Řidiči mají v Budějovicích problém s průjezdem kruhového objezdu směrem na Lišov




Poslední úpravy na okružní křižovatce, přidání bypassů, byly podle Adama Kolouška, mluvčího jihočeského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), dokončeny v druhé polovině roku 2021. Řidiči se s tím ale dodnes příliš neztotožnili a mají tu stále problém. O čemž se ostatně při několika průjezdech křižovatkou s více jízdními pruhy přesvědčil i redaktor JčTEĎ.
„Projíždím tudy často po Okružní ulici směrem od Rudolfovské do Nemanic k Pražské třídě a dále k Borku. Auta přijíždějící do Budějovic od Lišova mi občas dají přednost, občas nedají. Musím proto na objezdu zastavit, abych se do odbočovacího pruhu vůbec dostal. Projet rovnou se mi podaří málokdy,“ popsal komplikace v dané lokalitě například Pavel Bláha z Českých Budějovic s tím, že by kvitoval radu fundovaného odborníka.
Nesmí ohrozit, ani omezit toho, kdo v daném pruhu jede
S tou přišel jihočeský koordinátor BESIPu Václav Kovář, jehož náplní práce je už 16 let šíření prevence v oblasti silničního provozu. „Na kruhovém objezdu mají všichni účastníci silničního provozu povinnost se chovat, tak, jak by se měli chovat na jakékoli hlavní silnici, která má více jízdních pruhů. To znamená, že řidiči musejí myslet na to, že nám zákon ukládá, že pokud přejíždíme z jednoho pruhu do druhého, tak nesmíme ani ohrozit, ani omezit toho, kdo v daném pruhu právě jede. Tohle, když si uvědomí, tak by měli mít naprosto jasno. Jak tady, tak například i u jejího menšího sourozence na kruhové křižovatce u českobudějovického Globusu,“ nastínil koordinátor BESIPu.
Václav Kovář připomněl i další skutečnost, kterou se řidiči často neuvědomují. „Řada z nich žije v povědomí, že když vozidla jedoucí od Lišova na kruhový objezd mezi ulicemi Generála Píky a Okružní mají před vjezdem na kruháč značku Dej přednost v jízdě, tak ji musejí dávat i na kruhové křižovatce. To ale není pravda. Značka Dej přednost v jízdě totiž platí pouze pro najetí do té křižovatky. Jakmile ale hranici křižovatky projedou, musejí ostatní účastníci provozu zapomenout na to, že tam značku Dej přednost v jízdě měli,“ vysvětlil koordinátor BESIPu.
Václav Kovář proto zdůrazňuje, že jízda po kruhových křižovatkách, zejména těch víceproudých, vyžaduje velkou ohleduplnost řidičů vůči sobě. Která prý, bohužel, často schází. Mezi další chiméry rozšířenými mezi řidiči pak podle jeho slov je, že se na kruhovém objezdu nesmí zastavit. „Klidně se tam, včetně přibrždění, zastavit může, pokud si to okolnosti vyžádají a počkat, až se mi ten pravý, v tomto případě odbočovací pruh, do kterého chci najet při vyjíždění, uvolní. Druhou variantou je, že mohu kruhovou křižovatku ještě jednou objet. U kruháče s jedním jízdním pruhem pak platí, že řidič po něm již jedoucí, má přednost. Tam je to o to jednodušší,“ dokreslil koordinátor BESIPu.
Denně projede ulicí Generála Píky z centra Budějovic 27 tisíc aut
Českobudějovickou ulicí Generála Píky, v úseku I/34 před kruhovým objezdem, projede z centra krajského města denně zhruba 27 tisíc osobních i nákladních vozidel. „Po výjezdu z kruhového objezdu směrem na Lišov se počet aut na silnici I/34 pohybuje okolo 25 tisíc. Po silnici I/20 po Okružní ulici před kruhovým objezdem od Pražské třídy jich projede zhruba 14,5 tisíce a ze směru od Rudolfovské projede Okružní ulicí po komunikaci II/634 denně přes osm tisíc vozidel,“ upřesnil mluvčí ŘSD Adam Koloušek.
Policejní statistiky dokládají, že během uplynulých tří let, tedy od roku 2021 do současnosti, se na kruhovém objezdu mezi českobudějovickými ulicemi Generála Píky a Okružní, včetně jeho těsné blízkosti na příjezdových a výjezdových komunikacích stalo celkem 21 dopravních nehod. „Ty si vyžádaly čtyři lehká zranění. Jednu smrtelnou nehodu v této lokalitě evidujeme z roku 2019, ale to měl kruhový objezd ještě jinou podobu,“ uzavřel mluvčí jihočeské policie Milan Bajcura.
Diskuse k článku