Řidič skončil s přeraženým nosem, revizor s proraženým ušním bubínkem

Co se stalo?
Řidič autobusu na lince číslo 10, který jel ze sídliště Nad Lužnicí do centra, napomínal skupinu mladých lidí kvůli nevhodnému chování. Situace vygradovala na zastávce u autobusového nádraží, kdy mládež řidič slovně a pak i fyzicky napadla.
„Šel jsem k nim k zadním dveřím a snažil jsem se je uklidnit,“ vzpomíná řidič. „Nastala strkanice, na schodech jsem uklouzl a vytáhli mne ven. Tam nastala mela. Dostal jsem ran nepočítaně, pěstmi i lahvemi s alkoholem. Mám zlomený nos a obličejové kůstky, podlitiny po celém těle, už bych to zažít nechtěl,“ svěřuje se řidič, který od roku 1982 jezdil s náklaďákem a sedm let vozí pasažéry v táborské MHD.
Podle svědků šlo o osmičlennou skupinu mladíků, z nichž čtyři začali rvačku v uličce autobusu. Další přihlíželi a povzbuzovali. Nejagresivnější byl prý Slovák se zrzavými vlasy. Přivolaným policistům se podařilo několik mladíků z autobusu v přilehlých ulicích zadržet a prokázalo se, že byli pod vlivem alkoholu.
„Případ je stále v šetření a děkujeme za zprávu i ve vašich novinách, po zveřejnění se přihlásili další svědci události. Ty postupně vyslechneme. V počátku šetření bylo napadení kvalifikováno jako důvodné podezření z přečinu výtržnictví.“ uvedl tiskový mluvčí táborské Policie ČR Miroslav Doubek. „Ve věci jsou zahájeny úkony trestního řízení a případná další trestněprávní kvalifikace se bude odvíjet od lékařské zprávy. Podrobnější informace nemůžeme poskytnout, abychom neovlivňovali svědky a nenarušili průběh vyšetřování,“ dodal Doubek.
Řidič by neměl vycházet z kabinky
„S případy agresivity cestujících vůči řidičům se v Táboře narozdíl od jiných měst nesetkáváme příliš často. Přesto se dějí,“ přiznává Petr Pistulka z divize autobusové dopravy Comettu Plus. „Podobné fyzické napadení pamatuji před několika lety a druhé loni v září. Tehdy na zastávce U Reálky řidiče napadl opilý bezdomovec. Většinou je problémem to, že řidič nevydrží psychicky, odejde ze zasklené kabinky u volantu a chce problém řešit domluvou sám. Právě pro podobné excesy řidičům interní směrnicí doporučujeme nevycházet z kabinky a zavolat vysílačkou dispečink či mobilem policii. K napadení by tak nemuselo dojít a ani k následkům na zdraví,“ připomíná Pistulka. U napadeného řidiče z 12. ledna je nahlášen pracovní úraz.
Podle Petra Pistulky ale poslední dobou rostou slovní útoky na pracovníky Comettu Plus. Má zato, že to souvisí s náladou a stavem společnosti, výchovou v rodině a s ne vždy vhodnými zájmy mladých lidí.
Zvýšenou agresivitu, zejména mládeže, zaznamenávají také revizorky. Jejich pracovištěm jsou každodenně autobusy a často musí vyslechnout ne zrovna lichotivé poznámky a komentáře.
Nadávky a proražený bubínek
„Práci řidičům a hlavně revizorkám rozhodně nezávidím,“ přiznává vrchní komisař táborské městské policie Petr Svoboda. „Zatímco k fyzickým konfliktům v autobusech vyjíždíme tak jednou za půl roku, ke slovním výměnám a vulgárním nadávkám o dost častěji. Většinou jde o černé pasažéry, kteří nechtějí prokázat totožnost a jsou agresivní ponižováním, vyhrožováním či verbálními urážkami,“ dodává Svoboda.
Revizor S. kontroloval cesující v auobuse a nic nenasvědčovalo tomu, že se k něčemu schyluje. Všichni měli jízdenky nebo průkazky, ale prohřešek proti přepravnímu řádu zaznamenal jinde. Jeden z mužů měl s sebou uvnitř vozu psa, který neměl náhubek. Udělil mu tedy pokutu a poté spolu s ním vystoupil. Oba se na zastávce vydali opačným směrem. Náhle revizor uslyšel za sebou kroky a když se otočil, dostal od majitele psa, který pokutu psychicky neunesl, ránu pěstí do ucha. Odnesl to proražený bubínek. Stalo se to sice před několika lety, ale v podvědomí revizorů je tato událost dodnes.
Sympatie cestujících na straně černých pasažérů?
„V poslední době se žádné fyzické napadení revizorů neopakovalo,“ konstatuje vedoucí přepravní kontroly Comettu Plus Hana Fáberová. „Zato k verbálním útokům na naše pracovnice dochází téměř každodenně. Slovní útoky přicházejí nejen od černých pasažérů či právě kontrolovaných cestujících, ale často i od dalších přihlížejících lidí. Nelze ani specifikovat, o jakou věkovou skupinu jde. Setkáváme se s tím od mládeže až po seniory. Konflikty se však daří většinou vyřešit v klidu a po vzájemné domluvě. Jen v nejhorších případech je nutné volat dispečink nebo městskou policii,“ dodává Fáberová.
Všechny táborské revizorky prošly dlouhodobým kurzem, kde se učí nejen svým právům a povinnostem, ale také empatickým způsobům komunikace s cestujícími a předcházení konfliktům. Přesto je k tomuto zaměstnání potřeba nekonfliktní a klidná povaha. O tom, že svou práci revizorky zvládají, svědčí i to, že v této profesi nedochází k fluktuaci. Můžeme se s nimi setkávat v autobusech táborské MHD již dlouhá léta.To má podle Hany Fáberové jediný problém. Většinou je všichni pravidelní cestující znají. I to ovšem může být jeden ze způsobů prevence proti černým pasažérům a případným konfliktům.
Diskuse k článku