Obchvat Blatné by se měl začít budovat v roce 2023

Autoři petice i její signatáři tvrdí, že jim nevadí obchvat jako takový, ale jeho současné řešení. To je podle nich megalomanskou a předraženou investicí. Přijímáte tyto argumenty, nebo plánované výdaje přes půl miliardy jsou na současnou podobu přeložky standardní? Co především činí stavbu tak nákladnou?
Současné projektové řešení vychází ze stávajících podmínek území, kdy stavba musí ve svém podélném vedení překonat tři údolí a vystoupat až k místu napojení na stávající silnici III/1738. To s sebou přináší realizaci třech mostních objektů a významné zemní práce na vybudování násypů pro tyto mostní objekty. Vzhledem k záporné bilanci zemních prací pak bude muset být materiál pro realizaci násypů nakupovaný. Kromě mostních objektů a zemních prací cenu stavby navyšuje realizace stavebních objektů napojení řady křižujících komunikací včetně vybudování nových křižovatek na silnici I/20 a III/1738. Závěrem lze shrnout, že vyšší náklady na realizaci stavby jsou dány konfigurací terénu a místními podmínkami, nikoliv však způsobem projektového řešení. Na základě požadavků orgánů ochrany životního prostředí pak muselo dojít k navýšení světlé výšky mostu v km 1,023 přes Hajanský potok za účelem zajištění migrační průstupnosti pro velké savce.
Spolek stojící za peticí dále argumentuje tím, že obchvat podle jimi zadaného dopravního průzkumu není potřeba. A přidává čísla (Průměrná intenzita dopravy na obdobných silnicích II. třídy v Jihočeském kraji nyní představuje 1994 vozidel/den. Dle dopravní studie, s predikcí dopravního zatížení do roku 2040, by na 1. etapě obchvatu města dosahovalo v roce 2040 zhruba polovičních hodnot – tedy cca 1000 vozidel/den. Studie pracovala i s variantou dokončení 2. etapy obchvatu Blatné a ani její případné dokončení by výstavbu 1. etapy neopodstatnilo, neboť výpočet dopravního zatížení celého obchvatu – 1. i 2. etapy – v roce 2040 dosáhl 1750 vozidel/den.). Nakolik jsou tato čísla v souladu s vašimi propočty?
Na severozápadním okraji Blatné jsou soustředěny významné výrobní kapacity. Dopravní obsluha tohoto území však vede v současné době přes historický střed města, který je v důsledku toho zcela neúměrně zatěžován negativními vlivy těžké dopravy a zároveň vytváří bezpečnostní riziko pro občany. Proto při návrhu územního plánu města Blatná jeho zpracovatelé navrhli trasu, která by průmyslovou oblast napojila přímo na hlavní komunikační síť a vedla mimo občanskou a obytnou zástavbu. První etapa této stavby řeší přeložku mezi silnicemi I/20 a III/1738, tedy v úseku prioritního zájmu pro převedení dopravy mimo centrum Blatné. Předpokládané dopravní zatížení přeložky odpovídá našim zjištěním.
Proč byla navržena právě tato podoba obchvatu, jaké části města má především ulevit? Existovala i jiná varianta přeložky II/173?
Navržené řešení vychází z územně plánovacích podkladů, neboť koridory pro dopravní stavby určují v územních plánech území, v nichž lze tyto významné dopravní stavby realizovat. Z pohledu vývoje stabilizace území pro přeložku silnice II/173 v územně plánovacích dokumentacích lze uvést, že tento záměr byl evidován již v územním lánu velkého územního celku Písecko – Strakonicko, respektive v jeho změně číslo 1 schválené zastupitelstvem Jihočeského kraje (č. 158/2006/ZK ze dne 20. června 2006) a je také přenesen do územního plánu Blatné a Hajan a Chlumu.
Může ještě iniciativa spolku něco ve výstavbě obchvatu změnit?
Jak jsem již uvedl, o petici jednalo zastupitelstvo kraje a jeho názor je jednoznačný – podpora výstavby obchvatu.
V čem se z vašeho pohledu tak výrazně rozchází pohled kraje na potřebnost obchvatu v současné podobě a spolku stojícího za peticí, kdy jsou diametrálně odlišné?
Je třeba uvést, že pohled kraje i blatenské samosprávy je totožný. A právě postoj blatenské samosprávy je velmi důležitý.
Spolek poukazuje také na necitlivý zásah do krajiny s tím, že zasáhne do lokality, kam hodně lidí chodí na procházky. Berete to jako nutnou daň, nebo tento argument takto nevnímáte?
Z logiky věci každý obchvat znamená zásah do krajiny. V tomto případě je to nutná daň za odvedení dopravy z centra Blatné.
Jaké budou další kroky kraje coby investora v celé této akci?
Tento měsíc by mělo být vydáno územní rozhodnutí. Následovat bude zpracování projektové dokumentace a získání stavebního povolení.
V současné době má akce střední prioritu, je 5. v pořadí. Co to konkrétně znamená, kdy by se mělo tedy začít stavět a kdy by měl začít obchvat sloužit?
Co se týká pořadí stavby v Programu investiční výstavby a oprav na silnicích II. a III. třídy na území Jihočeského kraje, jsou dnes všechny stavby s nejvyšší prioritou a většina staveb se střední prioritou již v nějaké fázi přípravy a platí, že jsou realizovány podle stavu své připravenosti. V současné chvíli lze odhadnout, že stavební povolení pro obchvat Blatné by mohlo být vydáno v roce 2023 a pokud bude dokončeno majetkové vypořádání, bude zahájena i stavba.
Z jakých zdrojů bude kraj výstavbu financovat?
Obchvat bude financován z krajského rozpočtu. V případě, že to dotační podmínky umožní, požádáme i o dotaci. Přesné náklady určí až výběrové řízení, ale odhadujeme je na cca 650 milionů korun.
Diskuse k článku