Otázky a odpovědi kolem nového polyfunkčního domu ve Strakonicích


Stavět jste začali předloni, ovšem nápad vybudovat polyfunkční dům je mnohem starší. Alespoň jste to zmínil před čtyřmi lety na veřejném projednání s občany.
Myšlenka zastavit proluku nad teplárenským výměníkem v ulici Na Ohradě vznikla v orgánech města Strakonice před rokem 2004. Následně město vypsalo soutěž na odkup pozemku pod budoucí stavbou a v této soutěži naše společnost zvítězila. To se psal rok 2004. Následně byla zadána studie a projektová dokumentace. V roce 2010 bylo vydáno územní rozhodnutí.
Jak to bude s parkovacími místy, o jejichž nedostatek se místní obávají?
Od začátku projektování bylo zřejmé, že požadovaný počet 63 parkovacích míst není možné na daném prostoru bez spolupráce s městem vytvořit. Dům je z poloviny postavený nad původní výstavbou a zbývající plocha je tak malá a má tak složité zakládací podmínky, že uvažovat o podzemních garážových prostorách nebylo možné. Proto vznikla s městem, v té době vedeném starostou Pavlem Vondrysem, dohoda o vytvoření parkovacích míst v ulici Na Ohradě. Dohoda zněla, že pokud město získá dotaci, bude realizovat úpravy v ulici Na Ohradě a Znakon přispěje na vybudování nových parkovacích míst, to znamená vykoupí se složením určené peněžité částky na účet města a teoreticky využije 63 parkovacích míst pro potřeby obyvatelů nového polyfunkčního objektu. Tento postup je zcela běžný v případě výstavby v centrech měst, protože investor nemá možnost vybudovat parkovací místa na svých pozemcích. Za peníze, které investor složí na účet města, pak město buduje parkovací místa na svých pozemcích. Je zřejmé, že do budoucna problém s parkováním vyřeší patrové parkovací domy nebo podzemní parkování, jak je to běžné na západ od našich hranic. Obojí je ale finančně náročné. Protože rekonstrukce ulice Na Ohradě se stále protahovala, žádali jsme několikrát neúspěšně o odkup polorozpadlých nepoužívaných kůlen v areálu školy Dukelská. Tento pozemek byl vhodný pro vybudování garáží pro polyfunkční dům. Tím, že nedošlo ze strany města, s tehdejším starostou Vondrysem, k dalšímu posunu, který by pomohl situaci řešit, nebylo možné vydat stavební povolení a zahájit výstavbu. Po změně politické reprezentace jsem opět vstoupil do jednání s radnicí a vysvětlil, že bez pomoci radnice není možné projekt realizovat, a opět žádal o odprodej kůlen na pozemku školy Dukelská. Rada města nakonec souhlasila s dohodou, jejíž součástí bylo vybudování nové klubovny pro potřeby školy Dukelská a následně bezplatné předání městu, složení 200 000 korun na účet města na výstavbu dětského hřiště a samozřejmě odkup starých kůlen za nejlepší cenu pro město. To pomohlo zásadně k uskutečnění výstavby. Dále vznikla dohoda s městem, že Znakon na vlastní náklady upraví podélná stání v ulici Bezděkovská na šikmá. Zde se povedlo vytvořit dalších 24 nových parkovacích míst. Dále v rámci projektu došlo k výstavbě parteru k polyfunkčnímu domu, kde vzniklo dalších 22 parkovacích míst. Takže suma sumárum: vytvořili jsme poblíž domu 18 nových garáží, 24 parkovacích míst v Bezděkovské a 22 nových parkovacích míst u polyfunkčního domu. Celkem tedy 64 parkovacích míst namísto 63 požadovaných. Dále je pro majitele a nájemce předplaceno do konce roku 2022 vyhrazené parkování v lokalitě Na Dubovci, což je pět minut chůze. Pokud město v budoucnu zrealizuje rekonstrukci ulice Na Ohradě, vznikne skutečně dalších cirka 70 nových parkovacích míst oproti stávajícímu stavu, pro potřeby obyvatel v této lokalitě.
Je pravda, že výstavbu provázely problémy ohledně podloží ?
Zpočátku ano. Založení objektu zpočátku bylo náročné. Pozemek je protkaný inženýrskými sítěmi a jediná možnost bylo založit objekt na pilotách. Po zahájení prací bylo nutné změnit způsob vrtání pilot a protože potřebné stroje jsou jenom tři v republice, museli jsme čekat, než se dodavateli uvolní stavební kapacity. Zdárně se povedlo objekt založit na 55 pilotách o průměru skoro jeden metr a do hloubky téměř 20 metrů. Že je objekt založený správně, svědčí pravidelná geodetická měření daných bodů jak na polyfunkčním domě, tak na sousedních objektech. Ačkoliv jsou základy stavby zatížené prakticky už na sto procent, nedošlo k poklesu objektů ani o milimetr. Přirozené ale je, že každá stavba si časem o několik milimetrů takzvaně sedne.
Nebude vyčnívající sloup problémem z hlediska bezpečnosti provozu?
Co se týká sloupu, je potřeba především říct, že sloup nevyčnívá do silnice, jak se mnozí domnívají, ale je součástí parkoviště. Pokud by byl problémem ohledně bezpečnosti silničního provozu, Policie ČR by takovéto umístění v žádném případě nepovolila a nebylo by možné vydat stavební povolení.
Ve Strakonicích je poměrně velká poptávka po nájemním bydlení v kvalitních bytech. Byty v polyfunkčním domě Na Ohradě jsou určeny pouze na prodej?
V současné době má ze 46 bytů své majitele již 20 bytů. Další zájemci mají domluvené prohlídky zatím volných bytů. Prodej bude probíhat ještě pár měsíců a poté bude ukončen. Neprodané byty budou dovybaveny a nabídnuty k pronájmu. Předpokládám, že první nájemníci se budou moc nastěhovat v polovině příštího roku.
Na jaké obchody se mohou těšit obyvatelé města v nebytových prostorách?
Co je nyní již jisté – do budovy se přesune cestovní kancelář, kterou byli klienti zvyklí navštěvovat v objektu restaurace Hangár a nyní je provizorně v buňkách v parteru budovy. Do objektu restaurace se již nevrátí, protože o tento prostor bude rozšířena restaurace. V novém umístění dostane jiné, důstojnější prostory. U dalších prostor nemohu být zatím konkrétnější, protože jednání stále probíhají. Našim cílem je, aby v prostorách byly služby i obchody.
Vaše společnost realizuje mnoho staveb, ale trochu jiného charakteru. Co pro vás osobně stavba polyfunkčního domu Na Ohradě znamená?
Znamená to, že uvádíme do provozu první stavbu tohoto charakteru. Připravujeme další projekty. Příští rok počítáme, ve shodě se spoluvlastníkem objektu, s rekonstrukcí domu, kterému neřeknou místní jinak než Baťa. V zadním traktu vzniknou nadstandardní byty, přední část zůstane ke komerčnímu využití.
Diskuse k článku