Sedačky v autobusech MHD: Koženka nebo mikroplyš? - Jižní Čechy Teď!
14. 3. 2021 8:48

Sedačky v autobusech MHD: Koženka nebo mikroplyš?

TÁBOR – Jedním z míst, kde podle epidemiologů hrozí nejčastěji možnost nákazy koronavirem, jsou autobusy městské hromadné dopravy. Cestováni za prací si ale nejde odpustit jako třeba návštěvu restaurace nebo divadla. V autobusech dochází ke koncentraci lidí a možnost šíření viru je poměrně vysoká. Dezinfekce autobusů probíhá nejen běžnými chemickými prostředky, ale i ozonem, který odstraňuje viry, bakterie, zápach i plísně ještě účinněji než běžné způsoby. Ale jsou i jiné možnosti.

Sedačky v autobusech MHD: Koženka nebo mikroplyš? - Jižní Čechy Teď!

 

Například cestující MHD v Českých Budějovicích letos dostanou devět nových autobusů S ohledem na přísnější požadavky týkající se hygieny budou vozidla vybavena sedačkami pro cestující s koženkovým čalouněním, což umožňuje údajně daleko účinnější údržbu a čištění oproti látkovým sedačkám. Zároveň však na rozdíl od plastových nebo dřevěných sedaček, které jsou v MHD také používány, nabízí pasažérům dostatečné pohodlí.

Jak dlouho přežije korovavirus na různých površích? Nejčastěji se uvádí, že například na skleněném či kovovém povrchu přežije cca 2 – 3 dny, na plastu cca 5 dnů, na dřevu 4 dny. Textilní materiály jsou různě porézní, u nich se dá počítat s maximální dobou kolem tří dnů.

V Táboře se s možností vyměnit mikroplyšový povrch sedaček v šestatřiceti autobusech MHD nepočítá. A nepočítá se ani s jiným povrchem sedaček u autobusů, které budou nově zakoupeny. Jak je vidět z průzkumů, z hlediska životnosti koronaviru příliš velký rozdíl mezi jednotlivými povrchy sedaček není. Autobusy táborské MHD se pravidelně čistí, dezinfikují, v noci také ozonovým generátorem. Dezinfekce ozonem je výhodná pro vysokou mikrobiocidní účinnost a především schopnost dostat se doslova všude, jak do různých záhybů a všech jinak nepřístupných konstrukčních prvků, tak třeba i do povrchů a materiálů jako jsou dřevo nebo třeba molitan. Tedy i mikroplyš.
„Zatím počítáme jen se standardním povrchem sedaček. Proti plastu či kožence, které v zimě studí a v létě se na nich člověk nepříjemně potí, jsou pro cestující komfortnější,“ obhajuje mikroplyšová sedadla Aleš Melich, ředitel divize autobusové dopravy dopravce Comett Plus.

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.