Rezignoval kraj na malé autobusy? Jikord reaguje na kritiku

Ředitel neúspěšné firmy ČSAD STTRANS Vladimír Warisch vyřkl na adresu Jihočeského kraje a koordinátora dopravy, kterým je firma Jikord, kritiku na špatné zadání podmínek tendru. Redakci doložil grafy, které ukazují, že Jikord nově požaduje menší objem služeb malých autobusů, než sám po STTRANS požadoval. Podle Warische je jejich provoz efektivnější. V zadání nového výběrového řízení nároky kraje na malé autobusy výrazně klesly, což se podle Warische kraji dost prodraží. Doplnil, že na apely firmy nebyla ze strany zadavatele brána zřetel.
Podmínky zakázky
Ředitel Jikordu Josef Michálek redakci odpověděl, že Jihočeský kraj jako zadavatel soutěžil mimo nejnižší ceny současně i nejlepší dopravní řešení na jednotné požadavky a podmínky. „Nejdůležitější změnou oproti stávajícím smlouvám bylo, že Jihočeský kraj umožnil využití více kategorií autobusů s tím, že na každém spoji dle frekvence cestujících stanovil minimální kategorii autobusu. Pro kategorii střední autobus s minimální kapacitou 22 sedících byla stanovena průměrná frekvence maximálně 17 cestujících, pro kategorii klasický autobus s minimální kapacitou 38 sedících je stanovena průměrná frekvence maximálně 32 cestujících,“ uvedl Michálek.
Doplnil, že do kapacity se započítávají i sklopné sedačky do výše deseti procent z celkového počtu. „Je třeba zdůraznit, že počty vozidel nestanovil Jihočeský kraj, ale každý účastník ve své nabídce. Kalkulované počty vozidel, které se u jednotlivých dopravců v dílčích bodech odlišovaly, byly následně zapracovány do finančních modelů jednotlivých dopravců,“ uvádí Michálek.
Malé busy prý chtějí
Michálek také nesouhlasí s tvrzením, že by zadavatel zakázky rezignoval na malé autobusy. „Jednotlivé kategorie autobusů byly posuzovány na základě průměrné frekvence jednotlivých spojů, nikoliv minimální kapacity busů v příslušné kategorii. Z tohoto důvodu bylo u malokapacitních vozidel s minimální obsazeností 22 cestujících umožněno jejich nasazení v případě, že maximální průměrná frekvence dosahovala 17 cestujících. Tímto byla vytvořena rezerva pro případné výkyvy v počtu cestujících v průběhu jednotlivých období a dnů,“ podotýká Michálek a dodal, že například frekvence v pondělí a v pátek převyšuje frekvenci ostatních dnů.
„S ohledem na tyto skutečnosti je nabízený počet malokapacitních autobusů u jednotlivých dopravců nižší než současný reálný počet těchto autobusů stávajícího dopravce ČSAD STTRANS,“ odpověděl Michálek.
Diskuse k článku