíky placené státem. Naopak náhrada za zrušený vlak, ranní autobusový spoj z Veselí n. Lužnicí do Českých Budějovic, v novém jízdním řádu nepochopitelně chybí.

Podobná je i situace na trase Tábor – Bechyně, kdy autobus odjíždí z Tábora v 7 hodin, vlak jen o dvanáct minut dříve, přičemž do Bechyně  dorazí pouze v minutovém odstupu. Výše uvedené nenavazující spojení v Táboře na rychlíky z Prahy a Českých Budějovic tak platí do Bechyně nejen pro vlak, ale i autobus. Zdvojené spojení pak můžeme zaznamenat například i ve 13:15 (autobus) resp. 13:05 (vlak) a v opačném směru v 8 a 10 hodin (autobus) resp. 8:06 a 10:06 (vlak).  Příkladů by se však dalo najít mnohem více.

Zastavoval, ale neotevřel, kraj rezignoval

Jistou perličkou, i když nikoli příjemnou, je rychlíkové spojení mezi Prahou a Lincem. Vlak, který dále Rakouskem pokračuje jako osobní a staví hned za hranicemi v malém Summerau, v českém v Horním Dvořišti po léta z technologických důvodů zastavoval, ale neotevřel dveře. Cestující tak nemohli vystoupit ani nastoupit. Namísto dojednání otevření dveří, dnes zastavení na půl minuty, které by jen zcela minimálně ovlivnilo jízdní dobu, Jihočeský kraj po stopě vlaku vypravuje z Rybníku do Horního Dvořiště a zpět autobusy, a to i ve velmi podobných časech. Například vlak   směrem na Linec je v Horním Dvořišti v cca 17:03, autobus ve stejném směru pak do Horního Dvořiště dorazí v 17:08. 

Diskuse k článku

Pro přidávání a zobrazení komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.