Po dvou kolejích a rychlostí až 200 kilometrů. Nová železniční trať se má zprovoznit v listopadu 2022 - Jižní Čechy Teď!
19. 5. 2021 10:18

Po dvou kolejích a rychlostí až 200 kilometrů. Nová železniční trať se má zprovoznit v listopadu 2022

Po dvou kolejích a rychlostí až 200 kilometrů. Nová železniční trať se má zprovoznit v listopadu 2022
Zobrazit galerii (3)
Po dvou kolejích a rychlostí až 200 kilometrů. Nová železniční trať se má zprovoznit v listopadu 2022
SOBĚSLAV – V rámci IV. železničního koridoru se v úseku Soběslav - Doubí u Tábora, dlouhém 8,4 kilometru, buduje traťová přeložka, která povede převážně v souběhu s dálnicí D3. Část železniční tratě, kterou uvedla do provozu před 150 lety soukromá společnost Dráha císaře Františka Josefa, prochází velkou proměnou. Nová trasa nahradí stávající kapacitně nevyhovující starou jednokolejnou trať. Odstraní se všechny přejezdy, budou vybudované dvě nové zastávky. Vznikají již nové mosty. Rychlost vlaků může vzrůst až na 200 kilometrů za hodinu. Investiční akce má mít celkové náklady 4,8 miliardy. Investorem je státní organizace Správa železnic.

 

Stavbu zbrzdil archeologický průzkum i koronavir

Stavbu, která se začala budovat v roce 2019 provádí konsorcium nazvané Soběslav – Doubí, které tvoří tří společnosti – Strabag, Eurovia a Metrostav. Projekt vypracovala firma Metroprojekt. Začátek stavby navazuje v Soběslavi na úsek z Veselí nad Lužnicí do Soběslavi, který byl zprovozněný před šesti lety. Současná stavba končí mezi Doubím u Tábora a Planou nad Lužnicí. Tady plynule přechází na úsek z Doubí do Tábora, který byl dokončený v roce 2009.
Nová trasa ze Soběslav do Doubí získává velmi rychle konkrétní obrysy. Rekonstrukce železniční trati se daří podle plánu, i když se v průběhu přípravných prací objevily některé nečekané skutečnosti, s nimiž si stavitelé koridoru museli poradit. Například byl odkrytý u Doubí přímo v trase budoucího tělesa dráhy archeologicky významný nález pohřebiště z doby železné. Nebo zasáhl do stavby koronavirus. „Největší dopad měla pandemie v loňském roce, kdy se o zhruba dva měsíce zpozdila dodávka betonářské formy pro Zvěrotický tunel. Forma se vyráběla ve Španělsku, kde během tamního lockdownu výroba stála. Uzavření okresů v České republice na stavbu vliv nemělo a práce tedy běží podle harmonogramu,“ uvedla mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová. Zahájení jednokolejného provozu po nové přeložce se předpokládá v srpnu příštího roku. Celá stavba má být dokončená v roce 2023.

Co se právě děje?

Co všechno se mění? V Soběslavi bude přejezd silnice vedoucí do Chlebova nahrazený podchodem pro pěší. Pro dopravu bude sloužit podjezd pod novou trasou železniční tratě novým viaduktem o 400 metrů dál na sever. „Budoucí podchod se již buduje blízko nádraží v místě současného silničního přejezdu u firmy Fert. V průběhu letošního roku bude podle harmonogramu hotová polovina budoucího podchodu pro pěší. Druhou část podchodu bude možné realizovat až v době převedení železničního provozu na nově vybudované koleje, a to v termínu od 1. září do 27. listopadu příštího roku,“ uvedl ředitel celé rozsáhlé stavby Michal Mokrý.
Pokračují práce na Zvěrotické estakádě, estakádě přes Kamenný rybník a Zvěrotickém tunelu. Je vybudovaný nový most přes budoucí trasu železnice v lokalitě zvané za Novou hospodou hned vedle mostu přes dálnici D3. Vede tudy spojnice z Klenovic do Sedlečka a Myslkovic.
„Zvěrotický tunel je budovaný ve výkopové jámě a následně bude opět zasypán. Nyní se uskutečňují zásypy v místě budoucí komunikace, která spojí ulice Tyršova a K Sedlečku. Na Zvěrotické estakádě u Zárubova mlýna se teď provádějí práce na betonážích mostovky, už je osazená ocelová konstrukce. Také na estakádě přes Kamenný rybník je již osazená ocelová konstrukce. V současnosti pracovníci provádějí práce na betonové mostovce a zásypech za opěrami. Rybník Kamenný by se podle plánu měl začít napouštět od 30. října,“ popisuje současné práce Michal Mokrý.

Po nové trati v listopadu 2022

Mezi Janovem a Myslkovicemi se buduje na silnici III/13528 nadjezd nad budoucí trasou železnice. „V současnosti je zde uzavírka z důvodu stavby nové komunikace a jejího napojení na stávající silnici. Ukončení uzavírky je plánované na 15. května. O měsíc později skončí omezení silniční dopravy v Soběslavi na ulici Petra Bezruče III/13521 ve směru na Chlebov. Ukončení této uzavírky je plánované na 15. června. Propojení nově budované přeložky ulice Tyršova u garáží a její propojení s ulicí Petra Bezruče bude možné realizovat až v době převedení provozu železnice na nově vybudovanou trať a po odtěžení náspu stávající trati, který brání propojení a zprovoznění přeložky. Termín dokončení je do 27. listopadu příštího roku,“ uvedl časové údaje Michal Mokrý.
Termín zahájení dvojkolejného provozu na nově vybudované trati této části IV. železničního koridoru je naplánovaný na 27. listopad příštího roku. Termín ukončení stavby, do kterého se počítá například dokončení likvidace starých násypových těles nebo předání dokumentací, je stanovený na 30. červen roku 2023.

Eva Výborná
Eva Výborná
Eva Výborná
Eva Výborná

Diskuse k článku

Pro přidávání a zobrazení komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.