Hlučné testování bezpilotních strojů na letišti u Písku lidem vadí. Mají smůlu, vzkázal majitel vývojářské firmy - Jižní Čechy Teď!




Hlučné testování bezpilotních strojů na letišti u Písku lidem vadí. Mají smůlu, vzkázal majitel vývojářské firmy - Jižní Čechy Teď!
19. 8. 2019 0:45

Hlučné testování bezpilotních strojů na letišti u Písku lidem vadí. Mají smůlu, vzkázal majitel vývojářské firmy

ČÍŽOVÁ/PÍSEK – Kolem provozu na malém letišti v Krašovicích u Čížové poblíž písecké průmyslové zóny začíná být dusno. Lidem žijícím v okolí vadí hluk bezpilotních letounů, které tu testuje společnost Primoco UAV SE. Vývojářská firma letiště koupila letos v únoru. Proti jeho provozu se objevila petice, která požaduje ukončení letů nad správním obvodem obce Čížové a města Písku.

Hlučné testování bezpilotních strojů na letišti u Písku lidem vadí. Mají smůlu, vzkázal majitel vývojářské firmy - Jižní Čechy Teď!

 

Čížovský starosta Tomáš Korejs, který je členem petičního výboru a určenou osobu k jednání s úřady, vysvětluje, co je místním trnem v oku. „Petice byla sepsána 19. července a ke 2. srpnu jsme měli 542 podpisů. Podílejí se na tom i občané Písku,“ vysvětluje starosta. „Nám vůbec nevadí letiště. Existuje tu více jak 50 let a jsme na jeho provoz zvyklí. Donedávna tu přistávala i větší letadla, než jsou tato bezpilotní. Jenže od nich je hluk krátkodobý při příletu nebo odletu,“ popisuje Korejs.

Co mohou dělat?

Říká, že hluk z bezpilotních letadel je enormní a místní obtěžuje. „Nevadí nám, když tu bezpilotní letadla budou startovat a přistávat. Ale vadí nám dlouhodobý provoz nad naším územím, který někdy trvá osm hodin denně. Od nového majitele letiště jsme dostali písemnou informaci, že došlo ke koupi areálu, což mi přišlo férové. Pak jsme ale byli velmi překvapeni. Stížnosti občanů začaly být tak intenzivní, že jsme se rozhodli je řešit,“ vysvětluje čížovský starosta.

Možnosti obce jsou však omezené. Může podat podněty úřadům, případně regulovat výstavbu územním plánem. Určitě ale nemůže zakázat provoz. „Myslím si, že petice má váhu a vlastník si snad uvědomí, že tu nějaký problém je. Není vhodné to úplně podceňovat a říkat, že se nic neděje. Podle nevole lidí je vidět, že problém je výrazný. Velmi to degraduje a znepříjemňuje život v obci,“ pokračuje starosta Čížové a zmiňuje, že první petice vznikla v Topělci a byla proti výstavbě vývojového centra na letišti. To by prý intenzitu letů pravděpodobně ještě zvýšilo.

„Tato petice ale neřešila hluk, na který jsme se rozhodli zareagovat druhou peticí. Majitel firmy Primoco pan Semetkovský odpověděl tak, že na webové stránky své firmy pověsil otevřený dopis, který nám přišel i na obecní úřad. Já jsem mu odepisoval, doporučil jsem osobní schůzku, ale zatím se nic neděje,“ doplňuje Tomáš Korejs, který si myslí, že by rozhodně mělo dojít k měření hlučnosti bezpilotních letadel.

Intenzita letů je podle starosty nepříjemná. „Zní to podobně, jako by vám nad hlavou létal osm hodin Trabant. Testované motory nemají evidentně žádné tlumiče. Požádal jsem zaměstnance firmy, jestli by bylo možné tlumiče osadit. Ale bylo mi řečeno, že v této fázi vývoje to nelze,“ popisuje Tomáš Korejs. Bezpilotní letadla ovládaná ze země mají rozpětí kolem pěti metrů. Autorům petice vadí hlavně to, že stále dokola opisují okruhy v blízkosti letiště a obydleného území. Kromě toho, že se redakce dověděla o petici, získala nezávisle na tom stejný podnět i od obyvatelky Vrcovic u Písku, které jsou na druhé straně řeky vzdáleny od letiště v Krašovicích zhruba čtyři kilometry vzdušnou čarou.

Několik havárií

„Máme také doloženo, že došlo minimálně ke třem pádům letadel, z toho jednou spadlo dokonce do zastavěného území,“ říká Korejs. Podle tvůrců petice spadlo bezpilotní letadlo v únoru na halu průmyslové zóny, což potvrzují i informace o zásazích hasičů, kteří o takovém případu psali. K dalším dvěma pádům letadel mělo dojít letos v červenci na poli u Krašovic.

Jedním z bodů petice je také údajný neoprávněný zásah do soukromí. Petenti se domnívají, že letadla mají nainstalována monitorovací zařízení a neoprávněně snímají soukromé pozemky a domy obyvatel. „Je to pouze domněnka, ale vycházíme z webových stránek firmy, kde se uvádí, že toto letadlo je využíváno například k intenzivnímu monitorování hranic nebo energetických objektů. Takže je klidně možné, že na testovaných strojích jsou záznamová zařízení, která nás při létání mohou snímat,“ dodává Tomáš Korejs.

Co na to firma

Generální ředitel a zakladatel firmy Primoco Ladislav Semetkovský na dotaz Píseckých postřehů, co říká na to, že proti hluku letadel vznikla petice, odpověděl velmi razantně. „Co jim je do toho? Oni mají právo říkat, kolik letadel tam bude létat a co budou dělat? To si děláte legraci. Oni si zvykli na to, že letiště bylo 20 let mrtvé a nikdo ho nevyužíval. Petice je sama o sobě totální nesmysl. Vše děláme podle zákonů České republiky. Máme nastavené parametry, které plníme, takže mají smůlu. Je to úplně stejné, jako bych já protestoval, že tam někdo bydlí, má rodinný dům a seká trávu,“ řekl Semetkovský.

Je si jistý, že případné měření hlučnosti potvrdí, že firma nic měnit nemusí. „Tihle lidé protestují proti rozšíření průmyslové zóny, protestují proti tomu, že na letišti létají letadla. Protestují pořád a nikdy jim to nebude vhod. Ani neměli slušnost se s námi sejít a věci vidět v reálu. Já mám na druhou stranu spoustu reakcí od místních, kterým to nevadí a ptají se, jestli tam vytváříme nová pracovní místa. Takže to není jednobarevné,“ dodal Ladislav Semetkovský, který odkázal redakci na otevřený dopis firmy.

Bude se hluk snižovat?

V něm se píše, že areál koupila společnost Primoco UAV SE s cílem vybudovat tovární letiště pro vývoj, výcvik a zálet bezpilotních letounů. „Letiště bylo více než deset let zcela bez provozu. Lépe řečeno, místo letiště to byla velká skládka nejen stavebního odpadu. Během tří měsíců došlo k vyčištění a obnově prostoru a vrácení podoby krásného regionálního letiště v jihočeské krajině. Letiště využíváme a nadále budeme využívat k výše uvedeným úkolům. Vedle toho však plní další významné role, a to od založení letiště v roce 1948. Poskytuje prostor pro sportovní letouny a podporuje turistiku, poskytuje zázemí pro integrovaný záchranný systém i volnočasové aktivity. Ostatně dvě desítky modelářů pravidelně využívají zdejší letiště pro svoji činnost,“ píše Ladislav Semetkovský. V dopise dále stojí, že hluk z bezpilotních letounů bude postupně snižován, i když teď provoz údajně splňuje všechny zákony a normy.

Bezpilotní letoun společnosti Primoco. Foto archiv firmy

Petr Eliáš
Petr Eliáš

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.