Obce začaly odkupovat od Jednoty prodejny. Ve Vráži se seznámily s možností provozu 24/7

VRÁŽ – Otázka budoucnosti prodejen potravin v menších obcích přivedla ve čtvrtek 25. září do sálu v Lázních Vráž starosty a zastupitele z Písecka. Po fúzi Spotřebního družstva Jednota Milevsko s českobudějovickým družstvem Jednota se ocitlo v nejistotě třináct obcí v píseckém okrese, kde nový provozovatel už o prodejny nemá zájem kvůli jejich nerentabilitě. Větší prodejny si nový provozovatel ponechá.
Některé obce si proto budovy prodejen začaly za odhadní ceny odkupovat, aby mohly samy řešit jejich budoucnost. Rozhodli se tak už například zastupitelé v Letech, Božeticích nebo Varvažově. Svazek obcí regionu Písecko a Svazek obcí Milevska proto uspořádaly ve Vráži setkání s předsedou družstva Jednota Kaplice Janem Hoffmannem. Tamní družstvo má s obchody 24/7 zkušenosti. I v malých obcích.
Jednota Kaplice představila nabídku
Kaplické družstvo nabízí koncept i pro malé prodejny. Jde o kombinaci provozu s obsluhou s bezobslužným prodejem 24/7. Nejmenší taková prodejna funguje v Čížkrajicích u Trhových Svinů, vesničce, která má jen 290 obyvatel. Z Písecka už projevila zájem obec Kučeř, ze Strakonicka Chelčice. A například v Ostrovci prodejnu 24/7 mají už rok, provozuje ji tam Jednota Milevsko.
Jan Hoffmann představil model 24/7, který partnersky provozují obce s Jednotou. Jednota dodává zboží, stanovuje ceny a pravidla prodeje. Z vybavení hradí pokladny, licence, skener, počítač, přípravu prodejny a poplatky na licence, banku, operační a antivirový systém, pojištění zásob a mzdy pracovníků zásobování a administrativy, protože vede z centrály účetnictví prodejny. Poskytuje také školení personálu a marketing. Inkasuje tržby, z nichž marže osm procent bez DPH a obalů náleží obci. Podíl se netýká prodeje tabákových výrobků, z nichž v podstatě profit není. K tomu získává obec navíc jedno procento z odpisu zboží a přeceňování.
Obec zajišťuje prostor pro provoz prodejny, jeho opravy a běžnou údržbu. Hradí energie, vodu, odpady a mzdy pracovníků. Zajišťuje zaměstnance, zabezpečení objektu, provoz kamerového systému, telefon pro spojení s Jednotou a datové připojení.
Jan Hoffmann připomněl, že obec může žádat o dotaci ze státního programu Obchůdek 21+. To Jednota nemůže. Starostové malých obcí apelují, že je třeba začít vnímat a podporovat prodejny jako sociální službu.
Hlavně nenechat obchod delší dobu zavřený
Předseda kaplického družstva si je vědom, že malé prodejny nejčastěji fungují v režimu „rohlíky, cigarety a pivo,“ cílem proto je rozšíření sortimentu a vybudování komunitního prostoru, aby lidé zvážili, jestli jet pro některé věci do města. Jednota Kaplice při zásobování umožňuje dodávky i menšího počtu kusů a rozděluje větší balení. Nutnost odebírat celá balení totiž často malé prodejny od určitého zboží odrazují a sortiment je pak chudší.
Jan Hoffmann uvedl příklad malé prodejny, kde je měsíční tržba 250 tisíc korun, po odečtení prodeje tabákových výrobků zbývá 187 500 korun a z toho vychází podíl obce 15 tisíc. To je v podstatě příspěvek na mzdu prodavačky a pokud je v prodejně současně i Pošta partner, součtem s jejím příspěvkem se může mzda pokrýt i celá.
Upozornil také, že při přebírání prodejen od Jednoty České Budějovice, které má nastat po Novém roce, je důležité nenechat prodejnu zavřenou delší dobu. „Naše družstvo dnes v některých obcích už přebírá prodejny po vietnamských večerkách a zřizujeme tam režim 24/7. Starostové chtějí pro občany standard kvality jak uvnitř prodejny, tak zvenčí,“ řekl Hoffmann.
Prodejny dosud obvykle mají otevřeno ve všední dny a v sobotu dopoledne. Koncept 24/7 umožňuje postupně zkracovat dobu, po kterou je v prodejně personál. Nenahrazuje ho ale zcela, prodavačka je stále v obchodě potřeba. Kratší úvazky přitom mohou být pro řadu žen zajímavé.
„My považujeme za ideální systém, kdy obsluha je v obchodě v pondělí, středy a pátky dopoledne a ve zbytku času funguje prodejna v bezobslužném režimu,“ řekl předseda kaplického družstva. To zřizuje prodejny 24/7 od roku 2019. Ve zmíněném konceptu 70 procent tržeb přinesou zákazníci v době s obsluhou a 30 procent v době bez obsluhy, kdy lidé vstupují do prodejny přes QR kódy nebo aplikace s bankovní identitou. Pro starší občany někdy zřizují obecní úřady čipové karty. Jednota Kaplice se zaměřuje na nabídku českého zboží a spolupracuje i s místními výrobci z okolí. „Snažíme se zachovat to, na co jsou lidé zvyklí a doplňovat sortiment o nové věci,“ řekl Hoffmann.
Pomoci mohou i místní akční skupiny
Podle předsedy kaplického družstva je prodejna důležitou službou pro obyvatele, zřízení prodejny 24/7 zvyšuje prestiž obce, zvyšuje se i zájem provozovatelů Alzaboxů a podobných služeb, aby u takové prodejny mohli instalovat svá zařízení. Prodejna zůstává místem setkávání lidí. Starosta Branic Stanislav Češka si však postěžoval, že prodejna v Branicích má tržbu 150 tisíc měsíčně, ale firmy boxy do Branic dát nechtějí. Další zástupci obcí se zajímali o to, kdo stanovuje prodejní dobu. „Obce, my pouze doporučujeme,“ řekl Hoffmann.
V závěrečné části setkání vystoupil předseda Místní akční skupiny Střední Povltaví Pavel Hroch. Zdůraznil, že hospoda a obchod k životu vesnice patří. Přišel informovat, že akční skupina připraví cílený program v rámci společné zemědělské politiky, z něhož by obce z regionu Milevska mohly získat peníze na nové technologie. „Nebude to na stavební činnosti,“ upozornil Pavel Hroch. Prostředky budou k dispozici ve druhém pololetí roku 2026.
Diskuse k článku