Pivo, které propaguje cestovní ruch. Na Budějovicku uvařili limitku Budějčáka






ČESKOBUDĚJOVICKO – Pivo Budějčák pomáhá propagovat cestovní ruch a pivní stezku. V Turistické oblasti Budějovicko ho uvařili letos potřetí. Limitovaná várka vznikla tradičně ve Výzkumném a výukovém minipivovaru FZT na Jihočeské univerzitě. K dostání v plechovce bude v Infocentrech v Budějcích a na Hluboké a v Galerii Panská 1. Čepovaný pak ve studentském klubu Kampa. Autorem etikety je Českobudějovický umělec Daniel Kyncl, originální obraz bude vydražen v charitativní aukci.
Pivní stezka Budějovicko sdružuje 11 malých i velkých pivovarů v turistické oblasti Budějovicko a pomáhá turistům v orientaci při návštěvě regionu, informuje o možnostech prohlídek pivovarů a ochutnávce vyráběných piv. Pivo Budějčák uvařili v rámci kampaně na její propagaci zástupci turistické oblasti se sládky z Výzkumného a výukového minipivovaru FZT na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Limitovaná várka vznikla již potřetí. “Pivovarnická tradice Budějovicka skvěle zapadá do současného trendu cestování za gastronomií a lokálními produkty. Také proto dlouhodobě komunikujeme projekt Pivní stezky Budějovicko, jako součást kampaně na podporu cestovního ruchu. Letní limitka piva Budějčák nám s propagací pomáhá již třetím rokem,” říká ředitel Turistické oblasti Budějovicko Tomáš Polanský.
Letní speciál Budějčák je za studena chmelený světlý ležák typu India Pale Lager (IPL). Stejně jako v minulých letech ho na základě své receptury uvařili sládci Výzkumného a výukového minipivovaru Fakulty zemědělské a technologické Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Pivovar slouží mimo jiné pro výuku studentů, ale také jsou zde pořádány kurzy pro veřejnost včetně varianty zakončené osvědčením o úplné profesní kvalifikaci v oboru Pivovarník – Sladovník.
“Pivo Budějčák 2025 jsme opět uvařili ve velmi limitované várce 400 litrů a pouze 100 litrů jsme stočili do plechovek s unikátní etiketou. Budějčáka nevnímáme jako produkt, ale jako symbol pivovarnické tradice v naší oblasti. Má především upozornit na to, že se na Budějovicku, a v celých jižních Čechách vaří skvělá piva, za kterými se vyplatí cestovat. Pokud tedy nestihnete ochutnat přímo Budějčáka, vůbec to nevadí, protože na pivní stezce je vždycky z čeho vybírat,” popisuje strategii marketingový manažer Turistické oblasti Budějovicko Vojen Smíšek.
Pivo je k dispozici od pátku 18. července v půllitrových plechovkách na infocentrech v Českých Budějovicích a v Hluboké nad Vltavou a také v Galerii Panská 1. Čepované do skla ho pak mohou zájemci ochutnat od soboty 19. července ve studentském klubu Kampa v areálu Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Etiketa od Daniela Kyncla a charitativní aukce obrazu
Již v loňském roce přišli autoři s myšlenkou, zapojit do návrhu etikety lokální umělce a postupně udělat z plechovek Budějčáka unikátní sběratelskou sérii. Grafiku té letošní si vzal na starosti Daniel Kyncl, kterého mohou lidé znát díky velkoplošným malbám ve veřejném prostoru v jižních Čechách. Kyncl pro tuto příležitost připravil pestrou grafiku plnou lokální symboliky, z předlohy následně vznikl obraz ve formátu 110×90 cm. Stejně jako další umělcova tvorba, je obraz k vidění v Galerii Panská 1 v centru Budějovic, ale jen do doby, než bude vydražen v online aukci.
Výtěžek z aukce půjde na provoz Domácího hospice Ledax, který poskytuje odbornou péči nevyléčitelně nemocným dospělým i dětem, kteří chtějí poslední dny trávit doma, obklopeni svými blízkými. „Jsme tu pro to, aby čas, který takovým lidem zbývá, byl co nejlepší a v momentě, kdy už je nemoc opravdu těžká, se staráme o to, aby byl konec jejich života dobrý a důstojný. Aby netrpěli žádnými potížemi a konec byl klidný. Aby jim bylo prostě dobře,“ vysvětluje lékařka Domácího hospice Ledax MUDr. Veronika Helešicová.
Péči poskytují nepřetržitě 24 hodin a 7 dní v týdnu přímo v domovech klientů, aby byli v prostředí, které znají, tedy v bezpečí, lásce a klidu. Všech 11 pivovarů sdružených Pivní stezkou Budějovicko naleznete na http://bit.ly/pivnistezka
Vojen Smíšek
Diskuse k článku