Osud starého železničního mostu je znovu nejasný - Jižní Čechy Teď!
před 2 hodinami

Osud starého železničního mostu je znovu nejasný

ČERVENÁ NAD VLTAVOU – Situace kolem starého železničního mostu u Červené nad Vltavou se začíná komplikovat. Po zprovoznění nového železničního mostu se nejdříve zdálo, že i starý železniční most zůstane vedle zachován. Teď se naopak zdá, že by mohl být zbourán.





Před nedávnem přinesla Česká televize informaci, že starý železniční most u Červené nad Vltavou už není kulturní památkou. Právě památková ochrana dříve jeho demolici zabránila. Pokud starý železniční most nebude památkou, pravděpodobně nebude nic bránit tomu, aby byl zbourán. Ministerstvo kultury ale podle posledních zpráv plánuje opět zahájit řízení a ochránit stavbu jako výraznou technickou kulturní památku.

Nejvyšší správní soud vyhověl podle informací České televize kasační stížnosti Správy železnic a zrušil rozhodnutí z roku 2021, kdy tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek rozhodl o zapsání mostu na seznam památek. Podle posledních zpráv ze spolku Viadukt připravuje ministerstvo kultury nové podání návrhu o zapsání stavby. Důležitou informací je i to, že spolek Viadukt má uzavřenou smlouvu o smlouvě budoucí na předání mostu se Správou železnic. Podmínkou předání je, že se most nebude demolovat.

Kdo je v pozadí snahy o demolici?

Zástupci spolku Viadukt se domnívají, že se tento záměr pokouší vyvolat projektant nového železničního mostu Martin Vlasák ze společnosti Sudop. Spolku poslal následující vyjádření: „Jako autor architektonického řešení nového mostu s ponecháním původní konstrukce nesouhlasím z důvodu fatálního poškození mého díla. Veškeré moje snahy budou směřovat k zachování původního záměru čisté obloukové konstrukce přes údolí Vltavy a odstranění původní konstrukce dle pravomocného povolení,“ uvedl v komunikaci se spolkem Martin Vlasák.

„V současné době komunikujeme i s iniciátorem petice pro zachování mostu a bývalým náměstkem na ministerstvu dopravu Karlem Hollem, který měl v lokalitě chatu. Byl to on, kdo dal podnět na ministerstvo kultury ohledně zařazení mostu do kulturních památek. Díky tomu byl most zachráněn. Je tu skvělá příležitost starý most využít jako spojení pro pěší a cyklisty, takové spojení v místě chybí. Most se navíc  nachází kousek od evropské cyklostezky,“ říká za spolek Viadukt Yvette Vašourková.

Spolek Viadukt v současné chvíli stále pracuje na možnosti přístupu ke starému železničnímu mostu. „Pro realizaci cyklo a pěších tras jsme v součinnosti se Správou železnic, která pro zajištění dobrého přístupu k mostu zaměřila pozemky. Také připravuje věcné břemeno za účelem užívání pro Viadukt,“ řekla Yvette Vašourková.

Nechápe, proč by měl být most zdemolován. Vždyť i náklady na jeho demolici by podle jejích slov byly velmi vysoké, dokonce vyšší než investice do nového využitíhistorického mostu. Odhaduje se, že náklady na demolici by vyšly na zhruba 150 až 500 milionů korun. Nejdražší a nejnáročnější je demolice mostních pilířů pod vodou, kde je také vysoká enviromentální zátěž. Jako příklad uvedla zástupkyně spolku Viadukt demolici jednoho z drážďanských mostů, kde demolice stála 780 milionů korun.
Spolek se svých cílů v místě nechce vzdát a věří, že jeho projekt, který připravuje s architektonickou formací Ccea Moba by mohl vytvořit novou turistickou destinaci, která podpoří udržitelnou mobilitu a propojí pěší a cyklo dopravu mezi břehy Orlíku s napojením na cyklotrasu Vltavská EV7. V místě kolejiště by mohl vzniknout prostor s odpočinkovými zónami, vyhlídkami a infrastrukturou pro cyklisty. Součástí konstrukce mostu má být edukačně – rekreační centrum zaměřené na místní biodiverzitu.

Revitalizace by proběhla v souladu s udržitelnými a ekologickými principy. Nabídla by zázemí pro návštěvníky, vzdělávací prostory, ubytování a občerstvení. V rámci investice, která je odhadována na 150 až 220 milionů korun, by došlo k opravě ocelové konstrukce, zesílení nosné konstrukce, sanaci kamenných pilířů do úrovně břehu, umístění nového povrchu. Dále pak k přidání osvětlení, k ochraně proti korozi, k rozsáhlejšímu bezpečnostnímu opatření nebo k vybudování přístupové cesty a cyklotras. To vše za podmínky, že se podaří demolici mostu zabránit.

Martin Petřík
Martin Petřík

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.