Prachatická Vodňanka získá na půdě odborné učebny. Dotace přišla nečekaně

„Mám z toho rozporuplné pocity. Investovat do vzdělání je dobře, ale systémově je to špatně. Proč se to dozvídáme až před realizací,“ kritizoval Jakub Nepustil (Živé Prachatice). Nelíbilo se mu, že je už i vysoutěžen technický dozor a některé další části zakázky.
Starosta Martin Malý (Nezávislí) odpověděl, že akce nebyla v rozpočtu, protože žádost školy byla u poskytovatele dotace pod čarou, čili město nepředpokládalo, že škola dotaci získá. „Jdeme po akcích, kde je šance dotaci dostat a tady se vyklubala možnost získat 60 procent veškerých nákladů,“ dodal starosta. Ředitelka školy Petra Sandanyová připomněla, že střecha školy by si stejně v dohledné době žádala opravu. A na vysvětlenou, proč se zastupitelé vše dozvídají až nyní, poznamenala: „My jsme kantoři, nejsme v tomto směru odborníci. Zadali jsme projekt k administrování agentuře, projekt projektantovi. Nevěděli jsme, že bude třeba dělat pět výběrových řízení.“
Projekt pochází už z roku 2016 a až nyní u poskytovatele dotace uspěl. Přimlouval se za něj i bývalý starosta Jan Bauer (ODS): „Už dřív jsme odhlasovali, že škola má žádost o dotaci podat a na to, co sama neumí, si najmout odborníky. Škola mi připadá jako priorita, má to větší smysl než investice do letního kina za 40 milionů nebo Malé náměstí za 100 milionů. Bylo by dobré se nad investiční výhledem sejít, aby se ujasnilo, co lze finančně zvládnout.“
Jakub Nepustil znovu zdůraznil, co mu vadí: „Když jsme chtěli vidět investiční výhled, byly v něm akce za 650 milionů a tahle tam vůbec nebyla. Ano, škola a střecha, to jsou priority, ale měli bychom se zamyslet, jestli má cenu rozpracovávat tolik projektů.“
Místostarosta Jan Klimeš (ČSSD) se přidal argumentem, po kterém už debata skončila a financování akce bylo schváleno. „Já si kladu otázku, jestli potřebujeme odborné učebny. Ve Vimperku mají střední odbornou školu s jedním dvěma učni na různých oborech. Kde jinde mají děti získat vztah k fyzice nebo chemii než na základní škole v odborých učebnách?“
Podle ředitelky Sandanyové vzniknou využitím půdního prostoru odborné učebny chemie, fyzicky, výpočetní techniky, jazyková učebna a dvě přírodovědné učebny. Nynější financování se týká stavební části, ve druhé etapě se bude řešit vybavení postavených učeben.
Diskuse k článku