Pro agendu pokut z dálnice D4 nabral Písek tři úředníky - Jižní Čechy Teď!
Pro agendu pokut z dálnice D4 nabral Písek tři úředníky - Jižní Čechy Teď!
Pro agendu pokut z dálnice D4 nabral Písek tři úředníky - Jižní Čechy Teď!
3. 9. 2025 11:14

Pro agendu pokut z dálnice D4 nabral Písek tři úředníky

PÍSEK – Jak se daří vybírat pokuty z radarů a váhy kamionů na dálnici D4? Povinnost na městský úřad v Písku uvalil stát se spuštěním provozu na nových úsecích.





Místostarosta Písku Josef Soumar, který má v gesci oblast dopravy, připomíná, že město Písek se od začátku roku 2025 podílí i na agendě související s vážením a měřením na dálnici D4. Příjmy z vybraných pokut se přitom dělí třiceti procenty mezi obce, třiceti procenty mezi kraje a čtyřiceti procenty jde vlastníkovi komunikace.

„Od počátku roku nám v městské pokladně zůstalo z vážení kamionů zhruba 150 tisíc korun. Počet přestupků je relativně nízký, ale už jsem slyšel o komplikacích i na jiných úsecích, kde zasahoval Nejvyšší kontrolní úřad. V médiích se také objevily zprávy, že systém kontrolního vážení kamionů neplní svou funkci,“ připomíná písecký místostarosta Josef Soumar.

Zmínil, že situaci komplikuje i změna legislativy, kdy bylo zrušeno vážení jednotlivých náprav. Podle Martina Felixe, mluvčího Sdružení nákladních dopravců ČESMAD Bohemia, je hlavním důvodem neschopnost postihovat zahraniční dopravce. Správní orgány totiž nemají přístup do zahraničních registrů vozidel.

Na dálnici D4 je instalováno osm úseků pro vysokorychlostní měření rychlosti, z nichž šest je v provozu. Jak připomíná místostarosta Písku Josef Soumar, dva zbývající úseky mezi Novou Hospodou a Pískem spuštěny nejsou, i když právě ony byly médii označovány jako past na řidiče. Mění se tu totiž rychlost ze 130 na maximálních 110 kilometrů v hodině. Problém je podle ministerstva dopravy na straně dodavatele technologie, konkrétně při kalibraci a přechodu mezi rychlostními limity 130 a 110 kilometrů v hodině.

„Věc řeší přímo ministerstvo dopravy ve spolupráci s Policií ČR. My jsme do procesu spuštění radarů nijak zapojeni nebyli, od 1. ledna 2025 máme pouze zákonnou povinnost odbavovat elektronicky zaslané přestupky,“ doplňuje místostarosta Písku. Městský úřad nabral tři zaměstnance. „Jsou pracovně vytíženi. O více zaměstnancích nyní neuvažujeme. Je zřejmé, že úsekové měření dotuje agendu elektronického vysokorychlostního vážení,“ podotýká Josef Soumar.

Výsledky vážení a pokut

Podle dat odboru dopravy městského úřadu v Písku bylo od 1. ledna do 31. července 2025 rozesláno na vysokorychlostním vážení celkem pokut za 636 625 korun, z čehož reálně zaplaceno bylo 514 625 korun. Od začátku roku k 12. srpnu 2025 bylo evidováno 193 přestupků na váze v Krsicích.

Písek musel v roce 2024 a 2025 investovat do nových systémů a technického zázemí, aby agendu zvládl. Celkem 1,43 milionu korun šlo pořízení informačního systému Scarabeus DMS, 150 tisíc korun stála integrace systémů, na 295 tisíc korun vyšel hardware, dalších 110 877 korun stál nábytek a vybavení kanceláří, 882 734 korun byly doposud mzdové náklady od ledna do července. No a 465 345 korun stály poštovní služby.

Na druhé straně přinesly výzvy k uhrazení pokut výrazné příjmy: v únoru 579 750 korun za 763 výzev, v březnu 914 250 korun za 1180 výzev, v dubnu 1 082 500 korun za 1408 výzev, v květnu 746 500 Kč za 973 výzev, v červnu 718 500 korun za 934 výzev a v červenci 326 500 za 424 výzev. Ve správním řízení bylo nejvíce pokut řešeno v březnu, konkrétně za 511 tisíc korun, a dubnu za 388 tisíc korun.

Petr Eliáš
Petr Eliáš

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.