Příprava obchvatu Všechova, Dražic a Drhovic se dala do pohybu - Jižní Čechy Teď!
29. 3. 2025 12:15

Příprava obchvatu Všechova, Dražic a Drhovic se dala do pohybu

Zobrazit galerii (2)
Příprava obchvatu Všechova, Dražic a Drhovic se dala do pohybu

TÁBORSKO – Už víc než čtvrtstoletí se mluví o obchvatu, který by měl odvést tranzitní dopravu ze Všechova, Dražic a Drhovic. Trasa, kterou Ředitelství silnic a dálnic rozpracovalo, byla v zastupitelstvech dotčených míst schvalována už na přelomu let 2002 a 2003. Od té doby aut jen přibývalo, ale až teď se postižené obce o první krůček posunuly k cíli. Víc přibližuje starosta Dražic Lubomír Smažík.


Příprava obchvatu Všechova, Dražic a Drhovic se dala do pohybu - Jižní Čechy Teď!
Příprava obchvatu Všechova, Dražic a Drhovic se dala do pohybu - Jižní Čechy Teď!

Lubomír Smažík

Zvolená trasa vede severně od Dražic a jižně od Drhovic. Připadaly v úvahu i jiné možnosti?
Do té doby se diskutovaly tři varianty. Z pohledu Dražic dvě severní a jedna jižní. Od jižní se upustilo především proto, že se v tomto prostoru u naší obce nachází vojenská střelnice. Je hodně vytížená a armádě na její existenci záleží. Mimoto je u Zahrádky podél Lužnice velký biokoridor chráněné oblasti Natura 2000. Trasa jižně od Dražic tak byla vyloučena, zvolila se jedna ze dvou navržených severních tras. Tu pak schválila zastupitelstva všech dotčených obcí, kromě Dražic také Tábora, Svrabova, Balkovy Lhoty, Meziříčí a Drhovic. Trasa se pak zapracovala do územního plánu většího územního celku Tábora a do Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje.

Od té doby ale uběhlo už přes dvacet let. Proč?
Přednost dostávaly jiné oblasti Jihočeského kraje, například obchvat Chýnova. Až v roce 2018 nám výrazně pomohl tehdejší senátor Jaroslav Větrovský s tím, aby se projekt vyndal ze skříně, oprášil a dostal se na pořad jednání na Ředitelství silnic a dálnic a na Ministerstvu dopravy. Pak se ve spolupráci s panem senátorem podařilo zajistit, aby se začalo pracovat na studii proveditelnosti. Práce na ní vyvrcholily v roce 2021, kdy Ministerstvo dopravy schválilo záměr projektu I/19 přeložka Tábor – Drhovice. Doložkou ministerstva dopravy tak bylo schváleno, že projekt je bez výhrad co se týče proveditelnosti i ekonomiky a zpřesnila se trasa, protože koridor vymezený v krajských Zásadách územního rozvoje byl původně výrazně širší.

Můžete víc popsat plánovanou trasu obchvatu a jeho parametry?
U Tábora, v místě současné odbočky ze silnice I/19 směrem do Klokot, má vzniknout mimoúrovňová křižovatka. Všechovští nebo Dražičtí z ní směrem od Tábora sjedou na současnou silnici a budou pokračovat do své obce. Ostatní vozidla najedou na obchvat a budou Všechov i Dražice severně míjet. Obchvat mimoúrovňově překlene současnou silnici I/19 pod novým dražickým hřbitovem. Tam obchvat přejde na jižní stranu a povede mezi drhovickými kasárnami a Drhovicemi. Za touto obcí před lesem bude nájezd zpět na nynější silnici I/19. Je tam zakreslená mimoúrovňová křižovatka, ale řeší se ještě alternativa, zda nestačí kruhová křižovatka. Na trase má být osm mostů, komunikace bude dvouproudová, v několika místech s přidaným pruhem. Celková délka se plánuje 7264 metrů.

Jaký stav je teď a co má následovat?
V lednu vydal krajský úřad závěr zjišťovacího řízení, podle něhož může mít záměr významný vliv na životní prostředí a bude dále posuzován v rámci velké EIA. Připomínky jsou podány, v letošním roce by měl krajský úřad vydat rozhodnutí. Doufáme, že příští rok dojde na zpracování projektové dokumentace pro sloučené územní a stavební řízení. Po vyjádření dotčených orgánů se dá požádat o stavební povolení. Naším přání je, aby v roce 2027 probíhalo stavební řízení a ideálně se získalo stavební povolení. Samozřejmě asi nepravomocné, protože spolky, které se proti obchvatu postavily v Drhovicích a Meziříčí, nejspíš stavební povolení napadnou i soudně. Budeme muset počítat s tím, že se to ještě nějakou dobu povleče. Dlouho na webových stránkách ŘSD viselo, že stavba proběhne v letech 2027 až 2029. Teď vlivem velké EIA a s očekávanými obstrukcemi spolků je termín výstavby odhadován na roky 2032 až 2034.

Proč spolky odpůrců obchvat nechtějí?
V Meziříčí převažuje dojem, že se jich doteď silnice I/19 nijak netýká a budou na tom s obchvatem hůř. To ale není úplně pravda, protože děti z Meziříčí chodily na autobus na zastávku nahoru ke hřbitovu. Přecházely tam silnici I/19 a řidiči, kteří už jsou nervózní, že od Tábora museli jet sníženou rychlostí přes Všechov a Dražice, tak to tam rozjíždějí, dostanou se na horizont a tam najednou u hřbitova přebíhají děti.

To už ale přece neplatí. Autobusy teď pro školáky přece zajíždějí až do Meziříčí…
Ano, se současným panem starostou Meziříčí jsme domluvili, že jeden ze dvou ranních autobusů směrem na Tábor sjede do Meziříčí a nabere tamní děti a seniory, aby nemuseli nastupovat u hřbitova na silnici I/19. Autobus pak vjede do Dražic po místní komunikaci až ve třetině naší obce a tím u nás neobslouží západní část. Sice jede po chvilce další autobus na Tábor, bez zajížďky do Meziříčí, ale už se stalo několikrát, že se pak do druhého autobusu nevešly naše děti dojíždějící do Tábora a rodiče je museli odvézt do školy autem.

To jste si tímto vstřícným krokem vyjednávací pozici v Meziříčí spíš zhoršili, nebo ne? Jestli tamní děti už nemusí chodit přes nebezpečnou silnici I/19…
Dá se to tak říct. Chtěli jsme úpravou spojů vyjít sousedům vstříc, vždyť většina dětí z Meziříčí chodí minimálně do mateřské školy a někdy i do základní školy tady u nás. I tady ale musí přebíhat silnici I/19. Zrovna minulý týden tu byla velká nehoda, kdy dodávka kvůli mikrospánku řidiče vjela do protisměru, střetla se tři auta, převalila se do parku přes chodník, kudy běžně chodí děti do školy a ze školy na zastávku. Naštěstí to bylo kolem jedenácté dopoledne, kdy se tam děti nepohybují. Stále víc občanů chápe, že bez obchvatu to tady nepůjde. V roce 2019 se naměřilo v Dražicích kolem 10 tisíc projíždějících aut denně. Aktuální výsledky zatím nemáme, i když se nedávno opět měřilo. Jisté je, že aut rok od roku přibývá. Vyjet u nás z parkoviště od kulturního domu na hlavní silnici, to je ve špičce na docela dlouhé čekání.

Na posledním zastupitelstvu Dražic jste zmínil, že Meziříčí žádalo most poblíž obce v nižší výšce, aby tam méně doléhal hluk, ale že výška mostu musí být zachována pro případný průchod losa evropského. To je fakt?
Ano. Jde o most mezi Dražicemi a Meziříčím, který v údolí překlene zahrádkářskou kolonii. Samozřejmě z obce Meziříčí i ze spolku, který tam vznikl proti obchvatu, je namítán hluk. Proto se ŘSD snažilo při projektování, aby ten most byl co nejníž a komunikace šla co nejvíc v zářezu. Bohužel narazili na problémy životního prostředí a jednu z věcí, která se řeší ve velké EIA. Požadavek ze životního prostředí zní, aby most byl vyšší a mohla pod ním projít všechna zvířata, která by se tu eventuálně mohla někdy v budoucnu objevit. A největší je právě los evropský.

Los evropský může mít v kohoutku až 260 centimetrů, nad tím ještě paroží… Co to může pro stavbu znamenat?
Na obou stranách se budou muset přidávat pilíře, aby se most zvedl. S tím studie z roku 2021 nepočítala. Proto máme obavy, aby tato dodatečná opatření neučinila celý projekt pro Ministerstvo dopravy ekonomicky neúnosným a nebyl zas odložený.

Oč jde odpůrcům v Drhovicích?
Zastupitelstvo Drhovic dávalo do smluv novým majitelům a uživatelům objektů v kasárnách, že musí počítat s tím, že tam jednou povede obchvat. Ale jak se dlouho nic nedělo, asi tomu nevěřili. Bohužel i někteří občané si tam zakoupili nemovitosti, i když věděli o tom, že se tam obchvat plánuje. Teď říkají, že si mysleli, že to je utopie, že se to nikdy realizovat nebude a snaží se proti stavbě obchvatu bojovat. Někudy to ale vést musí.

Je pravda, že přípravné práce zkomplikoval ještě požadavek z Jistebnicka?
Obchvat se takovou dobu projednává, všichni jsou se vším seznamováni a pak se najednou loni na jaře ozvaly některé obce jako Jistebnice nebo Balkova Lhota a začaly požadovat sjezd a nájezd, další velkou křižovatku v místě, kde bude obchvat protínat současnou odbočku ze silnice I/19 za Všechovem směrem na Jistebnici. Tím vznikl docela velký problém. U ŘSD záměr byl už posunutý k dalším pracem na jihočeské ředitelství, ale protože schválení studie na Ministerstvu dopravy řešila pražská centrála ŘSD, studie se musela vrátit do Prahy a řešilo se, co s křižovatkou směrem na Jistebnici. Je tam docela velké převýšení, takže není problém od Tábora sjet na Jistebnici, ale problém by byl nájezd. Aby odpovídal normám, zabralo by se další značné množství pozemků. Nakonec starosta Jistebnice, který byl mluvčím za obce s tímto požadavkem, souhlasil, že od Tábora bude jistebnickým směrem z obchvatu sjezd, ale od Jistebnice nebude na obchvat nájezd. Vozidla podjedou pod obchvatem a napojí se na původní komunikaci přes Všechov. Na obchvat budou případně moci najet na mimoúrovňové křižovatce mezi Všechovem a Tábořem.

Stavět se má odhadem za sedm let. Na kolik se odhaduje cena?
Téměř na dvě a půl miliardy korun bez DPH. To je ale současný odhad v současných cenách.

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.