Smlouvu s ČSAD ukončí Jindřichův Hradec předčasně. Co bude dál s místní MHD?
Do kdy měla platit původní smlouva a proč bude ukončena?
Původní smlouva měla platit ještě pět let, protože byla uzavřena po předchozím výběrovém řízení v roce 2015 na dobu deseti let. Původní smlouva samozřejmě pamatovala na všechny možnosti, které by během těch deseti let mohly nastat. Ale nepamatovala na to, že vláda zasáhne do privátního sektoru, zvýší platy řidičům a upraví jejich platový režim takovým způsobem, že tomu dopravce za stávajících podmínek už nemůže čelit.
S navyšováním mezd se tedy ve smlouvě uzavřené na deset let nepočítalo?
My jsme ve smlouvě měli mechanismy, kterými se dalo reagovat na změnu cen pohonných hmot i na zvýšení mezd. Ale jen do výše statistického průměru České republiky. Ale toto zvýšení platů ze strany státu, které proběhlo několikrát za sebou, samozřejmě všechny tyto možnosti několikanásobně převýšilo. Firma ČSAD Jindřichův Hradec se tak dostala do svízelné ekonomické situace, na kterou nás upozornila už v únoru letošního roku. Já jsem to začal řešit hned po svém nástupu.
Jakou ztrátu ČSAD letos očekává?
Z provedených analýz vyplynulo, že pokud bude dopravce v činnosti pokračovat za režimu zvýšených mezd, tak by jen za letošní rok dosáhla ztráty tří milionů korun. Oni by v tom případě museli pro nás přestat jezdit, protože samozřejmě nemohou do nekonečna svou ztrátu násobit.
Jaké budete stávající situaci řešit?
Domluvili jsme se s dodavatelem na tom, že smlouvu ukončíme společnou dohodou, nicméně do konce roku doběhne za stávajících podmínek. Potom vyhlásíme výběrové řízení a budeme hledat nového dopravce nebo se může přihlásit i stávající firma. Samozřejmě za nejvýhodnějších podmínek pro město.
Co se bude dít v době, kdy budete hledat nového dodavatele?
Než vysoutěžíme novou firmu, bude probíhat takzvané přechodné období. Nadále budeme využívat služeb stávajícího dopravce za předem stanovených podmínek zvýšených mezd řidičů. To znamená, že cena, kterou město zaplatí za služby, bude navýšena jen o mzdové náklady.
Bude to mít nějaké dopady pro cestující?
Předpokládám, že ne. Do konce roku se určitě nebude ani měnit cena jízdného a budou platit všechny předplacené jízdenky. Od roku 2021 bude MHD pro občany zajištěna, musíme ale ještě vyřešit, jestli a jak konkrétně se navýšení ceny služby do jízdného promítne.
Jak to bude s autobusovými zastávkami, které jsou v majetku ČSAD?
V majetku ČSAD je pouze zastávka U nádraží. Tam si samozřejmě chceme zřídit právo vjezdu, aby v připravovaném výběrovém řízení nebyli diskriminováni ostatní dopravci.

Diskuse k článku