Řidiči v Jihočeském kraji jsou rekordmani ve vybržďování a myškách

V Jihočeském kraji uvádí pětkrát více řidičů, než je republikový průměr, že velmi často vybržďují auta za sebou. Celkem se tohoto projevu agresivity na jihu Čech alespoň někdy dopouští osm procent řidičů. Naopak na auto před sebou se někdy tlačí přibližně šest z deseti řidičů a signalizovat odbočení nebo změnu jízdního pruhu blinkry záměrně opomíná téměř třetina lidí. Celkově se během jízdy nechá k agresivitě vyprovokovat téměř 60 procent jihočeských řidičů, ukázal průzkum provedený agenturou STEM/MARK.
„Důsledky nebezpečného chování při řízení jsou neúprosné. Například nedobrždění vozidla má podle statistiky Policie České republiky v kraji na svědomí v průměru více než 300 nehod ročně. Další nehody pak vznikají z důvodu nepoužívání směrových světel při změně jízdního pruhu, které z velké části unikají statistikám policie, ale jsou řešeny prostřednictvím hlášení škodních událostí z pojištění odpovědnosti. Tato závadová jednání v provozu na silnicích jsou hodnocena jako nesprávný způsob jízdy. V důsledku nesprávného způsobu jízdy bylo na území kraje za rok 2020 zaviněno více než 57 procent dopravních nehod, při nichž zemřelo devět osob a 58 osob bylo těžce zraněno,“ říká Václav Kovář, krajský koordinátor Besip pro Jihočeský kraj.
Ačkoliv jsou agresivní projevy na silnicích extrémně nebezpečné, za určitých okolností je ochotno je tolerovat 46 procent dotázaných. „Ochota českých řidičů omlouvat své prohřešky za volantem tím, že si to okolnosti žádají, je neobyčejně vysoká,“ komentuje výsledek dotazníkového šetření výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Platí také, že jednotlivým prohřeškům přikládají lidé různou závažnost. Zatímco například nedodržování bezpečné vzdálenosti, předjíždění na poslední chvíli, vybržďování či záměrné nedávání přednosti hodnotili dotazovaní jako velmi rizikové, troubení, křik a agresivní gestikulaci za nebezpečné nepovažuje téměř nikdo. Nicméně i tyto zdánlivě neškodné projevy mohou mít nedozírné následky, varuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy: „Chcete-li dát například vytroubením jiného řidiče najevo, že má uhnout z cesty nebo vyrazit do křižovatky, protože už blikla zelená, je třeba si uvědomit, že to může vyvést z míry nejen daného řidiče, ale také všechny okolo. Lidé se začnou rozhlížet všude kolem, čímž ztratí pozornost, nebo náhle strhnou volant ke straně. To všechno jenom zvyšuje riziko, že někdo udělá skutečnou, fatální chybu.“
Diskuse k článku