Riziko střetu se zvěří? V jižních Čechách hrozí nejméně - Jižní Čechy Teď!
Riziko střetu se zvěří? V jižních Čechách hrozí nejméně - Jižní Čechy Teď!
Riziko střetu se zvěří? V jižních Čechách hrozí nejméně - Jižní Čechy Teď!
5. 12. 2023 14:35

Riziko střetu se zvěří? V jižních Čechách hrozí nejméně

Riziko střetu se zvěří? V jižních Čechách hrozí nejméně
Riziko střetu se zvěří? V jižních Čechách hrozí nejméně
Zobrazit galerii (4)
Riziko střetu se zvěří? V jižních Čechách hrozí nejméně
Střetů se zvěří v Česku přibývá. Zejména na podzim a v zimě, kdy lidé jezdí mnohem víc v šeru a tmě. Pojišťovny evidují každý rok přibližně o desetinu větší počet a pojistné, které na následky nehod vyplatily, už přesáhlo jednu miliardu korun. Kde je riziko, že vám na silnici skočí nějaké zvíře, největší?

Riziko střetu se zvěří? V jižních Čechách hrozí nejméně - Jižní Čechy Teď!

Na dálnicích dochází ke střetu se zvěří častěji
Je to možná překvapení, ale nejčastěji dochází ke střetu se zvěří na dálnicích kolem 13 %. Na všech ostatních typech komunikací je to 10,8 % srážek. Proto asi není velkým překvapením, že kvůli husté silniční síti ve Středočeském kraji se většina nehod stane právě tam. Ročně dochází v průměru k 208 nehodám. Následuje kraj Vysočina s 52 nehodami ročně a za ním Jihomoravský kraj s 51 nehodami ročně.
Vysoké riziko hrozí hlavně v úsecích, které vedou kolem lesů a polí. Situaci nepomáhá ani fakt, že roste počet automobilů i spárkaté zvěře. Nejčastěji jde o srnu a divoké prase.

Jižní Čechy patří mezi nejméně rizikové
Mezi nejrizikovější tahy patří, podle Portálu nehod, silnice I/9 z Prahy do Neratovic, České Lípy a Rumburku. Za poslední dva roky tímto směrem došlo k 23 nehodám. Další nebezpečný úsek vede mezi Poříčím nad Sázavou a Benešovem. V Ostravě na silnici vedoucí k části Lhotka se za stejné období stalo 15 nehod.
Je zajímavé, že z pohledu statistik nejsou horší letní měsíce, ale mnohem více se toho děje v chladnějším období. Je to hlavně kvůli rozmnožovacímu cyklu této zvěře. Z měsíců jsou pak nejhorší květen a listopad. Pokud bychom řešili čas, tak tzv. špička přichází za svítání a za soumraku. U dálnic se to trochu liší a k nejvíce nehodám dochází uprostřed noci.
A kde je podíl srážek se zvěří nejmenší? Překvapivě v Jižních Čechách, kde mají 5 % i přesto, že jde o hojně zalesněnou a polnatou krajinu. Není zde ale tak hustá síť silnic a dálnic jako ve více exponovaných částech země.

Jak se chovat, když vám do cesty skočí zvěř?
Když zvěř po střetu s vaším vozem uteče, nemusíte volat policii a ani to s nikým řešit. I kdyby byla zraněná, není vůbec jisté, že by se našla. Pokud je zvíře zraněné a zůstalo na místě, volat policii musíte. Není nutné se bát. Pokutu nedostanete a nejsou za to ani trestné body. Policie s vámi sepíše protokol na pojišťovnu a kontaktujte myslivecké sdružení, které zvíře odveze. Než kdokoliv přijede, nijak s ním nemanipulujte a nikam nevozte. Nejen kvůli možné nákaze nějakou nemocí, ale bylo by to z hlediska zákona považováno za pytláctví.

V případě srážky pak nezapomínejte na běžné bezpečnostní postupy, které platí při jakékoliv nehodě:
• mějte zapnutá výstražná světla,
• vezměte si reflexní vestu,
• za auto položte výstražný trojúhelník (50 metrů od vozu na běžné silnici a 10 metrů na dálnici),
• stoupněte si stranou do bezpečí a počkejte na policii nebo asistenční službu.

Pojišťovny mají jiné statistiky než policie
Z policejních statistik vyplývá, že počet střetů se zvěří je rok od roku menší. Ovšem pojišťovny s tím nesouhlasí. Podle nich se v řadě krajů změnila metodika, kterou je policie eviduje. Obvykle je šetří ve zkráceném režimu, potvrdí účastníkům nehody pouze formulář o nehodě a tím to končí. Tyto případy se do statistik nepropisují. Například v období od června 2021 do května 2023 byla odhadnutá škoda při nehodách se zvěří v okresu Benešov na silnici č. 120 podle pojišťoven 2 849 597 Kč, zatímco u policie 721 500 Kč. Nehody na dálnicích jsou oproti ostatním většinou závažnější. Důvod je celkem prostý – rychlost vozidel, která samozřejmě dosahuje mnohem vyšších čísel než na jiných typech komunikací. Průměrná škoda na dálnicích po střetu se zvěří činní 77 897 Kč, zatímco na ostatních silnicích 44 637 Kč.

Opravy stojí čím dál víc
S tím, jak po silnicích jezdí čím dál modernější a propracovanější vozy s moderními technologiemi, stoupají i ceny oprav, a to dost výrazně. Je nasnadě připomenout, že běžné povinné ručení vám v tomto případě moc nepomůže. Pokud jde o zvíře, které má majitele (například pes), musí vám škodu uhradit on. Protože většinou jde o srážku s divokou zvěří bez majitele, není po kom žádat vyplatit škodu. Abyste opravu nehradili ze svého, potřebujete vhodnou pojistku. Připojištění proti srážce se zvěří si můžete sjednat k havarijnímu pojištění nebo k povinnému ručení. Vyjde vás to na pár stovek ročně, ale ušetřit může tisíce. Především tehdy, když žijete ve zmiňovaných oblastech. Dejte si však pozor, zda se pojištění vztahuje na všechna zvířata. Vybírejte pečlivě a ideálně si jednotlivé nabídky porovnejte mezi sebou. Přehledně seřazené a ověřené poskytovatele najdete například na srovnávači Povinneruceni.biz.

Je možné zabránit srážce se zvěří?
• Předvídejte místa, kde se může zvěř pohybovat, jeďte pomaleji, a to zejména v rizikových časech, na jaře a na podzim.
• Když zahlédnete zvíře u silnice, nemějte dálková světla, která by zvíře oslnila. To pak zůstává stát, protože nevidí, místo toho, aby uteklo.
• Jedno zvíře přes cestu často znamená, že další budou následovat. Často se přemisťují hromadně.
• Dávejte pozor na místech označených dopravní značkou Zvěř.
Motoristé by se neměli spoléhat na riziková období. Je rozumnější jezdit opatrně po celý rok, protože nikdy nevíte, kdy se nějaká zvěř bude u silnice pohybovat. Pamatujte na to, že při rychlosti 60 km/h se srážka s dospělým jelenem rovná působení pěti tun na vozidlo. Takovou váhu má například slon. Pokud už víte, že nestihnete včas zastavit, snažte se nepanikařit. Odborníci říkají, že je lepší ostře zabrzdit a mířit přídí vozu na zvěř. Takto dokáží velké deformační zóny a čelní airbagy dobře pojmout následky nehody.
-pi-

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.