Soběslav nakročila k logistickému centru - Jižní Čechy Teď!
17. 3. 2024 8:08

Soběslav nakročila k logistickému centru

SOBĚSLAV – Rezignace oponentů byla patrná při projednávání nové územní studie Průmyslové zóny Soběslav. Roky bouřili proti vzniku velkého logistického centra u dálnice, teď má podle nich developer zelenou. Pořizovatelem studie je městský úřad a zastupitelé na únorovém zasedání už hlasovali jen o tom, že berou novou studii na vědomí. Obhajoval ji zpracovatel, písecký architekt Radek Boček.

Soběslav nakročila k logistickému centru - Jižní Čechy Teď!

 

Logistické centrum přinese podle architekta práci

Tajemník Městského úřadu v Soběslavi Radek Bryll uvedl, že důvodem, proč úřad novou studii pro zájmové lokality developera Z12 a Z20 zadal, byla probíhající změna územního plánu a neaktuálnost předchozí územní studie. Tomu oponoval zastupitel Martin Kákona (Piráti pro Soběslav). Řekl, že nová územní studie se pořizuje, protože ta předchozí developerům nevyhovovala a teď se rozvolňuje možnost zástavby. Znovu tak naznačil, že radnice jde developerům na ruku. „Jsme pro nákladní dopravu tranzitní země, neprobíhá tu rutinně vážení převážených nákladů,“ zopakoval Kákona, proč Pirátům vadí boom podnikání v logistice na našem území. Zahušťuje neúměrně dopravu a ničí silnice.

Architekt Boček to vidí jinak. Připomněl, že Soběslav přišla v letech 1995 až 2018 o 500 obyvatel a tento trend pokračuje. „Město tedy potřebuje něco nabízet, nejen dobré prostředí a bydlení, ale taky práci,“ řekl Radek Boček. Vášnivé diskuse o tom, kolik pracovních míst logistické centrum může nabízet a nakolik tam bude zajímavá práce pro místní obyvatele, se odehrály už na předchozích zastupitelstvech.

Architekt Boček je přesvědčený, že nová studie územní plán zpřísňuje, aniž by ho měnila. „Není tak podrobná jako ta předchozí. Nechává na následujících orgánech, aby posoudily, co chce investor stavět, jak to má vypadat a odkud mají být příjezdy,“ řekl. Boček zmínil, že limitoval výšku budov, jejich půdorys a maximální zastavitelnost v území na 60 procent. Zbytek má být zeleň. Zdůraznil, že územní plán toto území stanovuje pro výrobu a skladování.

Dosavadní studie by investory odrazovala

Zastupitel Kákona dál trval na tom, že pro město je výhodné ponechat v platnosti dosavadní územní studii. „Ta je tak určitá, že je nástrojem, jak do tohoto prostoru nezainvestovat,“ namítl architekt Boček fakt, kvůli kterému odpůrci logistického centra o zachování studie stáli.
Nová územní studie prošla všemi předepsanými kroky. Pracovní návrh architekt Boček dodal v květnu 2023, do června se shromáždily připomínky města. Studii pak do srpna loňského roku přepracoval a v následujícím měsíci byla zveřejněna s možností připomínek veřejnosti do 29. září. V říjnu 2023 poslal městský úřad jako pořizovatel architektovi připomínky a konečná podoba studie byla projednána na zastupitelstvu loni 17. října.
Většina šestnácti zastupitelů z celkových 21 nyní vzala konečnou podobu nové územní studie na vědomí. Zájemci o výstavbu v Průmyslové zóně Soběslav ze společností PZ Soběslav 1 a PZ Soběslav 2 tak dostávají nová pravidla. Piráti pro Soběslav trvají na tom, že jim město otevřelo dveře. K developerskému záměru vydal i krajský úřad loni v prosinci kladné stanovisko EIA k vlivu na životní prostředí. Musel se vypořádat s více než stovkou připomínek od občanů.

Škůdci města?

„Původní územní studie byla vypracována poctivě a řešila podrobně jak charakter staveb, tak jejich dopravní obslužnost. Nebyl žádný důvod územní studii předělávat. Nová studie ruší regulativy v území a umožňuje developerovi postavit, co zamýšlí. Je to další krok radnice, který dává developerovi území průmyslové zóny na zlatém podnose v situaci, kdy se developer k ničemu nezavázal a naopak nechce dělat v projektu úpravy, které občané požadují. Dokonce ani vedení města neprosadilo své připomínky k projektu,“ okomentoval výsledek zastupitel Kákona.
„Vidím to tak, že kdo hlasoval pro novou územní studii, je škůdcem nejenom města, ale celé naší země, protože záměr developera bude mít podstatný vliv na životní prostředí. Vybudování logistického centra nepřinese regionu žádné výhody. Developer dosud nepřišel s ničím, co by regionu prospělo, naopak neúměrně zatíží město. Z mého pohledu jde o jasný klientelismus,“ dodal Martin Kákona.

 

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.