Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin? - Jižní Čechy Teď!




Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin? - Jižní Čechy Teď!
před 4 hodinami

Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin?

Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin?
Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin?
Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin?
Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin?
Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin?
Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin?
Zobrazit galerii (8)
Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin?

MILEVSKO – Když v únoru loňského roku dorazila zpráva, že Milevsko uspělo s žádostí o dotaci v programu Rozvoj regionálních kulturních a kreativních center, kterou vypsalo Ministerstvo kultury, a má se opravovat také venkovní část milevského domu kultury, zavládla radost jak u vedení města, tak i u ředitele domu kultury. Tu bohužel během rekonstrukce vystřídalo zklamání z přístupu stavební firmy i technického dozoru stavby. O problémech s rekonstrukcí za bezmála 25 milionů hovoří starosta Milevska Ivan Radosta.


Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin? - Jižní Čechy Teď!
Rekonstrukce milevského domu kultury má problémy a zpoždění. Bude hotovo alespoň do konce prázdnin? - Jižní Čechy Teď!

Ivan Radosta

Co se v domě kultury opravuje a kdy rekonstrukce začala?
Letos probíhající rekonstrukce je vlastně druhou částí celkové renovace domu kultury. V té první se opravoval interiér včetně sálu a byla dokončena na konci prázdnin před dvěma lety. Teď se dělá nová fasáda včetně zateplení, zatepluje a izoluje se střecha, obnovují se původní pískovcové obklady i schodiště.
Dále se opravují podlahy v tanečních sálech a učebnách a dovybavují se technikou. V amfiteátru se staví nová kreativní učebna. Staveniště jsme zhotoviteli předali 3. března a stavba měla trvat 135 dní od tohoto data, tedy do 16. července.

Kdo stavbu realizuje?
Do výběrového řízení se přihlásily pouze dvě stavební firmy, takže nebylo moc na výběr. Jednou byla firma Kočí z Písku a druhou Stavitelství Karel Vácha a syn z Hluboké nad Vltavou. Tato firma s nabídnutou cenou 23,6 milionů korun včetně DPH uspěla i díky dobrým referencím. Důležitou součástí podmínek soutěže byl také termín dokončení. Chtěli jsme mít vše hotové nejpozději do konce prázdnin.
Vysoutěžit se musel i technický dozor investora. Tam vyhrála firma Wings CZ z Českých Budějovic. Za své služby požadovala 119 tisíc korun bez DPH a měla provádět jak nezávislý stavební dozor, tak i dohled nad bezpečností práce.

Jak stavba probíhala?
Začalo se stavět a v červnu se na nás obrátil ředitel domu kultury Vít Kratochvíl s tím, že to neprobíhá dobře. Tak jsme zpřísnili kontrolu i z naší strany a domáhali jsme se, aby stavební dozor i firma postupovali v souladu se smlouvou. Postupně jsme začali být se stavební firmou i s technickým dozorem investora velice nespokojeni. Nelíbil se nám harmonogram prací, počet lidí na stavbě ani jejich nasazení. Upozorňovali jsme na nedostatečné bezpečnostní opatření a na to, že práce nejsou odváděny v patřičné kvalitě a začínají se zpožďovat. Například neodbornou prací na střeše do objektu opakovaně zateklo. Na kontrolní dny jsem pak začal jezdit i já. Zjistilo se také, že Ivo Čížek, který měl provádět stavební dozor, nepostupuje podle smlouvy a stavební firma nemá na místě stavbyvedoucího ani jiné vedení, které by na dělníky různých národností dohlíželo. Za zmínku stojí i to, že se zástupci stavební firmy před zasláním nabídky ani nebyli osobně na objekt podívat.
Na druhé straně ale byly také objektivní důvody, které vedly ke zpoždění stavby. Objevily se tam věci, které nebyly v projektu správně a nebyly ani v rozpočtu. Ale to se u takto velké stavební akce a u takto staré budovy dalo očekávat.
Důvodem zpoždění bylo třeba nutné přepracování technologie zvýšení atik. Původně plánovaná varianta s nadezdívkou z pórobetonových tvárnic nebyla realizovatelná z důvodu špatného stavu původního zdiva. Zvolené řešení spočívalo v ubourání horních částí atik a jejich opětovném zhotovení monolitickým betonem, což je technologicky náročnější a časově delší postup. Dalším důvodem časového posunu bylo zjištění špatného stavu zdiva v oblasti hlavního vstupního schodiště a pod sochami u vstupu, kde bylo nutné nově vybetonovat nosné bloky. Na radě jsme kvůli tomu 14. července schválili uzavření dodatku smlouvy číslo 1 a prodloužení termínu dokončení do 5. srpna. Schválili jsme také vícepráce za necelých 1,2 milionu a méně práce za 817 tisíc korun bez DPH, tedy celkové zvýšení nákladů o 367 tisíc bez DPH.

Zlepšila se situace po vašich výtkách vůči stavební firmě a dozoru?
Právě, že ne. Zvyšovali jsme tlak na firmu i stavební dozor a uvažovali jsme dokonce o odstoupení od smlouvy z důvodu jejího nedodržování. Oslovili jsme další firmu v pořadí. Ta ale odmítla převzít rozpracovanou stavbu a pokračovat.
Nechali jsme to tedy tak, ale podařilo se nám naštěstí domluvit se s projektantem Lubošem Vanišem a ten přislíbil pomoc s odborným dohledem na veškeré práce. Také s dozorem pomohl Michal Herma a samozřejmě Aneta Hroníková, vedoucí odboru investic a správy majetku, která má akci na starost. Těm všem patří poděkování.
Zásluhou Luboše Vaniše se situace změnila k lepšímu a některé práce musela firma předělat. Jako subdodavatel nastoupila také firma Střechy Říha Vlastimila Říhy z Milevska, aby správně dodělala střechu a její zateplení i izolace. Největší problém totiž byl se střechou, která má 1 660 metrů čtverečních a je rovná, pultová a dost komplikovaná.

Kdy tedy bude rekonstrukce domu kultury dokončena a za kolik?
Na jednání rady 4. srpna jsme schválili dodatek smlouvy číslo 2. Objevily se totiž věci, které nebyly v projektu správně, a proto nebyly v původním rozpočtu. Schválili jsme tedy vícepráce za jeden milion korun a méněpráce za 510 tisíc. Takže další navýšení o přibližně
490 tisíc bez DPH. Celková cena tedy nakonec činí 24,7 milionu korun včetně DPH. Zkusíme ještě jednat s ministerstvem kultury, jestli by se vícepráce za přibližně jeden milion korun mohli zahrnout do uznatelných výdajů. Pokud se to nepovede, tak je zaplatí město, ale vše ostatní pokryje dotace. Jen se ještě musíme vyrovnat s Lubošem Vanišem. Teď s odstupem času vidím, že vlastní stavební dohled nad rámec vysoutěženého technického dozoru investora jsme si měli najmout hned na začátku stavby a ušetřili bychom si nejspíš mnoho problémů. Se stavební firmou i vysoutěženým technickým dozorem jsme byli opravdu nespokojeni.
Aktuální termín dokončení je stanoven na 28. srpna.

A to bude skutečně platit?
Ještě toho zbývá dost, ale na druhé straně zatím nevidím důvod, proč by se to nemělo zvládnout. Případné další prodloužení termínu by muselo být opravdu objektivně podloženo. Pokud tomu tak nebude a termín se nestihne, pak budeme uplatňovat sankce, které máme ve smlouvě.

Plánuje se nějaká akce na slavnostní otevření domu kultury po rekonstrukci?
Určitě něco uděláme, aby se veřejnost mohla podívat. Ale zatím není ještě přesně domluveno co a kdy. O termínu budeme informovat.

Marek Neumann
Marek Neumann

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.