Písecká firma Kvalitex získala ocenění Spokojený zákazník 2025. Z ložního povlečení letí satén a mušelín
PÍSEK – Český textil žije. Důkazem je Kvalitex, rodinná firma z Písku, která si letos odnesla ocenění Spokojený zákazník. Její povlečení, přikrývky a polštáře míří nejen do českých domácností, ale také na zahraniční trh. O cestě, inovacích a plánech do budoucna promluvil majitel firmy Josef Handrejch.
Jak dlouho je vaše firma na trhu?
Kvalitex existuje od roku 2011. V roce 2016 došlo k reorganizaci, k navýšení objednávek a obratu. Takže z OSVČ vznikla firma Kvalitex s.r.o. Firmu jsem zakládal, takže jsem v ní od začátku. Manželka v té době byla na mateřské dovolené. Pracoval jsem z domova, měl jsem v bytě kancelář. Postupně jsme si v Pražské ulici udělali z jednoho bytu malou dílnu. Jak docházelo k růstu, museli jsme se přestěhovat. Od roku 2021 jsme v areálu v ulici Za Nádražím.
Co všechno vyrábíte?
Hlavním sortimentem je ložní povlečení. Přikrývky a polštáře z dutých vláken, prostěradla, napínací prostěradla, froté, bavlněný satén – ten je teď hodně populární, dále matracové chrániče. Pracujeme na tom, aby byl zákazník naprosto spokojený, když obdrží naše zboží. Nedílnou součástí je hotelový sortiment.
Šijete vy osobně?
My máme jednu takovou výhodu v nevýhodě. Naše šití je rovné šití. Sám jsem nikdy celý výrobek nešil, nicméně zabývám se šicími stroji a dalším zařízením. A šití je nezbytné vyzkoušení po procesu opravy stroje.
Chtěl jste vždycky dělat takové povolání?
Moji rodiče byli zakladateli firmy. Po rozdělení v roce 2011 vznikla právě značka Kvalitex. Studoval jsem tady v Písku textilní školu se zaměřením na šicí stroje a dále na vysoké škole textilní marketing v Liberci. Dělám tedy v textilu celý život. A neměnil bych.
Jakou část svojí práce máte nejraději?
Já mám hodně rozmanitou práci. Někdy jsem ve skladu, někdy pomáhám ve výrobě. V posledním roce jsem se zabýval spíše marketingem. Online marketing je teď jedním z největších témat. Mám rád hlavně komunikaci s lidmi, se zaměstnanci i se zákazníky.
Kde berete inspiraci, jak navrhujete vzory a kolekce?
Ten proces je hodně složitý. Většinou musí dojít k výměně několika designů, musí do sebe barevně zapadat. Máme kolekce, kterými jsme vlastně trochu svazováni. Zavázali jsme se, že trendy budeme sledovat, což děláme, jezdíme i na veletrhy.
Velkým trendem je v poslední době například jednobarevné povlečení. A trendy se neustále posouvají dál. Těch nástrojů je tedy více. Je pravda, že máme dobré partnery, kterým řekneme přesně jak co chceme a kolik toho chceme a oni nám to natisknou. Nakonec vypustíme nabídku několika nových variant a z toho se stejně ukážou dva až tři bestsellery. Ale vždy tam bestseller je, kdyby nebyl, bylo by to špatně.
Změnili se v posledních deseti letech trendy? Chtějí lidé něco jiného než dříve?
Trendy se mění. Máme i kolekce ložních povlečení. Velmi populární kolekce je teď Nordic, což je kolekce skandinávského stylu. Další kolekcí je Provence, která je spíše otázkou jara a léta. Je vidět, že zákazníci nakupují designy, které jsou v dané roční době populární. Hodně si tedy hrajeme i se sezonností.
Spíte doma v Kvalitexu, máte osobně nějaký oblíbený výrobek?
Samozřejmě. Velký boom zažilo mušelínové povlečení. Je to dnes jedno z nejpříjemnějších povlečení na trhu, materiál se kterým jsem v současnosti asi nejvíc spokojený. Nejen kvůli výrobě, ale i kvůli tomu, že se nemusí žehlit a na dotek je mnohem příjemnější než třeba krep. Bavlna je skvělým materiálem po všech stránkách, ale mušelín je teď fenomén.
Jak jste reagovali, když jste zjistili, že jste ocenění Spokojený zákazník získali?
Byli jsme mile překvapeni. Je to pro nás hezké ocenění. Hodnotí se spousta firem a živnostníků napříč různými obory, takže nás to velmi potěšilo. Jsme malá rodinná firma o dvanácti až třinácti zaměstnancích, za každé takové ocenění, které jsme kdy získali (v minulosti to byl Živnostník Písecka, pozn. redakce), jsme moc rádi. Obzvláště když vychází i z různých hodnocení zákazníků a recenzí, bereme to jako velkou odměnu.
Jaké konkrétní kroky děláte, abyste si udrželi spokojené zákazníky?
Není to pro nás jen fráze. První, koho kontaktujeme, když je jakýkoli problém, jsou právě naši zákazníci. Problém může nastat kdekoli, i v rámci přepravy. Když například dojde ke ztrátě zásilky, tak první, co uděláme je, že pošleme objednávku znovu, což se nám zrovna teď stalo. Až potom jsme s přepravcem řešili reklamaci. To je nejspíše to, co naši zákazníci oceňují. V dnešní době různých online obchodů, kam se nedá dovolat a mluví s vámi robot, to máme nastavené na osobní rovině. Chápeme, že do budoucna bude nutná určitá automatizace, ale nedokážu si představit, že bychom někdy nahradili komunikaci za robota. Zabýváme se i zápornými recenzemi, řešíme to, přistupujeme k tomu zodpovědně. Pro mě jako majitele firmy je tohle alfou i omegou všeho.
Je pro vás těžké konkurovat levným výrobkům z Asie?
Působíme na více trzích, na Slovensku, v Polsku, Rumunsku, Slovinsku, Maďarsku. A zákazníci českou textilní výrobu oceňují. Určitě nedokážeme bojovat s levným zbožím jako je povlečení za 299 Kč, hlavně když je to 100% polyester. Od tohoto materiálu se naprosto distancujeme. Vyrábíme z přírodních materiálů, což je 100% bavlna, případně viskóza, do budoucna určitě i další přírodní materiály. Takže s tímto zbožím se nedokážeme srovnávat. Konkurence nám nevadí, ta je zdravá. Za zdravou konkurenci ale považuji firmu, která platí standartní poplatky, cla, daně… Ale vnímáme tu nezdravou konkurenci. To je firma, která sem dováží zboží, nezaplatí ani korunu do systému a ve výsledku kopírují naše názvy. Žel, proti tomu není žádná obrana. Takže se stává, že na různých místech se objevuje zboží “Kvalitex”, které tam ovšem nedodáváme. A některé firmy už tohle zničilo. Nedá se s tím nijak bojovat, protože veškerá tato tržiště mají klamavou reklamu, nabízejí slevy, které nejsou pravdivé.
Co je pro výrobce ve vašem oboru největší výzvou?
Jsme rodinná firma, chtěli bychom působit i na dalších trzích, takže naší hlavní výzvou je ustát právě současnou nezdravou konkurenci. Vybojovat si pozici na dalších trzích. Byl bych rád, kdyby se z Kvalitexu jednou stala globální uznávaná značka. Nejen textilní firmy se v současnosti vypořádávají s nezdravou konkurencí. To je asi největším úkolem všech – ustát tuto dobu a věřit, že dojde k nějakému narovnání. Protože ten příslib, že se to již bezcelně nebude moci řešit, tu ze strany vlády je. Za to jsme rádi a věříme, že nám to pomůže.
Dnes se hodně skloňuje také udržitelnost. Jakým způsobem ji řešíte?
Už rok pracujeme na vylepšení balení výrobků. Do budoucna chceme úplně nahradit plastové obaly. Dnes už je 20% našeho povlečení baleno v sáčcích, které jsou vyrobeny z našich zbytků látek. Má to dvojí výhodu, nevzniká odpad a také jsou zbytky dále použitelné i pro zákazníka doma. Také máme krabičky, které jsou ze 100% recyklátu. Zákazníci se hodně dívají i na způsob balení. Je to pohled, který je hodně důležitý pro budoucnost nás všech.
Na čem pracujete teď?
Asi před dvěma lety jsme udělali velký krok zakoupením automatu na výrobu přikrývek a polštářů, který je pro tuto výrobu velmi důležitý. Kromě toho je naším dalším cílem přinášet zákazníkům každý rok nové a nové trendy. Vedle toho teď pracujeme na kompletním rebrandingu, vytváříme nový design firmy, loga, takže od února 2026 spouštíme Kvalitex v novém kabátě, což pro nás bude dost velká událost. Také se dále zaměřujeme na téma recyklace, máme domluvené partnery, díky kterým bychom časem mohli vyrábět i produkty z recyklovaných materiálů. Určitě budeme chtít zařadit do naší nabídky další přírodní materiály. Letos jsme přišli s novou technologií, které se říká cool effect. Jedná se o materiál, který má chladivý efekt. Je to 100% bavlna, která je potištěná speciální technologií s mikročásticemi. Ty se po tisku aktivují a potom mají chladivý efekt. Z toho dnes vyrábíme prostěradla, chrániče matrací, ale i přikrývky a polštáře.


Diskuse k článku