Pro snesený mostní oblouk z tratě Bechyňky se prověřuje nové umístění. Mezi Dražicemi a Dražičkami

TÁBOR – Už 18. července začne výluka na trati Tábor – Bechyně a budou zahájeny práce se sejmutím železničního mostu přes Lužnici v Táboře. Tento 174 metrů dlouhý ocelový most tu stojí od roku 1903. Má dva ocelové oblouky, jeden je dlouhý od pilíře ke břehu 36 metrů a druhý 60 metrů. Most je významnou památkou, vznikl v souvislosti s elektrifikovanou tratí Františka Křižíka. Teď se kolem něj dějí věci!
Tábor by využil jen fragment
Památkáři Správě železnic jako investorovi nařídili jeden oblouk mostního tělesa snést a někde zachovat. Na podzim roku 2023 dostalo město Tábor nabídku, aby menší z oblouků instalovalo například na břeh ke Křižíkově elektrárně. V budově totiž město Tábor chystá expozici, která má připomínat vynálezce Františka Křižíka, unikátní elektrifikovanou trať Bechyňku i využití elektřiny jako takové.
Radnice si nechala zhotovit několik vizualizací a došla k závěru, že obří oblouk se základnou dlouhou 30 metrů působí na břehu nevhodně masivním dojmem. „Dali jsme na vědomí, že máme zájem pouze o osmimetrový fragment z tohoto oblouku,“ uvedl táborský starosta Štěpán Pavlík.
Na co město Tábor naopak reagovalo kladně, byla nabídka, aby na budoucí železniční most byla připevněna lávka pro pěší. „Lidé tu přes stávající železniční most přecházejí nadivoko, lávkou získáme spojení obou břehů Lužnice,“ vyjádřil se starosta Pavlík. Práce na odstranění historického mostu a jeho nahrazení replikou s připojenou lávkou začnou letos v létě. A teď se dokonce objevil nápad, jak využít jeden ze snesených mostních oblouků, ten kratší.
Jeden oblouk by mohl putovat do Dražic
„Národní památkový ústav trvá na tom, aby se oblouk zachoval, Správa železnic ho chce deponovat v Malšicích. S tím ale památkáři nesouhlasí, a tak teď ČVUT zpracuje prověřovací studii, zda by se nedal využít jako lávka mezi Dražicemi a Dražičkami,“ zmínila místostarostka Dražic Eliška Pospíšilová. Obec Dražice má zájem na pěším propojení přes Lužnici.
Podle dražického starosty Lubomíra Smažíka by se obyvatelům Dražic, Dražiček a dalších obcí kolem řeky Lužnice splnil padesátiletý sen. Kdysi tu býval přívoz. Nejbližší mosty jsou na Harrachovce a pak až ve Stádlci. Nadšení ale zrovna nesdílejí chataři v okolí Matoušovského mlýna, kteří se obávají, že přijdou o svůj klid. Obce v okolí řeky však vidí v lávce potenciál pro cestovní ruch, v návaznosti na chystanou cyklostezku mezi Táborem a Dražicemi by se pak dalo přejít nebo i převést kolo přes řeku na druhý břeh, kde vede údolím Lužnice stezka Best of Europe z Plané nad Lužnicí až do Týna nad Vltavou.
„Uvažuje se ale, že u nás by mostní oblouk nesměřoval dolů k hladině, ale nahoru. Vše závisí na výsledku prověření,“ dodala Eliška Pospíšilová. Starosta Dražic Lubomír Smažík dodal, že pokud by tato varianta nevyšla, bude obec usilovat o původní řešení. „Je samozřejmě otázkou, jak to udělat, aby Správa železnic sem mohla umístit oblouk železničního mostu, když tu žádná železnice nevede,“ dodal starosta. O lávku mezi Dražicemi a Dražičkami obec stále stojí.
Diskuse k článku