banner3
Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Svatojánský večer pod lampou

    pondělí 24.6 18:00 - Planá nad Lužnicí, farská zahrada

  • Sebeobrana

    pondělí 24.6 15:00 - Tábor, nemocnice

Zobrazit všechny události
 

Patří auta na historická náměstí? Některá jihočeská města proti nim bojují

České Budějovice , Autor: Archiv

České Budějovice     Autor: Archiv

JIŽNÍ ČECHY – Naši předci budovali města bez toho, aniž by tušili, že jednou se tu budou prohánět několikatunové stroje poháněné naftou a benzinem. Zahlcují auta historická jádra měst anebo jsou jejich nutnou součástí? Některá jihočeská města již podnikají opatření proti vjezdu vozidel do centra, většinou je to ale běh na dlouhou trať.

 

Nedávno se začalo diskutovat o omezení vjezdu do pěší zóny na Masarykově náměstí v Třeboni. Každý se sem autem může dostat a to kdykoliv, časově vjezd omezen není. Místním, ani vedení města se současná situace nelíbí a již uvažují o úpravě provozu v této lokalitě.

Mnohem ráznější však byly v nedalekém Jindřichově Hradci. Od července se z horního prostoru mezi morovým sloupem a Panskou ulicí na náměstí Míru stala pouze pěší zóna. Dopravní značky a betonové květináče brání řidičům, aby se do historického centra dostali. Na místě jsou vyhrazena pouze místa pro zásobování.

Opatření proti vjezdu vozidel do historického centra aktivně podnikají v Českých Budějovicích. Vždyť právě o náměstí Přemysla Otakara II. se s trochou nadsázky říká, že je největším kruhovým objezdem ve městě. Radní si představují život na náměstí klidný a bez aut, kolem kašny by měly stát jen kavárenské židličky a stoly. Doposud vedení města zakázalo průjezd na náměstí z ulice U Černé věže a postupně by mělo historické jádro zůstat bez aut. Z plánovaných odstavných parkovišť by měly do centra města dopravovat přespolní a obyvatele elektrobusy. Ekologické autobusy by se pravděpodobně zakoupily za peníze Evropské unie. Vozů by nakonec mělo být asi 15. Jak ale celá věc dopadne v souvislosti s odvoláním značné části vedení města, je ve hvězdách.

Kromě zákazů vjezdu existuje i jiná cesta, jak odradit řidiče od vjíždění do historických částí města. Někde využívají možnosti drahého parkování, jinde rovnou snižují počet parkovacích míst na náměstí. Děje se tak v Písku, kde již radní uvažují o snížení počtu parkovacích míst na Velkém a Alšovo náměstí. „Teď byla vyhlášena architektonická soutěž. Uvažuje se o tom, že by se počet parkovacích míst snížil v centru města přibližně o třetinu,“ zmiňuje Kristýna Barchini, písecká mluvčí.

Nejvyšší sazby za parkování v Táboře jsou na historickém Žižkově náměstí. „Vjezd vozidel na Žižkovo náměstí je omezen tonáží, redukce dopravy v historickém jádru probíhá placeným parkováním,“ říká 2. místostarostka Michaela Petrová. „V současné chvíli úplně omezení aut neplatí, neříkám, že mě osobně by se to nelíbilo, ale nejdříve je potřebné zařídit nějakou alternativu v podobě parkovacího domu před Starým městem, ale v současné chvíli o tom neuvažujeme,“ doplňuje pro jcted.cz Petrová. Jak se zdá, téma omezení vjezdu v Táboře v tuto chvíli není prioritou.

Vjezd do historických uliček města neřeší v Českém Krumlově. „Vjezd do pěší zóny města Český Krumlov je regulován městskou policií, která vydává povolenky k vjezdu, dále je vjezd omezen dopravním značením pro vozidla nad 3,5 t. Zásobování provozoven v pěší zóně je umožněno do 10.00 hodin dopoledne. Stížnosti obyvatel ani turistů na zvýšený provoz žádné neevidujeme,“ uvedla pro nás Petra Nestávalová, mluvčí českokrumlovské radnice. V dalších okresních městech o omezování provozu v centru neuvažují.

A co vy, myslíte si, že by historická centra měst měla zůstat bez aut?

Diskuse k článku - 11 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
« Novější příspěvky 1 2  | Starší příspěvky »
  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Však také o to jediné šlo.. Parkovací gestapo řádí i v Táboře.Dokonce nasazují boty i když je hlavní třída poloprázdná.
    Už nikdy nevole Fišera . Stop ekologickým fanatiků.

    Vloženo 7.8.2015 16:31:15

  • Hloupost 

    Reagovat

     

    Život v centru Tábora nesouvisí s tím, jestli se tam jezdí či nejezdí auty. To může říct jen hlupák. A línej lempl.

    Vloženo 7.8.2015 16:23:50

  • Svobodní Písek 

    Reagovat

     

    Na náměstí hlavně patří hlavně lidi a lidi rádi jezdí autem.
    http://pisek.svobodni.cz/clanky/pisku-vsichni-zavidi-rusne-namesti-ale-bude-zive-i-bez-lidi
    Stavíme město pro lidi, nebo pro architekty?

    Vloženo 7.8.2015 15:50:46

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Jsem pracující člověk co se vrací odpoledne autem z práce a mám na výběr bud si nakoupím u českých prodejců v centru kde nezaparkuji a nebo pojedu do nadnárodního řetězce kde lehce zaparkuji . Odpověz si mám hlupáku

      Vloženo 7.8.2015 16:27:25

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Právě jste nazval všechny pracující lemplem , řekl bych že jste socka co se poflakuje po centru a nebo úředníček z města který žije mimo realitu.

      Vloženo 7.8.2015 16:29:10

  • toto 

    Reagovat

     

    na internetu se nedávno objevila další dotazník :) Návštěvnost centra Písku:
    kdyby si někdo chtěl dát 6 krátkých otázek.
    http://goo.gl/forms/WSHTOKLSqH

    Vloženo 7.8.2015 12:53:08

    • tábor 

      Reagovat

       

      Jakmile zakážete parkování a vjezd aut do centra , centrum města umře a vylidní se.

      Vloženo 7.8.2015 16:25:14

  • Alena 

    Reagovat

     

    To mi řekněte, jak je možné, že v zahraničí jsou v centrech jen pěší zóny a obchody a kavárny tam neumřou. Je to jen o zvyk, aby lidi udělali pár kroků pěšky a zaparkovali dál. Jenže když tatáž města natahala na své území plno supermarketů a obchodních center na perirériích, tak asi budou lidi nakupovat spíš tam, kde se dá pohodlně zastavit.

    Vloženo 7.8.2015 12:50:14

« Novější příspěvky 1 2  | Starší příspěvky »
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace