Plány na truck centrum u budějovického letiště půjdou zřejmě zatím k ledu

Návrh, který zazněl z klubu ODS a v diskusi ho vydatně podporovali zastupitelé z ANO, byl proto překvapivý a rozpoutal přestřelku na víc než hodinu. Vyvrcholila hlasováním, zda bod o zrušení truck centra zařadit do programu. ODS a ANO označovali projekt za odhadovaných 250 milionů za megalomanský, přitom zástupci vládnoucí koalice z ČSSD nebo Pro jižní Čechy dali najevo, že se opozice láme do otevřených dveří. Oni jsou k minimalizování tohoto projektu klidně připraveni. Počtem 34 hlasů, které přidalo i vedení kraje, se bod posunul na program.
Evergreenem bylo handrkování, kdo si vlastně projekt letiště vymyslel a proč je celý problém tam, kde dnes je. Zatímco investiční náměstek hejtmanky Josef Knot (Pro jižní Čechy) přečetl výčet klíčových rozhodnutí od samého počátku, tedy už od krajské vlády ODS, pak ČSSD s ODS, ČSSD s KSČM, krajské vlády za součinnosti s ANO až po současnou koalici, Martin Kuba se chtěl bavit jen o posledních třech letech a zdůrazňoval, že to náměstek Knot nic nedělal a neudělal. „Historií od roku 2006 jste nezklamal. Je to ale hlavně problém z doby koalice ČSSD a KSČM,“ tvrdil Kuba.
Co má řešit truck centrum?
Ekonomický náměstek hejmanky Jaromír Novák (ČSSD) řekl, že pokud se škrtne parkoviště pro kamiony, přimlouvá se ale, aby na malé části vyrostlo zázemí pro organizaci Krajské školní hospodářství, která má za úkol se starat o značný majetek v okolí krajské metropole, ale nemá kde mít techniku a potřebovala by i malou správní budovu. Úvahy o trucku s tím počítají.
Pak si zastupitelé chvíli vyčítali, kdo vlastně chtěl parkoviště s kapacitou kolem stovky kamionů na letišti. Celou dobu se to uvádí jako zájem města České Budějovice, které potřebuje vymístit kamiony z prostoru na Dlouhé louce. „My navazujeme na dohody z doby našeho společného vládnutí s ANO, kdy město České Budějovice si přálo parkoviště kamionů dostat mimo centrum. Konzultovali jsme to s dopravci a ti vítali, aby tu vzniklo zázemí, řidiči nemuseli spát v autech a měli tu i myčku nebo bránu na čištění plachet od sněhu, i když o sněhu se dnes dá pochybovat,“ řekl náměstek Novák. A upřesnil, že odhad 250 milionů ale zahrnuje i náklady na přístupovou komunikaci z budoucí dálnice. Jaromír Novák podotkl, že pokud zástupci Českých Budějovic už náhradní parkoviště pro kamiony nechtějí, on s tím nemá žádný problém. A třeboňský starosta Jan Váňa (ODS) poznamenal, že v tom případě by chtěl, aby kraj postavil parkoviště taky v Třeboni.
Martin Kuba apeloval, že by se ale nemělo nic budovat, dokud nebude vybrán strategický partner pro letiště, který může mít jinou představu o využití pozemků a limitů by měl mít co nejméně. I Tomáš Hajdušek z ODS zdůraznil, že představy potenciálního strategického partnera nejsou známé, takže je lepší projekt zastavit než později bourat něco, co by se mu nehodilo.
Ivana Stráská ale neoponovala. „Váš návrh má určitou logiku. I o tom jsme v radě kraje mluvili, že je možná lepší v tom území zatím nic nedělat. Protože čím méně možného strategického partnera svážeme, tím větší je šance na jeho nalezení“ řekla.
„Zázemí pro Krajské školní hospodářství je důležité, udělejme tedy jednoduchý projekt na něj a k tomu jednoduché odstavné parkoviště. Je jasné, že bez těch pozemků letiště nedává smysl,“ řekl Petr Kalina z ANO. Hejtmanka teprve v tu chvíli prozradila, že návrh na zastavení tohoto projektu už zazněl i v radě kraje. „Cena nám taky připadala neúměrná, ale v radě kraje zastavení neprošlo,“ přiznala. A opoziční zastupitelé rozpoutali další kolo, kdy zdůrazňovali, že rada kraje je podle všeho sama rozhádaná. Šlo ale o hlasování o projektování truck centra. Projekt připadal radním příliš drahý a jeho zadání neschválili.
Vyhlídky regionálních letišť se dramaticky změnily
Jiří Svoboda z ANO podotkl, že prostavěné stamiliony na letišti jsou prostě politikum, ale bohužel hledání strategického partnera i oceňování hodnoty letiště pro odkoupení podílu od Českých Budějovic se nevyvíjejí příliš optimisticky. Roman Kubíček z ANO přidal argument, že podle ministerstva dopravy nemá vnitrostátní letecká doprava dobré vyhlídky, zejména po dokončení dálnice a železničního koridoru na jih. „Bez carga se tedy letiště neobejde,“ řekl.
Náměstek Jaromír Novák připomněl, že kraj v posledních letech reagoval i na závěry Výboru pro dopravu Evropské komise, který v roce 2015 vytkl cíl podporovat regionální letiště. „My jsme se tedy touto cestou vydali,“ podotkl.
Radní kraje Miroslav Joch (ČSSD) se otevřeně zeptal Martina Kuby, co má jeho návrh na zastavení výstavby parkoviště znamenat. „Známená to, že se má počkat, až tu budete sedět vy?“ „Klidně to udělejte vy, já se na to budu rád dívat,“ opáčil Kuba.
Zastupitelé pak hlasovali o usnesení, které znělo – zastavit přípravy projektu parkoviště a truck centra do ukončení jednání se strategickým partnerem pro letiště. Náměstek Josef Knot měl navrhnout varianty parkování kamionů z budějovické Dlouhé louky v areálu letiště. Toto usnesení ale neprošlo. Získalo jen 24 hlasů. Svorně jej podpořili zastupitelé z ODS a ANO a pak už jen někteří jednotlivci včetně náměstka Knota.
Proč nebyli většinově pro komunisté? Na to odpověděl Petr Braný: „Zastupitelstvo tu nikdy neprojednávalo, že se má u letiště něco stavět. Ale podle nás je to tak, že pokud tu bude letiště s cargo, tak buď tam vznikne velké parkoviště nebo tam nebude nic, ani letiště. Čekání na partnera se ale podobá Čekání na Godota. Jestli mu řekneme, že ho budeme podporovat tři čtyři roky, tak se nedočkáme, protože i letecká přeprava je služba a bez dotací kraje do ní nikdo nepůjde. Jestli se přes 200 milionů ročně dotuje MHD v Českých Budějovicích, 1,2 miliardami ročně dotuje kraj dopravce autobusové a železniční dopravy, tak asi bude potřeba dotovat i leteckou dopravu. Tam to posuňme. Ale jestli pan Kuba tam teď truck centrum nechce, tak buď je vizionář, o čemž pochybuju, nebo už ví, že někdo tam chce něco jiného. Pochybuji ale, že by v krajském zastupitelstvu prošlo, že tam budeme řešit parkoviště pro kamiony, aby nestály v Budějovicích. To se pan třeboňský starosta Váňa správně ozval, že v tom případě chce od kraje taky zaplatit parkoviště pro Třeboň,“ konstatoval Braný.
Hejtmanka Stráská, jejíž klub ČSSD se až na dvě výjimky zdržel hlasování, ale řekla, že myšlenku na přehodnocení záměru truck centra vedení kraje akceptuje a materiál k tomu připraví.
„Mně to dává logiku, myšlenka Martina Kuby má hlavu a patu. Také poradce pro výběr strategického partnera, kterým je sdružení České spořitelny a advokátní kanceláře Havel a partneři, nám říkal, že bychom neměli před výběrem partnera pro letiště s pozemky nic dělat. Do dubnového zastupitelstva připravím nějakou minimalizovanou verzi parkoviště,“ komentoval závěr náměstek Josef Knot.
Diskuse k článku