Stavba bezpečnostního přelivu Orlické přehrady na dva roky zavře silnici po hrázi

Hodně se mluvilo o stavbě nového bezpečnostního přelivu v hrázi Orlické přehrady. „Kus hráze se shora ubourá a postaví znovu, ovšem se třemi otvory, kterými se v případě velké vody bude řízeně hladina přehrady upouštět. Zároveň vznikne velké betonové koryto, kterým voda poteče. Během stavby nebude dva roky průjezdná silnice, která po povrchu hráze vede do Solenice a na strakonickou silnici na Prahu,“ přiblížil obsah setkání starosta Milešova Jiří Vokrouhlík.
Na tuto akci je již vydáno stavební povolení a začne výběr zhotovitele. Jde o velkou zakázku za 800 milionů korun. Pokud soutěž o zakázku proběhne hladce, počítá Povodí Vltavy se zahájením akce v březnu 2022 a s dokončením v květnu 2024. Již od roku 2019 se ale má začít s přípravnými pracemi, například s vybudováním velké stavební jámy. Přípravné práce by měly probíhat v letech před začátkem stavby vždy v zimním období, aby co nejméně narušily sezonu na přehradě. Samotná stavba přelivů v přehradním díle pak omezí zejména kemp Popelíky, který se ocitne ve slepé uličce.
„Na informační setkání se sjelo kolem stovky lidí, do sálu se musely shánět další židle. Povodí Vltavy přijelo v reprezentativním složení včetně generálního ředitele Petra Kubaly a padala řada dotazů i připomínek,“ dodal milešovský starosta. Kromě stavby bezpečnostních přelivů, které mají ochránit elektrárnu i samotnou hráz Orlické přehrady při velké vodě, se bude souběžně s touto akcí modernizovat výtah pro sportovní lodě. Tam se naopak reaguje na situaci, kdy je hladina přehrady nízko.
Přehradou Kořensko proplulo v roce 2018 na 1700 lodí, zatímco v roce 2000 to byly necelé tři stovky. Podobně strmý nárůst je i na Orlíku, kdy v roce 2000 přehradou proplouvalo necelých 200 lodí a letos jich bylo víc než 1400. Celou vltavskou kaskádou proplulo v letošním roce 9792 plavidel, loni to bylo 6137 plavidel. Státní plavební správa eviduje i nárůsty malých plavidel na přehradních nádržích. V roce 2012 jich bylo nově evidováno 600, letos 781, z toho bylo vodních skútrů v roce 2012 nových 73 a letos už 171.
Řeč na zmíněném setkání byla i o sjezdech pro lodě do vody kolem přehrady a také o zajištění plavebních hloubek na Kořensku. Od roku 2008 se totiž buduje plavební cesta z Českých Budějovic na Orlík. Je dlouhá 93 kilometrů a náklady představují dvě miliardy korun. Jenže v době sucha plavební možnosti skončí na Kořensku a plavební cesta se zkrátí na pouhých 37 kilometrů. Tato situace se v posledních pěti letech týkala v průměru 62 dnů z 214 dní plavební sezony.
Přítomní vyslechli také aktuální informace o lodním zdvihadle na Orlíku, dále jaké se předpokládají pohyby hladiny v souvislosti s plánovanými akcemi i jaká je celková hydrologická situace. To, že problémem posledních let je spíš sucho než velká voda, by nás nemělo podle starosty Jiřího Vokrouhlíka ukolébat.
Veškeré informace jsou k dispozici na portálu Povodí Vltavy. Tam lze nalézt i zprávu o nehodách na vodě a o vyčleňování prostor pro koupání, kam platí zákazy vjezdu plavidel. Malé nehody byly na Orlické přehradě v tomto roce dvě, v obou případech šlo o střet dvou plavidel, který způsobil naštěstí jen materiální škody. K velkým nehodám letos ani loni na Orlíku nedošlo. Naposledy byla velká nehoda evidována v roce 2016. Šlo o náraz vodního skútru do pramice poblíž orlického zámku, kdy na pramici zahynula osmnáctiletá dívka.
Diskuse k článku